کد خبر: ۳۳۵۵۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۹ - ۲۱ تير ۱۳۹۱

عامل قرمز شدن دریاچه مهارلو ورود فاضلاب شهری است

دکتر ولوی مهمترین منبع فسفات ها و نیترات ها را فاضلاب شهری و صنعتی ذکر کرد،که به دلیل ورود زیاد این فاضلاب ها و همچنین خشک شدن چشمه های آب شیرین ورودی به دریاچه مهارلو این پدیده سرعت گرفته است.

به گزارش شیرازه به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،معاون محیط انسانی ادره کل محیط زیست فارس در خصوص علت قرمز شدن دریاچه مهارلو گفت: با افزایش سریع و زیاد نیترات ها و فسفات ها که خوراک جلبکی از خانواده دانالیالا هستند و افزایش دما و غلضت نمک شرایط مناسبی برای رشد و تکثیر این گونه جلبک آجری رنگ ایجاد کرده است .

دکتر ولوی مهمترین منبع فسفات ها و نیترات ها را فاضلاب شهری و صنعتی ذکر کرد،که به دلیل ورود زیاد این فاضلاب ها و همچنین خشک شدن چشمه های آب شیرین ورودی به دریاچه مهارلو این پدیده سرعت گرفته است.

دو رودخانه فصلی «سلطان‌آباد» و رودخانه خشک که  دریاچه مهارلو را تغذیه می‌کنند ، بخشی از فاضلاب کلان شهر شیراز را نیز به این دریاچه وارد می کنند .

وی با بیان اینکه جلبک دانالیالا ماده ای به نام بتا کارتین تولید می کند که خوراک اصلی آرتمیا است اضافه کرد: با افزایش این جلبک آرتمیا نیز افزایش یافته که خود نوعی خوراک زنده برای ماهی است.

معاون محیط انسانی ادره کل محیط زیست فارس افزود: با ادامه افزایش جلبک ها اکسیژن آب کاهش پیدا کرده که باعث مرگ آرتمیا و جلبک ها می شود و به مرور زمان و با کاهش آب این دریاچه به مردابی بد بو تبدیل می شود.

گفتنی است شبیه این اتفاق در تالاب انزلی در سالهای گذشته اتفاق افتاده است که با افزایش ورود فاضلاب و ایجاد جلبک عدسک آبی (با توجه به شرایط محیطی منطقه) بخش عظیمی از تالاب انزلی به مرداب با جلبک های فراوان تبدیل شده است.

دکتر ولوی اضافه کرد: افزایش نیترات ها و فسفات ها در آب دریاچه مهارلو ضمن تاثیر بر نمک استحصالی برروی آبهای زیر زمینی تاثیر می گذارد و آنها را حتی برای کشاورزی غیر استفاده می کند.

دریاچه مهارلو با وسعت ۲۵ هزار هکتار  ،جنوب شرقی شهر  شیراز قرار گرفته‌است. مهارلو دارای آبی بسیار شور است و در فصل‌های خشکی یکی از کانسارهای بزرگ نمک ایران به‌شمار می‌آید.

شایان ذکر است که دریاچه مهارلو به علت نزدیکی به کلان شهر شیراز به یکی از مهمترین تفرجگاه های این شهر تبدیل شده و جذب نیترات ها و فسفات ها به آب و خاک منطقه می تواند زنگ خطری برای سلامت شهروندان شیرازی باشد.

وجود بیش از 10 میکرو گرم نیترات ها و فسفات ها در 100 سی سی آب آشامیدنی برای سلامت انسان خطرناک است و می تواند باعث بروز سرطان دستگاه گوارش شود.

نظرات بینندگان