کد خبر: ۳۶۷۱۵
تاریخ انتشار: ۱۹:۳۳ - ۲۳ مهر ۱۳۹۱

گواهی‌نامه رانندگی مشروط به دیدن آموزش‌های اخلاقی

معاون فرهنگی اجتماعی شهردار شیراز گفت: گرفتن گواهی‌نامه رانندگی باید به گذراندن دوره‌های آموزشی فرهنگ ترافیکی و اخلاقی مشروط شود.

به گزارش شیرازه به نقل از فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی حوزه معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز، محمد فرخ‌زاده با تاکید بر ضرورت آموزش اخلاق حرفه‌ای در حوزه حمل و نقل و ترافیک و حقوق شهروندی پیش از صدور گواهی‌نامه، اظهار داشت: صدور گواهی‌نامه‌ها نیاز به پشتوانه‌های رفتاری و علمی علاوه بر قوانین راهنمایی و رانندگی دارد و لازم است یک هفته آموزش اخلاق و رفتار رانندگی در کلان‌شهرها متناسب با فضای حمل و نقل شهری پیش‌بینی و اجرا شود.

وی با بیان اینکه باید یک هفته به آموزش‌های آیین‌نامه قبل از صدور گواهی‌نامه اضافه شود، خاطرنشان کرد: طراحی یک دوره حداقل یک هفته‌ای در زمینه اخلاق و حقوق شهری و شهروندی بر اساس مقررات قانون مدنی و کیفری، مباحث اخلاقی و احترام متقابل به حقوق یکدیگر، ضروری به نظر می‌رسد.

این مسئول فرهنگی ادامه داد: همچنین گوشزد آسیب‌های شایع در ترافیک شهری مانند پارک دوبل، استفاده بی‌مورد از خودرو، خودروهای تک‌سرنشین، افزایش آستانه تحمل، عدم حمل سلاح‌های سرد، مدیریت آسیب‌ها و آشنایی با وظایف اورژانس، کنترل‌ صداهای موسیقی و .. از دیگر مواردی به نظر می‌رسند که آموزش آنها بسیار ضروری است.

معاون فرهنگی اجتماعی شهردار شیراز با اشاره به اینکه در برخی از کشورها برای صدور گواهی‌نامه لازم است راننده در چهار فصل و در شرایط ویژه کوهستان و باران، اخلاق در رانندگی و سایر اصول و حقوق شهروندی مورد آزمون قرار گیرد، گفت: لازم است در راستای پیشگیری از حوادث رانندگی، در کشور ما نیز در مورد صدور گواهی‌نامه سخت‌گیری‌های اولیه انجام شود تا تبعات و جرایم و ناهنجاری‌های بعد از آن کاهش یابد.

فرخ زاده با اشاره به اینکه در حال حاضر پلیس استعداد نیرو و امکانات خود را در حوزه حمل و نقل و ترافیک شهری ارتقا داده است، این امر را یکی از دلایل کاهش جرایم در این حوزه دانست و ضمن تشکر از سخت‌کوشی ماموران راهنمایی و رانندگی، خاطرنشان کرد: نیروهای راهنمایی و رانندگی می‌توانند در قالب تذکر لسانی و با اخلاق خوش، تحولات شگرفی را در نظم‌دهی شهری و کاهش هزینه‌ها و آرامش شهروندان ایجاد کنند.

وی افزود: ایرانیان از قدیم‌الایام در تعارف و احترام به یکدیگر دارای سابقه هستند و باید این تعارف و اخلاق خوش به موضوع رانندگی نیز تسری یابد و در خیابان‌ها فقط به فکر ربودن گوی سبقت از دیگران نباشند.

معاون فرهنگی اجتماعی شهردار شیراز ادامه داد: بر اساس قانون، پنج درصد از وجوه حاصل از جرایم تخلفات رانندگی باید در حوزه فرهنگ‌سازی حمل و نقل و ترافیک و آداب شهروندی توسط پلیس هزینه شود.

این مسئول اضافه کرد: تولید محصولات تخصصی، نشریه، تولید فیلم و سریال، تولید انیمیشن‌های کودکانه و تقویت علایم اجتماعی حمل و نقل، ایجاد المان‌های ترافیکی برای آموزش در مدارس، توسعه پارک‌های مهارتی ترافیکی کودکان و ... می‌تواند نقش به سزایی در پیشبرد این اهداف داشته باشد.

فرخ زاده افزود: در حال حاضر شهرداری شیراز نیز در کنار نیروی انتظامی، با ارائه خدمات از طریق دو پارک ترافیکی، توسعه علایم، آموزش در مدارس و فرهنگ‌سراها، تولید محصولات سمعی و بصری و ... در تلاش است تا این وظیفه مهم ملی به بهترین نحو انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: شورای حمل و نقل و ترافیک، پیش از طرح محدوده ترافیک و زوج و فرد کردن خودروها و پیگیری تامین زیرساخت‌ها، لازم است دستورات جلسه خود را بر همکاری‌های بین دستگاهی در حوزه ارتقای فرهنگ حمل و نقل و ترافیک متمرکز کند زیرا این مهم پایه تمام اقدامات بعدی است.

انتهای پیام/ص

نظرات بینندگان