کد خبر: ۳۳۵۰۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۶ - ۲۰ تير ۱۳۹۱

طرح پزشک خانواده و سوالات بی‌پاسخ

شکی نیست که با اجراي طرح پزشك خانواده نوع نگاه در سيستم سلامت از بيمارمحور به سلامت‌محور تغيير مي‌كند و پزشك به جاي اينكه تنها به درمان بيماري‌هاي آشكار فكر كند، براي شناسايي بيماري‌هاي پنهان نیز تلاش مي‌كند اما ...

شیرازه - ایران جزء اولین کشورها درمنطقه است که طرح پزشک خانواده شهری را اجرا می کند. برنامه پزشک خانواده شهری دارای مزایای زیادی از جمله افزایش دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی، کاهش پرداخت‌ها از جیب مردم، ارتقای سطح سلامت مردم و رضایتمندی از خدمات را داراست.

اما اگر مسوولان محترم نظام سلامت کشور می­خواهند سرنوشت نظام ارجاع شهری (نسخه 02) به سرنوشت پزشک خانواده روستایی و نسخه 01 دچار نشود، پیشنهاد می­کنیم قبل از هرگونه اقدام اجرایی برای این نسخه اشکالات واضح و بدیهی آن را که خود نیز به خوبی مستحضرند مرتفع سازند.

به یاد می ­آوریم که در زمان اجرای بیمه روستایی وزیر محترم وقت بهداشت و درمان اعلام کرد: این طرح چندین اشکال اساسی دارد ولی باز هم بدون توجه به این اشکالات دارند آن را ادامه میدهند تا به صورت شیر بی ­یال و دم و کوپال تبدیل شود.

 عدم فرهنگ‌سازي پيش از اجرا از معایب این طرح است .جامعه ما از لحاظ سواد سلامت، فقیر است. درحال حاضر ذهنيتي که بيمار از پزشک دارد، اين است که بايد در وهله اول چند بيماري وي را درمان کند، صبر و حوصله براي درمان واقعي ندارد و پزشک مجبور مي شود علامت درماني کرده و براي هر بيماري چند قلم دارو تجويز کند. از طرف دیگر یک فرهنگ غلط در بين بيماران رايج است که اگر پزشک يک يا دو قلم دارو براي وي تجويز کند، بي سواد است .آیا بهتر نیست ابتدا برای فرهنگ سازی واصلاح فرهنگ رایج بین مردم چاره اندیشی کرد.

ایا بهتر نیست ابتدا اعتبارات و بودجه هنگفتی که برای پروژه لازم است تامین می شد تا مثل همیشه شاهد کشمکش بین بیمه ها و وزرات بهداشت نباشیم.

آیا سازمان­های بیمه­ گری که تا این لحظه به طور میانگین 6 ماه در پرداخت مطالبات پزشکان تأخیر داشته ­اند و از پرداخت چند درصد حق ویزیت به یک پزشک عمومی عاجزند می­توانند تمامی مبلغ حق ویزیت را که چندین برابر گذشته خواهد بود به پزشکان عمومی در پایان هر ماه بپردازند؟!!

ایا تبدیل بخشی از مطب­ های خصوصی به مطب­ های دولتی با اجرای یک قرارداد یک سویه به مفهوم گسترش بخش دولتی در نظام سلامت نیست؟

ایا ساعت کاری طولانی (8 ساعت فعال و چند ساعت آنکال تلفنی و مشاوره ­ای) پزشکان  خلاف نص صریح قانون نیست .مسئولین فکر میکنند اين پزشكان كارو زندگي ندارند و ممکن است نتوانند تمام انرژي خود را براي این طرح صرف کنند؟

تجربه نشان داده است که بار مراجعه بیمار در سیستم­ های رایگان و بدون فرانشیز افزایش چشمگیری می­ یابد که باعث افت شدید کیفیت ارائه خدمت می­ گردد که کاملا با اهداف طرح مغایرت پیدا میکند.

ایا نمی شد مسئولان در طراحی و تدوین طرح های بزرگی نظیر نسخه صفر دو پزشک خانواده، از نظرات و خرد کارشناسان و پزشکان عمومی استفاده کنند.

جایگاه دندانپزشکی و روانشناس بالینی که بیشترین معضلات امروز خانواده‌ها به دلیل بروز مشکلات روحی و روانی برای افراد است،در این طرح کجاست؟

اجرای عجولانه و بدون کارشناسی نسخه 02 شهری در استان پهناور فارس ممکن است عواقب ناگوار و جدی برای نظام سلامت منطقه درپی داشته باشد. طرحی که در روستاها هم به صورت کامل و موفق اجرا نشد چه دلیلی دارد وقتی تا پایان برنامه پنجم توسعه زمان برای اجرای این طرح وجود دارد دستور داده شود دو ساله باید این طرح اجرا شود؟

اين طرح بايد به عنوان اولويت دولت قرار گيرد. اين طرح، طرحي نيست كه وزارت بهداشت فی‌البداهه شروع و تمام كند بلكه همكاري وزارت خانه‌ها، صدا و سيما، پذيرش مردم و همراهي پزشكان را می‌طلبد.

نظرات بینندگان