کد خبر: ۳۵۳۸۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۱ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۱

اعتراض اداره میراث فرهنگی شهرستان سروستان به یک خبر

جوابیه اداره میراث فرهنگی شهرستان سروستان در خصوص اعتراض به چرای گوسفند در حریم مجموعه تاریخی کاخ ساسان سروستان
به گزارش شیرازه به نقل از سرو آنلاین،اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری شهرستان سروستان جوابیه ای در خصوص اعتراض فعالان میراث فرهنگی نسبت به چرای گوسفند در حریم مجموعه تاریخی کاخ ساسان سروستان به پایگاه تحلیلی خبری سروستان ارسال داشته اند که به شرح زیر می باشد.
باسمه تعالی
در خصوص اعلام خبر (خبرگزاری مهر) به نقل از آقای سیاوش آریا، فعال میراث فرهنگی در شیراز در خصوص چرای گوسفندان در حریم گنبد آجری کشور و دیگر نقایص موجود در کاخ ساسان سروستان ضمن تقدیر و تشکر از نکته سنجی و انتقادات شایسته به اطلاع می رساند که:
 1- در خصوص یادگار نوشته ها روی اثر تاریخی کاخ ساسانی اعلام می گردد که در طی چند ماه اخیر در زمینه حذف این گونه نوشته ها بر روی ستونها و دیواره های کاخ ساسانی تلاش شده و در این راستا بسیاری از یادگار نوشته ها با روکشی از گل حذف گردید و تنها در بخش فوقانی اثر تعدادی یادگار نوشته موجود می باشد که بزودی در زمینه حذف آن اقدام خواهد شد. 2- در خصوص رها کردن وسایل کار بهسازی در اتاق کاخ ساسانی، لازم به ذکر است که تا اوایل مرداد ماه عملیات مرمت و استحکام بخشی جریان داشته و به دلیل استفاده روزانه از مواد مصرفی، متعاقباً وسایل کار در مجاورت آن قرار گرفته است. 3- در خصوص استفاده از چوب در مرمت کاخ ساسانی نیز لازم به ذکر است که این اقدام کاملاً کارشناسی و با نظر اساتید و مرمتکاران مجرب صورت پذیرفته است و دلیل آن نیز ممانعت از رانش سقف و سنگینی بیش از حد این بخش از اثر بوده است. 4- اتاق نگهبانی موجود در کاخ طی دهه های متمادی مورد استفاده قرار گرفته است و در ماههای اخیر با تجهیز کانکس نگهبانی مستقر در کاخ، نگهبان شب در کانکس مذکور و نگهبان روز بصورت موقت از اتاق مذکور بهره می برد. 5- در نهایت در خصوص مبحث چرای گوسفندان در حریم قدیمی ترین گنبد اعلام می گردد که مالکیت زمین های مجاور شخصی می باشد با این حال مراقبین کاخ ساسانی همه روزه تلاش خود را جهت ممانعت از ورود گوسفندان به عرصه و حریم کاخ ساسانی انجام می دهند. قابل ذکر است که وجود گوسفندان در مجاورت اثر فقط به شکل عبوری بوده و چرایی در منطقه صورت نمی پذیرد. معضل وجود گوسفندان در مجاورت کاخ و عبور اجتناب ناپذیر آنان به دلیل مالکیت شخصی اراضی مجاور با راهکار اداره کل میراث فرهنگی فارس جهت فنس کشی دور این اثر تاریخی در آینده نزدیک به طور کامل حل خواهد گردید.
 
راضیه راه پیما سروستانی
سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سروستان
انتهای خبر/ص
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
سیاوش آریا
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۱
0
با درود و ادب و سپاس از پاسخ گویی سرپرست محترم میراث فرهنگی شهرستان سروستان،ذکر چند نکته بایسته یادآوری است:1.بانوی ارجمند و سرپرست گرامی میراث فرهنگی،مگر ما در ایران چند کاخ آجریگنبددار ساسانی به جا مانده و سالم داریم که همین گونه به آنان چوب حراج زده ایم! و به حال خود رها کرده ایم؟ شما فرموده اید که :یادگاری نویسی ها درحال پاک شدن است.اصولا با وجود داشتن نگاه بان در یک اثر چرا بایستی چنین رخ دادی پیش آید؟
سیاوش آریا
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۱
0
بخش 2.سرپرست گرامی:کارمرمت بنا بر شواهد ومدارک دوماه متوقف بوده است و وسایل مرمت در آن کاخ ساسانی رها شده است؟3.استفاده از مصالح غیراز خود اثر در مورد آثار تاریخی در کجای جهان به چنین شیوه یی می باشد وکدام کارشناس وارسته آن را تایید کرده است؟در مورد سنگینی و رانش بهتر است ژرف تر بنگرید 4.چرابایستی نگه بان روز در یکی از اتاق های کاخ بیش از پیشینه 1500 ساله اسکان داشته باشد و اصولا در دهۀ گذشته چه کسی چنین مجوزی را داده است؟5.چرا بایستی حتا عبور گوسپندان از کنار کاخ صورت بگیرد و چرا برای فنس کشی زودتر چاره اندیشی نمی شود؟...به هر روی از پاسخ گویی سرپرست ارجمند میراث فرهنگی سپاس گذاریم و خاهان توجه بیشتر به این اثر نیاکانی هستیم...با سپاس،سیاوش آریا،فعال میراث فرهنگی و پژوهش گر تاریخ و فرهنگ ایران . شنبه 25 شهریور