کد خبر: ۳۵۳۹۶
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۹ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۱

امام جمعه مرودشت؛حفظ حجاب یکی از آموزه های تخت جمشید است

غفوری میبدی با تبیین آموزه های موجود در سنگ برجسته های تخت جمشید گفت: تصاویر طیف ها و اقوام و مهمانان مختلفی درکنار پادشاه و درباریان روی سنگ ها تراشیده شده است که در این میان عکس یک زن مشاهده نمی شود.

به گزارش شیرازه به نقل از ایرنا،امام جمعه مرودشت با تبیین آموزه های موجود در سنگ برجسته های تخت جمشید گفت: تصاویر طیف ها و اقوام و مهمانان مختلفی درکنار پادشاه و درباریان روی سنگ ها تراشیده شده است که در این میان عکس یک زن مشاهده نمی شود.

حجت الاسلام ابوالقاسم غفوری میبدی  افزود: متاسفانه امروز در کنار مجموعه تخت جمشید هیچ گونه امکاناتی برای کار فرهنگی، اقتصادی و درآمدزایی، نمایشگاه صنایع دستی و بازارچه هنرمندان که خود خالق فرصت های شغلی است ، وجود ندارد.

امام جمعه مرودشت گفت: حتی کارهای فرهنگی میدانی بسیار کمی در تخت جمشید صورت گرفته است و حال آن که اگر به این مجموعه توجه می شد، در و دیوار آن امروز با هر بازدید کننده ای حرف می زد.

وی ادامه داد: مجموعه تخت جمشید گنجینه بسیار خوبی است که ما می توانیم در کنارآن بسیاری از مسایل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی منطقه، استان و کشور را حل کنیم.

غفوری میبدی با اشاره به بازدید سالانه میلیون ها نفر گردشگر داخلی و خارجی از تخت جمشید گفت: غیراز خود تخت جمشید و این مجموعه تاریخی، ما باید شهر مرودشت درمجاورت این آثار را به نمایشگاه و نمادی ازمعماری اسلامی و هنرهای معماری تبدیل کنیم.

وی با تاکید بر ضرورت توجه به اصول شهرسازی منطبق با الگوهای جدید معماری اسلامی در شهر مرودشت گفت: باید به گونه ای برنامه ریزی کرد که گردشگرانی که به منظور بازدید از تخت جمشید حضور می یابند دست پر بروند و صرفا آثار را نبینند.

امام جمعه مرودشت با بیان این که آثار تخت جمشید حرف های بسیاری برای گفتن دارد، گفت: می توان بسیاری از حرف های دینی و انقلابی که در قالب نظام جمهوری اسلامی است را در قالب مجموعه تخت جمشید به بازدیدکنندگان ارایه دهیم.

وی پیشنهاد داد که راویان و راهنمایان مجموعه تخت جمشید هنگام توضیح درباره هربخش از این مجموعه تاریخی ، رجوعی به مقطع زمانی امروز داشته باشند.

غفوری میبدی با تبیین آموزه های موجود در سنگ برجسته های تخت جمشید گفت: تصاویر طیف ها و اقوام و مهمانان مختلفی درکنار پادشاه و درباریان روی سنگ ها تراشیده شده است که در این میان عکس یک زن مشاهده نمی شود.

امام جمعه مرودشت تصریح کرد: برخی افراد به تخت جمشید می آیند و به اصطلاح کلاس می گذارند که اینها (پادشاهان هخامنشی) آبا و اجداد ما بودند و افتخار می کنند و می خواهند به وضعیت امروز دهن کجی کنند، این در حالی است که اینجا می توان حرف زد و یادآورشد که جایگاه و حرمت زنان برای پادشاهان آن زمان چه بوده است.

وی ادامه داد: محل سکونت بانوان در تخت جمشید در مجاورت خزانه دربار بوده است، یعنی این قدر برای بانوان احترام می گذاشتند که در کنار خزانه دربار آنها نگه می داشتند، یعنی به اندازه طلا براشون ارزش داشته است.

غفوری میبدی گفت: مردانی که تصاویر آنها در نقش برجسته ها دیده می شود همگی آراسته اند و لباس های بلند پوشیده اند و یک مرد بدحجاب و ناموقر درمیان آنها پیدا نمی توان یافت در حالی که نوع لباس و هدایایی که با خود به همراه دارند بیانگر این است که آنها به ملل مختلف تعلق دارند.

وی اظهار داشت: آموزه های موجود در این گنجینه تاریخی زیاد است و ما می توانیم ازاین نقش برجسته ها، استفاده تبلیغی کنیم برای دین، اسلام و نظام اسلامی درصورتی که تا کنون آن گونه که باید از آنها استفاده نکرده ایم.

امام جمعه مرودشت به مقوله حجاب به عنوان یکی دیگراز آموزه های تخت جمشید اشاره کرد و گفت: برخی از افراد که می آیند به تخت جمشید و می خواهند خودشان را متصل کنند به افرادی که یک زمانی اینجا حکومت می کردند ، حال آن که به آنها باید گفت، اگر به این ها افتخار می کنید مثل اینها شوید.

وی بیان کرد: ما به اینها افتخار می کنیم، تازه اگر شما مثل آنها شوید ما هم به شما افتخار می کنیم.

غفوری میبدی افزود: برخی می خواهند بگویند که جمهوری اسلامی بی توجهی کرده است و اینجا ویران شده است حال آن که چند سالی است که اینها را از زیر خاک بیرون آورده اند و هنوز هم خیلی از آثار زیر خاک مدفون است.

وی با اشاره به این که مروری برعلت سقوط و وضعیت کنونی آثار تخت جمشید درس آموز است گفت:اینجا شهر و تمدن بزرگی وجود داشته است، این پرسش مطرح است که این اقتدار چگونه درهم شکسته شد ؟ چرا دفاع نکردند، مگر ارتش و سرباز نداشتند که موقع حمله به تخت جمشید از آن دفاع کند؟ چرا هیچ کس مقاومت نکرد و تبدیل به خرابه شد؟

امام جمعه مرودشت گفت: وقتی از نقاط مختلف دنیا به تخت جمشید می آمدند در مقابل اقتدار حاکمان زمان تعظیم می کردند و حال آن که هخامنشیان فرو ریختند.

وی بیان کرد: هشت سال تمام دنیا با جمهوری اسلامی جنگید ولی جمهوری اسلامی حتی یک وجب از خاک خود را در دست بیگانگان جا نگذاشت و این را باید در نظر داشت که همه دنیا با ما می جنگیدند و فقط صدام نبود.

غفوری میبدی بیان کرد: در دوران دفاع مقدس دست مان خالی بود و با وجود آن که تازه قیام و انقلاب کرده بودیم و تازه پیروز شده بودیم و ثروت های ما را برده و دزدیده بودند و ما دست خالی مقابل دنیا ایستادیم .

وی با بیان این که طرح این مباحث در زمره کارهای فرهنگی است که می توان در دستور کار قرار داد، گفت: می توان این مباحث را در قالب کتاب، بروشورو حتی تابلو به بازدیدکنندگان از تخت جمشید ارایه کرد.

امام جمعه مرودشت در بخش دیگری از این گفت و گو بیان کرد: میراث فرهنگی و دست اندرکان فرهنگی ما می توانند در این زمینه فعالیت داشته باشند و ازسوی دیگر، شهرسازی ما ساماندهی ویژه ای می خواهد چرا که معماری اسلامی باید در شهرمرودشت حرف اول را بزند.

وی با انتقاد از ساخت و سازهای شهر مرودشت ، گفت: وقتی درسال ما چند میلیون بیننده و بازدید کننده داریم ، نیاز است که این شهرزیبا وهنرهای معماری و شهرسازی آن درسطح عالی باشد به گونه ای که هرکس وارد این شهر می شود ، مبهوت معماری این شهر شود و فراموش کند تخت جمشید هم هست .

غفوری میبدی گفت: فرهنگ شهرسازی یکی از کارهایی است که در مرودشت باید جدی گرفته شود.

نظرات بینندگان