کد خبر: ۳۵۳۶۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۴ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۱

مقاوم‌سازی بزرگ‌ترین غار دست‌ساز ایران

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس از اجرای عملیات مقاوم‌سازی غار سنگ‌شکنان جهرم خبر داد.

به گزارش شیرازه به نقل از فارس، فریدون فعالی صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: این عملیات به منظور استحکام‌بخشی و مقاوم‌سازی در نقاط بحرانی و آسیب‌پذیر با همکاری دانشگاه صنعتی شیراز در دست اجراست.

وی افزود: طرح مقاوم‌سازی توسط این دانشگاه تهیه شده است و عملیات اجرایی با نظارت حوزه فنی میراث فرهنگی و با اختصاص اعتباری حدود 660 میلیون ریال اجرا می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت: تاکنون چهار قسمت بحرانی از جمله دهانه‌های ورودی در این غار مقاوم‌سازی شده است که از نقاط بسیار اصلی و خطرآفرین بوده‌اند.

وی با اشاره به اینکه مقاوم‌سازی انجام گرفته در سال‌های اخیر به صورت اضطراری و با هدف نجات‌بخشی غار از خطر ریزش بوده است، اضافه کرد: به منظور مقاوم‌سازی اصلی و ساماندهی این اثر ارزشمند تاریخی اعتباری بیش از 25 میلیارد ریال نیاز بوده و تاکنون 4 میلیارد ریال هزینه شده است.

این مسئول در تشریح عملیات انجام گرفته، تصریح کرد: قسمت‌هایی از غار فرو ریخته و بخش‌هایی به علت عوامل بیولوژیکی و محیطی در حال ریزش بوده که با استقرار یک ستون بزرگ و مستحکم از خطر ریزش جلوگیری شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس در پایان خاطرنشان کرد: طرح‌های جدید در احداث ستون‌ها از نمای ترکیبی سنگ و سیمان با شکل سنگ‌های مصنوعی به کار گرفته شده است که همگونی بیشتری با فضا داشته باشد.

به گزارش فارس، غار سنگ‌شکنان جهرم در جنوب شهر جهرم در استان فارس قرار دارد.

در این محل طی چند قرن اخیر سنگ‌شکنان برای استخراج سنگ‌های ساختمانی، اقدام به حفر غار شگفت‌انگیزی کرده‌اند که وسعت آن به چند هکتار می‌رسد.

این غار دست‌ساز که یک معدن برای استخراج سنگ است بزرگ‌ترین غار دست‌ساز در ایران محسوب می‌شود.

از نظر زمین‌شناسی جنس لایه‌های مختلف توده سنگ در ساختگاه متفاوت بوده و لایه‌ای به ضخامت حدود پنج متر با مقاومت کم، بین دو لایه دیگر احاطه شده است.

به دلیل اینکه بریدن و استخراج این لایه با ابزارهای ساده امکان‌پذیر بوده است، سنگ‌شکنان اقدام به بریدن و بیرون کشیدن قطعات بزرگ و کوچک سنگ از میان این لایه‌ها کرده و برای جلوگیری از تخریب غار بعد از حدود 10 متر پیشروی ستون‌های بزرگی به منظور حفظ پایداری توده سنگی سقف غار به جای گذاشته‌اند.

این امر موجب زیبایی دو چندان غار شده و انجام این امر طی ده‌ها سال انجام گرفته تا جایی که وسعت غار به مساحت چند هکتار گسترش یافته است.

طی این مدت عده‌ای نیز برای استخراج سنگ بدون توجه به پایداری غار اقدام به برداشت برخی ستون‌های واقع در نزدیکی ورودی که در دسترس بوده است، کرده‌اند و این امر باعث به مخاطره افتادن توده عظیم سنگی سقف غار شده است.

برخی از عوامل طبیعی مانند سیل و زلزله نیز در تخریب بخشی از غار موثر بوده است.

غار هم‌اکنون دارای 12 مدخل ورودی و طول آن در حدود 200 متر و عرض آن از 60 تا 130 متر متغیر است که مجموع مساحتی در حدود 20 هزار متر مربع را پوشش می‌دهد.

 

انتهای خبر/ک

نظرات بینندگان