کد خبر: ۳۵۸۸۱
تاریخ انتشار: ۲۲:۵۷ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۱

قهرمانان ورزشی جذب آتش‌نشانی استان فارس می‌شوند

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز گفت: در استخدام‌های جدید قهرمانان ورزشی استان فارس جذب آتش‌نشانی می‌شوند.

به گزارش شیرازه به نقل از فارس از شیراز، رامین طالبی بعدازظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در حالی که بسیاری از مدال‌آوران ورزشی مشکل اشتغال دارند صحیح نیست که فردی با نقایص جسمی به عنوان آتش‌نشان حقوق بگیرد چرا که یک آتش‌نشان حتی در نبود تجهیزات و نردبان نیز باید بتواند مانند یک پارکورکار حرفه‌ای از دیوار بالا برود.

وی ادامه داد: در این زمینه از اداره ورزش و جوانان خواسته‌ایم اسامی قهرمانان ورزشی این استان را که علاقمند به اشتغال در آتش‌نشانی هستند، در اختیار ما بگذارند.

مدیرعامل آتش‌نشانی شیراز اضافه کرد: دامنه فعالیت‌های آتش‌نشانی بسیار گسترده است به نحوی که مردم هر جا احساس خطر کنند با این سازمان تماس می‌گیرند.

این مسئول خاطرنشان کرد: در بسیاری از کشورها هزینه‌ای که برای امور ایمنی و آتش‌نشانی می‌شود بیشتر از هزینه‌ای بوده که برای کادر درمان و پزشکی صورت می‌گیرد چرا که بازدهی هزینه در پیشگیری بسیار بیشتر از هزینه‌کرد در درمان پس از وقوع است.

به گفته وی، آتش‌نشانی شیراز به منظور آگاه‌سازی شهروندان برنامه‌های متنوعی از قبیل برگزاری نمایشگاه در پارک‌ها و جشنواره عکس پیشگیری و ایمنی را در سال جاری در دستور کار دارد.

طالبی تصریح کرد: در این جشنواره مردم از موارد نا‌ایمن کوچه و محله خود با دوربین‌های معمولی عکس می‌گیرند که این عکس‌ها علاوه بر افزایش مشارکت شهروندان در آتش‌نشانی بررسی شده و در موارد لازم اقدام پیشگیرانه انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: همزمان با هفتم مهر‌ماه زادروز خجسته امام هشتم و روز آتش‌نشانی و ایمنی، بومی به طول 300 متر برای نقاشی کودکان در زمینه امور ایمنی و حوادث در حاشیه بلوار چمران استقرار می‌یابد.

طالبی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه بیشتر مساجد، نهادها و ادارات در شیراز فاقد کپسول اطفای حریق هستند، گفت: نگاه سازندگان تاسیسات و سازه‌های شهری نگاه ایمنی‌محور نیست؛ از همین رو 90 درصد ابنیه، تجهیزات و تاسیسات شهری شیراز غیرایمن است.

وی تصریح کرد: طرح ایمنی مساجد و ابنیه به عنوان نخستین گام در نیمه اول مهر‌ماه امسال با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی استان و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اجرا می‌شود.

این مسئول ادامه داد: در طرح ایمنی مساجد و ابنیه مذهبی خدام و هیئت امنا در مورد حوادث و اطفای حریق آموزش می‌بینند و مساجد به سیستم اطفایی مجهز می‌شوند.

طالبی گفت: کمتر از 10 درصد اصناف شیراز از تجهیزات ایمنی برخوردار هستند و به دلیل اینکه در حوزه ایمنی قوانین بازدارنده‌ای وجود ندارد نمی‌توان به طور قاطع اصناف را به حفظ اصول ایمنی وادار کرد.

وی افزود: گاهی فردی در کنار خیابان کپسول غیرمجاز گاز را شارژ می‌کند و جان تمام افراد حول و حوش خود را به خطر می‌افکند اما ساز و کار قانونی برای برخورد با وی وجود ندارد، چنانکه یک واحد صنفی با سهل‌انگاری باعث آتش‌سوزی عظیمی در چند واحد می‌شود.

طالبی خاطرنشان کرد: در منطقه‌ای از شیراز آتش‌سوزی در یک واحد صنفی باعث سرایت آتش به کارخانه‌ای بسیار مهم شد و به دلیل اینکه در سقف کارخانه از پشم شیشه استفاده شده بود آتش گسترش یافته و میلیاردها تومان خسارت بر روی دست دولت و مردم باقی ماند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شیراز افزود: سازمان آتش‌نشانی خود را در این زمینه‌ها مسئول می‌داند و باید با هماهنگی نمایندگان مجلس نقایص قانونی موجود برطرف شده و حوزه ایمنی متولی واحدی پیدا کند.

وی ادامه داد: شنیده‌ایم برخی از مهندسان ناظر حتی یک بار به پروژه خود سرکشی نمی‌کنند و برخلاف قوانین در استفاده از مصالح کم و کاستی عمدی ایجاد می‌شود چنانکه یک ساختمان در تهران بعد از چند سال به یک باره فرو می‌ریزد و تمام این موارد با اصلاح قوانین قابل پیشگیری است.

این مسئول از ساخت ایستگاه‌های جدید آتش‌نشانی شیراز با مصالح مقاوم به زلزله خبر داد و گفت: در زمان وقوع زلزله نباید مانند شهر بم خودروهای آتش‌نشانی زیر آوار بماند.

طالبی در این زمینه از امکانات کم سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی گلایه کرد و گفت: سازمان آتش‌نشانی بنا بر اساسنامه سهیم در پدافند غیرعامل و مسئول مقابله با شرایط جنگ‌های میکروبی و شیمیایی است اما در حال حاضر حتی به تعداد نیروهای عملیات کننده ماسک ضد گاز در آتش‌نشانی وجود ندارد.

وی گفت: با همکاری نظام مهندسی بنا داریم تا به ساختمان‌ها نمره ایمنی بدهیم به نحوی که در کنار پلاک نام ساختمان نمره و درجه ایمن بودن آن درج شود.

بازبینی مدارس این استان و استقرار آتش‌یار در مدارس، لزوم اطلاع آتش‌نشانی از تمام شبکه‌های زیرزمینی گاز و آب برای شرایط بحران، تجهیز یک‌هزار تاکسی و 300 اتوبوس درون شهری به کپسول اطفای حریق و میزبانی شیراز در نهمین المپیاد ملی آتش‌نشانان دیگر مواردی بود که طالبی در این نشست به آن پرداخت.

انتهای پیام/ص

نظرات بینندگان