کد خبر: ۱۶۱۹۷۰
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۶ - ۱۲ آذر ۱۴۰۲
«شیرازه»گزارش می‌دهد؛

فرش دستباف عشایری فرزند ناخوانده فارس

در استان فارس فرش دستباف به‌نوعی شناسنامه فرهنگی و اقتصادی این استان معرفی می‌شود؛ چراکه در بین عموم مردم فارس این شغل تخصصی روبه وفور است؛ اما این حرفه با مشکلاتی روبه‌رو است که به‌نوعی تبدیل به فرزند ناخوانده استان فارس شده است.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، قدمت صنعت فرش دستبافت در ایران به چند صدسال قبل از میلاد برمی‌گردد که ازاین‌رو بااین‌همه سابقه فراوان مورد وثوق ایرانیان قرار گرفت، برخی از انسان‌ها در کشور از این طریق با تولید فرش دستبافت به امرار و معاش خود می‌پرداختند تا اینکه این حرفه در عموم کشور به‌عنوان یک شغل نهادینه شد که به‌نوعی میراثی تاریخی از ایران و ایرانی را به نمایش گذاشته است.

در استان فارس فرش دستباف عشایری به‌نوعی شناسنامه فرهنگی و اقتصادی این استان معرفی می‌شود؛ چراکه در بین عموم مردم فارس این شغل تخصصی روبه وفور است .

ازاین‌رو می‌بایست با ارج‌نهادن به این شغل پر رونق و خلاقانه نسبت به ترقی آن کوشید تا استان فارس یکی از قطب‌های تولید فرش دستباف در کشور و یا حتی جهان شود. 

این صنعت که ریشه در اصالت ایران و ایرانی دارد این روزها با چالش‌هایی از جمله عدم بیمه، گرانی، تأمین مواد اولیه و نبود حمایت‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کند و همین‌ها سبب شده تا این صنعت تاریخی در فارس از دوره اوج خود فاصله بگیرد.

در همین راستا گفتگویی را با علی‌اصغر مصطفوی عضو کارگروه فرش استان فارس و یکی از تولیدکنندگان فرش عشایر داشتیم تا بیشتر نسبت به مشکلات این میراث قدیمی آگاه شویم؛ بلکه به سمع مسئولان استانی رسانده شود.

فرش دستباف عشایری فرزند ناخوانده فارس

وی گفت: زنجیره ارزش بانو بافت ایلات پارس در قالب یک تعاونی بالغ بر دو سال است که در فارس شکل‌گرفته و موجب شده تا نگاه‌ها به سمت فرش عشایری، قشقایی و خمسه فارس جلب شود.

مصطفوی با بیان اینکه این مجموعه بالغ بر ۱۰۰۰ بافنده دارد، افزود: اکثر بافندگان ما را زنان ضعیف سرپرست، بی‌سرپرست و بدسرپرست تشکیل داده‌اند و تلاش می‌کنند تا کانون خانواده را گرم نگه دارند تا فرزندانشان درگیر آسیب‌های اجتماعی نشوند.

عضو کارگروه فرش استان فارس همچنین فرش‌بافی را یکی از سخت‌ترین مشاغل دنیا ذکر کرد و گفت: تنها استانی که در کشور همه بافنده‌های آن زن هستند، فارس است.

به گفته مصطفوی، به دلیل مشکلاتی که وجود دارد، مردان در فارس علاقه‌ای به بافندگی ندارند.

این تولیدکننده فرش عشایر با بیان اینکه فرش عشایری و قشقایی فارس از دیرباز زبان زد عام و خاص بوده است، افزود: اگرچه فرش عشایری فارس جزو چهاربرتر فرش دنیا محسوب می‌شود، اما متأسفانه تنها ۱۰ هزار بافنده در فارس فعال هستند و به دلیل کم مهری مسئولان فارس و کشور بافندگان کمتر فعالیت می‌کنند.

مصطفوی که معتقد است بخش بسیار زیادی از مشکل بیکاری فارس با تمرکز بر صنعت فرش حل می‌شود، گفت: متأسفانه مردم ما هنوز تفاوت فرش ماشینی و دستبافت را نمی‌دانند و چرا نباید مسئولان ما به این هنر ویژه و زیبا توجه کنند؟

وی به چالش‌های موجود در این صنعت هم پرداخت و افزود: یکی از تعهدات ارزی کسی که می‌خواهد از فارس فرش صادر کند این است که باید ارز را تا یک ماه به بانک برگرداند که مقرون‌به‌صرفه نیست، چرا که پروسه صادرات فرش زمان‌بر است، اما بانک مرکزی در مدت‌زمان کوتاهی تأمین ارزی را مطالبه می‌کند.

عضو کارگروه فرش استان فارس مجدداً خواستار توجه مسئولان فارس به مسائل حوزه فرش و اختصاص کارگروهی ویژه برای این مهم شد و گفت: یکی از معضلاتی که در حوزه فرش دستبافت وجود دارد این است که میانگین سنی بافندگان آن به دلیل برخوردهایی که انجام شده و مشکلاتی که وجود دارد، بالاست و قشر جوان علاقه‌ای به فرش‌بافی ندارد. البته نبود بیمه خود دلیل دیگری است که قشر جوان به آن روی نمی‌آورد.

مصطفوی با تصریح بر این نکته که امکان رانت و فساد در این صنعت کمتر از دیگر حرفه‌هاست، گفت: صنعت فرش فارس با دلیل ظرفیت‌های بالایی که قابلیت جهانی دارد، می‌تواند مستقل از کشور عمل کند.

وی در پایان گفت: حوزه فرش دستباف در عین حالی که پرچالش است، بسیار هم درآمدزاست و توجه به هنر صنعت فرش دسـتبافت می‌تواند ۸۰ درصد مشـکلات اشتغال اسـتان فارس را حل کند که بخشی از مشکل صنعت فرش دسـتبافت فارس به بی‌توجهی رسانه‌های دیداری و شنیداری به این صنعت مهم برمی‌گردد.


فرش دستباف عشایری فرزند ناخوانده فارس

نکته پایانی:

صنعت فرش دستباف از مهم‌ترین و باارزش‌ترین صنعت روز دنیا است که با ارج‌نهادن به آن در حوزه اقتصادی کمک بسزایی به استان پهناور فارس می‌کند.

انتظار می‌رود مسئولان استان فارس نسبت به پیگیری معضلات موجود در این صنعت اهتمام ویژه‌ای به خرج دهد؛ بلکه زمینه شکوفایی فرش دستباف نسبت به قبل بهتر فراهم شود و از طرفی بااهمیت دادن به این حرفه اصیل تضمینی بر اشتغال‌زایی نیز شود.

انتهای پیام/224224 

نظرات بینندگان