کد خبر: ۱۶۱۴۷۵
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۴ - ۰۳ آبان ۱۴۰۲
"شیرازه" گزارش می‌دهد؛

فعالیت فرهنگی، هویت یک جامعه است

امروزه فعالیت فرهنگی در جامعه جهت تقویت روحیه‌ نوجوانان و جوانان بسیار حائز اهمیت است و این موضوع شبیه هویت جامعه می‌ماند.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، راه کارهای فعالیت فرهنگی در تشکل‌های متعدد می‌توان پیدا کرد؛ اما دین کانون جوشش معرفت و شناخت است؛ شناخت نسبت به این جهان، انسان، مسئولیت، مسیر و راه و هدف. مجموعه این معرفت‌ها، اساس دین را تشکیل می‌دهد.

به‌طورکلی دین، انسان را محور جهان می‌داند و جهان را مجموعه و مظهری از قدرت و رحمت الهی و در بنای جهان و مهندسی عظیم عالم وجود، دست قدرت خدا را مؤثر و همه‌کاره می‌داند. طبیعت دین (اسلام)، بسان یک میدان مغناطیسی طبیعتی پر جاذبه است و دل‌های آلوده به غرض‌ورزی و کینه‌توزی نباشد، به سمت خود جلب می‌کند.

تقویت ایمان در دل نوجوانان و جوانان در جامعه یک امر ضروری برای والدین و آموزگاران است چرا که ایمان در دل یک جوان جویای علم مانند یک نهال نورسی است که از بدو تولد باید در دو عرصه درگیر باشد هم برای تحکیم و تعمیق ریشه‌هایش در خاک و کسب غذاهای موردنیاز خویش فعالیت کند و هم با موانع و آفات کمرشکن بجنگد.

یک جوان محصل باید نیازهای مادی و معنوی و غذاهای متناسب علمی و دینی را فراهم کرده، هم باید با راهزنان عرصه اندیشه و تفکر بستیزد.

مجموعه راه کارهای فرهنگی در جامعه را می‌توان در دو بعد نظری و عملی مورد بررسی قرارداد.

خبرنگار این پایگاه تحلیلی خبری با حضور در جمع شهروندان شیرازی، اهمیت و اصول کار فرهنگی از دید جامعه را از آن‌ها سؤال کرد تا در این زمینه راه کارها و اصولی که می‌تواند در انتخاب راهبرد فرهنگی راهگشا باشد به سمع و نظر متولیان امور مذکور برسد.

محمد معتمدی شهروند شیرازی که به گفته خود نزدیک به ۱۵ سال مشغول به کار فرهنگی است در این باره گفت: افرادی که در صدد جذب جوانان به سمت امور فرهنگی هستند، باید خودشان عارف و عالم به دین و احکام نورانی آن باشند تا بتوانند تسلط کافی بر آنها داشته باشند.

مرتضی جاهد از دیگر شهروندان شیرازی در پاسخ به سؤال خبرنگار این رسانه مبنی بر ضرورت و راهکار اقدامات فرهنگی گفت: تقویت آرمان‌گرایی عبادی و سیاسی در جهت رشد کار فرهنگی بسیار مهم است چرا که شاکله اقدامات فرهنگی به این مقوله مرتبط است.

وی گفت: شناسایی اساتیدی که با شم فرهنگی آشنا هستند برای جذب و ترغیب جوانان بسیار حائز اهمیت است و بهترین راه برای مبارزه تهاجم فرهنگی شناخت خود و دیگران از باورها و ارزش‌های دینی است که بر اساس تبیین منطقی به آن دست یافتیم.

حسن تقوی جوان شیرازی نیز گفت: تقویت و تثبیت هویت مذهبی و ملی جوانان از طریق آشنایی با تمدن افتخارآمیز اسلامی و نیز بیان دستاوردهای مهم و باارزش جمهوری اسلامی و همچنین تبیین نیاز جامعه به مقوله فرهنگ از شاخصه‌های مهم اسکلت‌بندی اقدامات اصولی است که باید به آن توجه ویژه‌ای شود.

وی در ادامه بیان کرد: برگزاری جلسات پرسش‌وپاسخ و مشاوره فرهنگی، سیاسی برای حل مشکلات و شبهات عقیدتی موردنیاز این روزهای جامعه است که می‌بایست متولیان امور فرهنگی به آن توجه کنند.

جعفر مقامی از دیگر جوانان شیرازی که متفاوت‌تر از دیگر شهروندان صحبت می‌کرد با گلایه به مسئولان نسبت به کم‌کاری فرهنگی افزود: مرکز استان فارس که معروف به سومین حرم اهل‌بیت است آن‌قدر در کار فرهنگی ضعیف عمل شده که زیبنده شهری با اسم و فرهنگ اصیل ایرانی نیست، باید قاطعانه بگویم که مسئولین فرهنگی در شیراز بسیار ضعیف عمل کردند و انتظار این است که برای تقویت هویت فرهنگی جامعه شهری تلاش دو چندان‌تری از جانب مسئولان صورت گیرد.

وی گفت: مردم با همیاری مسئولان می‌توانند در تقویت فعالیت‌های فرهنگی کوشا باشند به‌گونه‌ای که اگر هرکدام از عموم جامعه شیراز یک‌گوشه از کار را برعهده بگیریم این مطالبه مهم به‌خوبی در جامعه نقش ایفا می‌کند.

اقدامات ماندگار در کار فرهنگی به‌مانند چراغ همیشه روشن می‌ماند؛ زیرا منافعش برای کل جامعه مفید است، امروزه اگر بخواهیم یک اقدام مفید برای جامعه اسلامی انجام دهیم ترغیب عموم جامعه به سمت فعالیت فرهنگی است چرا که میزان تأثیر آن در خانواده به‌وضوح مشاهده خواهد شد؛ اما در استان فارس آن‌چنان که بایدوشاید نسبت به فرهنگ اقدامات تأثیرگذاری انجام نشده است.

همین امر باعث شد آیت‌الله لطف‌الله دژکام نماینده ولی‌فقیه در فارس و رئیس شورای فرهنگ عمومی این استان پیش‌ازاین در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان با اشاره به وضعیت نقشه مهندسی فرهنگی استان فارس، گفت: اگر جلسه شورای فرهنگ عمومی که نقشه مهندسی استان را پیش برده و مصوباتی در این زمینه ارائه داده است، جدیتی نباشد در هیچ‌گاه دیگر جدیتی نخواهد بود و به فراموشی سپرده خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه استاندار فارس معتقد است که بسیاری از این سندها روی طاقچه می‌ماند، اظهار کرد: بنده به وی گفتم دلیل این اتفاق این است که برخی افراد نقش خود را درست ایفا نمی‌کنند.

آیت‌الله دژکام در ادامه، تصریح کرد: این نقش برای ائمه جمعه برجسته است و نقش اصلی و اولیه به‌عنوان رؤسای شورا بر عهده آنها است؛ بدون شک این کار با تأکید و طرح سؤال به نتیجه می‌رسد.

امام‌جمعه شیراز افزود: شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی نقش‌آفرین اصلی برای اجرای برنامه‌های فرهنگی و تقویمی است که باید از قبل طراحی و برنامه‌ریزی کند، اما مشکلی که وجود دارد این است که اگر چه بنده در جلسه اخیر این شورا از رئیس شورای هماهنگی و تبلیغات اسلامی دفاع کردم؛ ولی امروز که بازنگری می‌کنم می‌بینم هنوز مشکلات پا برجاست.

رئیس شورای فرهنگ عمومی فارس با تأکید بر تقسیم کار دستگاه‌های مختلف جهت انجام بهتر برنامه‌های فرهنگی، بیان کرد: یک دستگاه نمی‌تواند همه کارها را انجام دهد و می‌بایست تقسیم کار فرهنگی با دیگر ادارات انجام شود.
 

نکته پایانی:

باید بدانیم که در جنگ سخت سربازان و رزمندگان ما در صف اول هستند و این در حالی است که در جنگ نرم نیروی فرهنگی و آموزشی در صفحه اول قرارداد دارند و همین امر و دیگر موارد باعث شد تا نسبت به تقویت اقدامات فرهنگی دغدغه‌مندانه عمل کنیم و با تعامل مردم و مسئولان در زمینه فرهنگی قطعاً نتایج اثربخشی برای استان فارس از جمله خانواده که مهم‌ترین کانون فرهنگی جامعه است را دارد.

اگر چه استان فارس از لحاظ کار فرهنگی بر روی کاغذ نسبت به دیگر استان‌ها جلوتر است، اما نیاز است عملاً هم این امر را نشان دهیم و همه به میدان آمده و این شعار را به حقیقت تبدیل کنیم.


انتهای پیام/224224

نظرات بینندگان