کد خبر: ۱۶۳۶۳۱
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۶ - ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
جمعه‌های مهدوی شیرازه؛

جهان در انتظار عدالت

جامع روشن است که عدالت مفهومی بسیار گسترده دارد و در همه امور عالم تشریعی جاری است، طبق بعضی روایات مثل آنچه به پیامبر نسبت داده شده که «بالعدل قامت السموات والارض» استفاده می‌شود که عدالت در امور تکوین و خلق نیز امری عام و همگانی است.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، مهدی (عج) مظهر عدل و حکمت الهی است و جهان آکنده از ظلم و بیداد را با عدالت و برابری زینت می­بخشد مردم در تحقق چنین امری عظیمی نقش بسیار گسترده­‌ای دارند و باید با رعایت تقوی الهی خود را مهیای چنین مسئولیتی سازند تا در ردیف یاران و انصار آن حضرت قرار گیرند.

امام صادق می‌فرماید: هر کس دوست دارد در شمار اصحاب قائم قرار گیرد باید در عصر انتظار، مظهر اخلاق نیک اسلامی باشد چنین کسی اگر پیش از قیام قائم درگذرد پاداش او مانند کسی است که قائم را درک کرده و به حضور او رسیده است پس در دین‌داری و تخلق به اخلاق اسلامی بکوشید تا در حال انتظار حق به سر برید.


در طول تاریخ بشریت سخن از عدالت بسیار گفته‌اند و آنچه فرستادگان و اولیای الهی و دیگر انسان‌هایی بزرگ گفته‌اند تحقق عدالت فراگیر اجتماعی است عدالت پیش از آنکه در سطح جامعه مطرح باشد باید در نفوس بشری جاری شود هر نفس و جانی باید عادل و عدالت خواه باشد این مرحله را عدالت انفسی می‌نامیم.


اگر انسان پس از این مرحله عدالت را برای تمام موجودات خواست و عدالت فراگیر شد عدالت آفاقی است. پس با تحقق این دو مرحله می­توان انتظار عدالت اجتماعی در جامعه بشری داشت البته این مراحل عدالت آفاقی با دشواری ایجاد می‌شوند.

چون موانع درونی - مثل امیال و جاه‌طلبی‌ها، موانع بیرونی، مثل قدرت‌­ها و فسادها، مزاحم گسترش عدالت هستند؛ بنابراین تنها معصومین هستند که به راحتی می‌توانند به عدالت انفسی دست یابند و جامعه جهانی را زیر سایه عدالت اداره نمایند.

لذا هجرت پیامبر شمشیر زدن‌های علی (ع) در صفین و نهروان، عاشورای حسینی در تمام جهادها و شهادت‌­های انسان‌ها به سبب ایجاد این امر مقدس بوده است پس باید انتظار ظهور امامی را کشید که از سلاله همان پیامبر است و جهان را با عدالت واقعی اداره می‌کند.


مفهوم عدالت: 
عدالت میانه زیاده ­روی و کوتاهی است و به معنی آن است که در امور، زیادی و کمی نباشد عدالت یا در اندیشه و افکار است؛ به این معنی که از انحراف و سستی به دور بوده و مطابق حق و راستی باشد؛ همان‌گونه که خداوند در قرآن دستور داده است: و آنگاه که میان مردم حکم می‌کنید، به عدالت داوری کنید.


باید دانست که موضوع عدالت از مهم‌ترین موضوعات است و هر کار نیک و خلق و خوی پسندیده و فکر درست به آن باز می‌گیرد و عدالت همان چیزی است که در هر مورد و هر جایی خواسته شده است.


با این بیان جامع روشن است که عدالت مفهومی بسیار گسترده دارد و در همه امور عالم تشریعی جاری است. طبق بعضی روایات، مثل آنچه به پیامبر نسبت داده شده که «بالعدل قامت السموات والارض» استفاده می‌شود که عدالت در امور تکوین و خلق نیز امری عام و همگانی است.


فطرت، در آرزوی عدالت
اگر فطرت انسانی تحت فشار قدرت‌های استکباری، مسخ و لگدمال نشود، دل‌ها به طور فطری و طبیعی منتظر چنان آینده‌ای «محیطی آکنده از عدل واقعی» است و بدون تردید، آن قدرت متکی بر عدل مطلق الهی، پرچم خواهد برافراشت.


مظهر عدل الهی
مهدی موعود، مظهر رحمت و قدرت حق و مظهر عدل الهی است و کسانی که بتوانند با این کانون شعاع رحمت و تفضلات الهی، ارتباط روحی و معنوی برقرار کنند در تقرب به خداوند، توفیق بیش‌تری می‌­یابند.


عدالت، شعار مهدویت
همه توجه دارید که برجسته‌ترین شعار مهدویت عبارت است از عدالت و این اولین درخواست منتظران مهدی موعود از ظهور آن بزرگوار است. در زیارت آل یاسین وقتی خصوصیات آن بزرگوار را ذکر می­‌کنید، یکی از برجسته‌ترین آن خصوصیات این است که: «الذی یملاء الارض عدلا و قسطا کما ملئت ظلما و جورا». انتظار این است که او همه عالم - نه یک نقطه - را سرشار از عدالت کند و قسط را در همه جا مستقر کند. در روایاتی هم که درباره آن بزرگوار است همین معنا وجود دارد.


انتظار ظهور، انتظار عدالت
انتظار ظهور امام‌زمان (عج)، به معنای انتظار برای پر شدن جهان از عدل و داد و عدالت برای همه انسان‌ها و انتظار رفع ظلم از صحنه زندگی بشر و انتظار فرارسیدن دنیایی برتر از لحاظ معنوی و مادی است.


انتظار ظهور، اشتیاق انسان‌هایی صالح برای گسترش عدالت است. انتظار منتظران مهدی موعود در درجه اول، انتظار استقرار عدالت است. 


امروز با انقلاب اسلامی ما که در خط ایجاد عدالت در سطح جهان است، انقلاب حضرت مهدی (عج) یک گام بزرگ به هدف خود نزدیک شد. نه فقط به وجود آمدن حکومت اسلامی، آن عاقبت موعود را به عقب نمی‌اندازد؛ بلکه آن را تسریع هم می‌کند و این است معنای انتظار.


امام مهدی، امام عدل
آخرین حجت الهی، عصاره تمام انبیا و اولیا است و وجود بی مثال او چشمه همه خوبی‌ها و زیبایی­هاست. اما در صدها روایت، سخن از عدالت گستری او مطرح شده و از آن بزرگوار به عنوان مظهر و تجلی کامل عدالت یاد گردیده است؛ عدل آشکارترین صفات نیک امام است.

برای همین (آن بزرگوار) در دعای شب‌های ماه رمضان عدل نامیده شده است؛ «اللهم و صلّ علی ولی امرک القائم المؤمّل والعدل المنتظر.» 
بنابراین عدالت گستری مهم‌ترین رسالت آن سفیر موعود است و دیگر ارزش‌ها در همین بستر و جریان زنده خواهد شد.

آری، دوران او، روزگار پر شدن زمین و زمان از عدل و داد است. دامنه عدالت او همه‌جا، حتی زوایای ناپیدای جامعه را خواهد گرفت. تراز تمدن مهدوی، عدل است که در پرتو آن، دیگر ارزش‌ها حاکم خواهد شد و به سبب جریان عدالت، در همه عرصه‌های جامعه، بساط هرگونه ظلم و ستم برچیده می‌شود.


خداوند به وسیله او زمین را از هرگونه ستم پاک خواهد کرد و از هر گونه ستم، قداست می‌بخشد، آنگاه که او قیام کند ترازوی عدالت در میان مردم نهد، پس در روزگار او هیچ کس به دیگری ستم روا ندارد.


عدالت فرهنگی مهدوی
یکی از مهم‌ترین ابزار ایجاد عدالت در آرمان شهر مهدوی، روشنگری و زمینه سازی فرهنگی است. در مدینه فاضله مهدوی، رشد عقل و عقلانیت در سرلوحه کارهای حضرت قرار دارد. در آن دوران اندیشه‌ها به اوج شکوفایی می‌رسد، علوم و فنون تکامل می‌یابد و همراه آن، برتری‌های انسانی و اخلاقی مراحل عالی خود را طی می‌کند.

در نظام عدل مهدوی، با اجرای برنامه‌های تربیتی، عشق و علاقه مردم به فراگیری آموزه‌های قرآنی به نهایت اوج خود می‌رسد. دل‌ها چنان وسعتی می‌یابد که پلیدی‌ها در آن زنگار پدید نمی‌آورد. در اثر تلاش فرهنگی امام (عج)، یکی از عوامل مهم عدل پذیری در جامعه به وجود می‌آید و بدین ترتیب حرص و طمع از بین می‌رود و روح بی نیازی بر فرهنگ آن روز حاکم می‌شود، تا آنجا که از مردم می‌خواهد اعمال مستحبی مناسک حج را به جا نیاورند تا راه برای انجام مناسک تمتع باز و از ازدحام جمعیت کاسته شود.


پاسخگویی، رمز حکومت عدل مهدوی
شاید بارها از خود پرسیده باشید چرا عدالت تاکنون تحقق نیافته است؟ در پاسخ باید گفت ظرفیت اجتماعی مردم هنوز به درجه‌ای از اعتدال نرسیده که خواهان عدالت باشند و بدین علت است که برخی از حاکمان نامعتدل و بی عدالت بر جامعه بشری حکمرانی کرده‌اند. آنچه در حکومت مهدوی تحقق می‌یابد، عدالت در عرصه حاکمیت است. حضرت مهدی (عج) فطرت‌ها و جان‌ها را معتدل می‌کند و جان عادل و معتدل خواهان قانون و دین عادل می‌شود.

در حکومت مهدوی، اصلاح ساختار مدیریتی برای تحقق مدینه فاضله، از راه کنترل درونی و بیرونی است که ضمن تأکید بر گماردن عادلان و فاضلان بر نهادهای حکومتی به این بسنده نمی‌کند و شیوه کنترل بیرونی و پاسخگو بودن مسئولان را نیز به کار می‌گیرد.


عدالت مهدوی و امنیت
عدالت و امنیت، از برترین نعمت‌ها و دستاوردهایی است که از سوی امام مهدی (عج) به بشریت و آن هم در فراخنای گیتی هدیه خواهد شد. بشر در دوران حیات زمینی خود تا قیام حضرت مهدی (عج) اسیر پراکندگی، دشمنی و جنگ خواهد بود ولی انقلاب مصلحانه حضرت که برای تکمیل دیانت، رسالت نبوی و امامت اصلاح گرایانه امامان معصوم علیهم‌السلام است، طعم شیرین عدالت و امنیت را به همگان خواهد چشانید.

امنیت در عصر ظهور امنیتی غالب بر عدالت و در سایه شمشیر، سرکوب و خودکامگی و اجبار نیست بلکه بر رویکرد الهی و انسانی استوار است و از مشروعیت، مقبولیت و حقانیتی مبتنی بر رضایت و پذیرش کامل مردم سود می‌برد.

انتهای خبر/

منبع:حوزه

برچسب ها: شیراز ، فارس ، شیرازه
نظرات بینندگان