کد خبر: ۳۵۵۱۲
تاریخ انتشار: ۰۰:۰۰ - ۱۸ شهريور ۱۳۹۱

تخریب شدن منبر تاریخی مسجد جامع شهرستان اقلید

اقليد در منابع تاريخي از آن با نام \" کليل\" به معناي کليد ياد شده و در متون تاريخي به \" کليد گشودن فارس \" لقب گرفته است.

به گزارش شیرازه به نقل از سراج آنلاین كتيبه چوبي مسجد جامع اقليد كه حكايت از تعمير و مرمت اين مسجد  در سال 849 هجري قمري دارد و به گفته بزرگترهاي اقليدي پيش از اين در ديواره مسجد نصب بوده ، هم اكنون در سر در ورودي مسجد جاي گرفته است.منبر زيبا ، بي نظير و منبت كاري شده مسجد كه از چوب گردوي نفيس ساخته شده ، يادگاري از هنرمندان دوره صفويه در سال 1008 هجري قمري است كه نه تنها به لحاظ هنري بلكه به لحاظ ميراثي و تاريخي بسيار ارزشمند است.

منبر مسجد جامع كه به لحاظ هنري از ويژگيهاي خاصي برخوردار است يكي از ميراث با ارزش اقليد است كه با ارتفاع دو متر و منبت كاريهاي بسيار نفيس بر روي چوب گردو ساخته شده است.

منبر مسجد جامع اثر بي بديل محمد بن عقيل اقليدي ، هنرمند تواناي اين خطه است كه با توجه به ارزش هنري و تاريخي آن، بايد اين اثر براي آيندگان حفظ و نگهداري شود.
نمونه اين منبر در يكي از مسجدهاي اصفهان وجود دارد كه بر اساس مدارك موجود سازنده اين دو منبر يك هنرمند است.

منبر مسجد جامع در اثر بي توجهي و به هيچ انگاري در حال نابودي است ، بر روي چندين قسمت از اين منبرآثار سوختگي نمايان است.

 تخریب شدن منبر تاریخی مسجد جامع در شهرستان اقلید یکی از ساکنین شهرستان اقلید گفت: منبر تاریخی مسجد جامع در اقلید رو به فرسوده شدن می باشد . این منبر باقدمت 400 ساله خود از زمان ساسانیان است که هیچ اقدامی جهت نگهداری از آن نمی شود. و رو به تخریب است . 


انتهای خبر/ص

نظرات بینندگان