کد خبر: ۳۳۸۶۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۹ - ۲۷ تير ۱۳۹۱

ضایعات گندم و جو به زیر 2 درصد رسید

مدیر زراعت جهاد کشاورزی استان فارس با بیان اینکه آتش زدن مزارع گندم و جو در فارس پایان یافت، گفت: ضایعات گندم و جو در این استان به کمتر از دو درصد رسید.

به گزارش شیرازه نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، بیش از 600 هزار هکتار سطح زیر کشت گندم و جو در این استان است که پیش از این کشاورزان بعد از برداشت محصول برای کاشت محصول بعدی مجبور بودند 180 هزار هکتار کلش اراضی را آتش بزنند.

احمد دزفولی افزود: در سال 83 وزارت جهاد کشاورزی با تشکیل دفتر محیط زیست و توسعه پایدار کارگاه‌های آموزشی دایر کرد که ضایعات محصولات کشاورزی را کاهش دهند.

وی خاطرنشان کرد: کارگروهی در این استان برای این امر ایجاد شد که 480 دیلر به علاوه 12 تیم اقتصادی ایجاد شد که کارشان جمع‌آوری بقایای گیاهی و بازاریابی برای فروش آنها بود و به نحو احسن وظیفه خود را انجام دادند.

دزفولی ادامه داد: 900 خاکورز مرکب (حفاظتی) که پیش‌شرط کار آن این است که 30 درصد بقایای گیاهی در مزرعه باشد، بین کشاورزان توزیع شد.

وی تصریح کرد: کشاورز خوش‌ذوق مرودشتی دستگاه کاه‌خردکن که در کمباین نصب می‌شود اختراع کرد که در عین حال که جو و گندم را برداشت کرده، کاه را نیز خرد و جدا می‌کند که با حمایت‌هایی که از سوی دولت و سازمان جهاد کشاورزی انجام گرفت، این دستگاه به تولید انبوه رسید.

این مقام مسئول تصریح کرد: دستگاه جوانه‌کار مستقیم که نیازی به شخم زدن ندارد برای نشاکاری برنج ایجاد شد که پیش‌شرط کار آن نیز این است که 30 درصد بقایای گیاهی در مزرعه باشد.

دزفولی خاطرنشان کرد: آتش زدن کلش جو و گندم و همچنین ذرت با پیگیری‌های سازمان جهاد کشاورزی و با حمایت قوه قضائیه و دیگر دستگاه‌ها به کمتر از یک‌هزار هکتار رسیده که این تحول مهمی در فرآوری ضایعات کشاورزی است.

وی بیان داشت: این ضایعات برای خوراک دام (که حدود 70 درصد است) صنایع الکل‌سازی، کاغذسازی، مقواسازی و تولید کودهای آلی که حدود 70 درصد از مواد تولیدی آن بقایای گیاهی و باغی است، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دزفولی گفت: در این استان 20 شرکت وجود دارد که سرِ زمین ضایعات را از کشاورز خریداری و فرآوری می‌کنند.

وی در پایان افزود: با اقداماتی که انجام داده‌ایم، نه‌تنها ضایعات به کمتر از دو درصد رسیده، بلکه سالانه 270 میلیارد تومان برای کشاورز کسب درآمد می‌کند و کشاورز به ‌طور متوسط در هر هکتار 465 هزار تومان سود می‌برد.

نظرات بینندگان