کد خبر: ۳۶۹۴۱
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۹ - ۰۱ آبان ۱۳۹۱

ارتباط سایت‌های تاریخی ایران و جهان توسعه می‌یابد

مدیرکل ایکروم (ICCROM) مرکز بین‌المللی مطالعات، حفظ و مرمت اموال فرهنگی گفت: با ایجاد مرکز منطقه‌ای آیکروم در ایران، ارتباط سایت‌های تاریخی ایران و جهان توسعه می‌یابد.

به گزارش شیرازه به نقل از فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس، «استفان دی کارو» در بازدید از مجموعه میراث جهانی تخت جمشید و پاسارگاد با اظهار خرسندی از حضور در مجموعه تخت جمشید و پاسارگاد، تخت جمشید را یکی از توسعه‌یافته‌ترین سایت‌های تاریخی برشمرد و اظهار داشت: با ایجاد مرکز منطقه‌ای ایکروم در ایران، ارتباط تنگاتنگی بین تمام سایت‌های تاریخی ایران، منطقه و دنیا برقرار می‌شود.

وی بر اهمیت حرفه‌ای‌گری در سایت‌های تاریخی تأکید کرد و  افزود: تمام کسانی که در سایت‌های تاریخی مشغول به فعالیت هستند به عنوان عضوی از یک کل واحد، برای چیزی که اهمیت دارد، تلاش می‌کنند و یکی از اهداف ایکروم این است تا اعضای این کل واحد در سراسر دنیا را در کنار یکدیگر آورده و امیدوار است با استفاده از از این حس مشترک، سهمی بسزا در ارتقای حفاظت و مرمت آثار تاریخی داشته باشد.

در ادامه این بازدید مدیر پایگاه میراث جهانی پارسه پاسارگاد در دیدار با مدیرکل ایکروم با بیان اینکه با راه‌اندازی مرکز آموزش منطقه‌ای ایکروم در ایران، پایگاه تخت جمشید و پاسارگاد در فهرست پایگاه‌های آموزش علمی قرار می‌گیرد، افزود: تخت جمشید از سایت‌های قدیمی در موضوع حفاری و مرمت است و شروع مرمت و باستان‌شناسی علمی از این پایگاه انجام شده و خود سایت نیز به دلیل اینکه در فهرست ثبت میراث جهانی قرار دارد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

محمد حسن طالبیان با اشاره به اهمیت موسسه آموزشی ایکروم در توسعه و ارتقای حفاظت و مرمت آثار تاریخی، این موسسه را بازوی یونسکو برشمرد و اظهار امیدواری کرد؛ بازدید دبیرکل ایکروم از سایت تاریخی تخت جمشید و پاسارگاد نقطه عطفی برای همکاری‌های همه‌جانبه در زمینه احیای دوره‌های آموزشی علمی در پایگاه میراث جهانی پارسه پاسارگاد باشد.

طالیان تصریح کرد: تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان میراث فرهنگی و ایکروم در حال انجام است که با انعقاد آن، مرکز آموزش منطقه‌ای ایکروم در ایران تأسیس می‌شود که نه تنها ایران بلکه کشورهای همسایه را نیز در بر می‌گیرد.

مدیرکل مرکز علمی ایکروم همچنین از کتابخانه تخصصی تخت جمشید بازدید کرد و با تأکید بر اهمیت کتابخانه به عنوان پایه پژوهش، آمادگی ایکروم را در تعامل و همکاری دو جانبه با کتابخانه تخصصی تخت جمشید در زمینه تبادل اطلاعات پژوهشی، تهیه و گردآوری کتاب، مجلات، منابع مرتبط و ارتقای سطح کیفی کتابخانه تخصصی تخت جمشید اعلام کرد.

وی در پایان در جمع کارشناسان، استادکاران و کارکنان پایگاه پارسه پاسارگاد اظهار امیدواری کرد؛ نه تنها در راستای انتقال مهارت‌های علمی، فناوری و تکنولوژی، بلکه به عنوان نماینده‌ای در راستای برقراری یک شبکه تبادل اطلاعات و ایجاد پیوندی ارگانیک بین بنیادهای پژوهشی و سایت‌های تاریخی اقدام ‌کند. 

در این دیدار مدیرکل ایکروم از نمایشگاه دائمی دستاوردهای پایگاه میراث جهانی پارسه پاسارگاد در مجموعه تخت جمشید بازدید کرد و نمونه‌ای از فعالیت‌های مرمتی و عمرانی صورت گرفته در تخت جمشید، توسط کارشناسان این پایگاه ارائه شد.

انتهای پیام/ص

نظرات بینندگان