کد خبر: ۳۷۸۰۲
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۸ - ۰۶ آذر ۱۳۹۱

حمایت متولیان فرهنگی از زندان‌های فارس

مدیرکل زندان‌های فارس گفت: در صورت حمایت متولیان فرهنگی، فعالیت‌های فرهنگی تربیتی در زندان‌ها به نحو مطلوب‌تری انجام می‌گیرد.

به گزارش شیرازه به نقل از فارس، موسی احمدی بعد از ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: فعالیت‌های قرآنی در سطح زندان‌های این استان با راه‌اندازی مدارس قرآنی و دارالقرآن با حضور مربیان و روحانیان زندان‌ها و در برخی از زندان‌ها، استفاده از زندانیانی که مرتکب جرایم غیرعمد شده و دارای مدرک قرآنی هستند به صورت مستمر انجام می‌گیرد.

وی افزود: کلاس‌های قرآنی هر ترم با میانگین حدود 25 تا 30 کلاس، در رشته‌های روخوانی، روان‌خوانی، مفاهیم و تجوید برگزار می‌شود که به طور کلی 9 هزار و 457 نفر در کلاس‌های قرآنی در رشته‌های مختلف شرکت دارند.

این مسئول با اشاره به اینکه در زندان‌های این استان 65 حافظ یک جزو از قرآن، 13 حافظ دو جزو، 21 حافظ سه جزو، و 20 حافظ چهار جزو قرآن و بیشتر هستند اضافه کرد: 166 نفر در کلاس آموزشی حفظ جزو سی قرآن، 167 نفر در کلاس آموزشی حفظ سوره‌های منتخب قرآن و هشت نفر در کلاس آموزشی حفظ کل قرآن دوره سه ساله و 15 نفر نیز در کلاس آموزشی حفظ کل قرآن دوره پنج ساله شرکت دارند.

مدیرکل زندان‌های فارس همچنین به اثربخشی فعالیت‌های قرآنی در سطح زندان‌ها اشاره کرد و گفت: شرکت کارکنان، مددجویان و سربازان وظیفه در مسابقات قرآنی کشور و کسب مقام سوم کشوری کارکنان زن در رشته مفاهیم، مقام سوم سربازان وظیفه در رشته اذان، و مقام دوم در رشته حفظ 15جزو مقام دوم قرائت، و مقام اول مفاهیم مددجویان حاصل تلاش‌های همکاران در حوزه فرهنگی است.

وی همچنین به برگزاری کلاس‌های آموزش مذهبی اشاره کرد و ادامه داد: در بخش مذهبی چهار ترم آموزشی در رشته‌های احکام، اصول عقاید، آموزش نماز، نهج‌البلاغه و اخلاق با ثبت نام 3 هزار نفر از مددجویان برگزار و یک‌هزار نفر موفق به اخذ مدرک شده‌اند.

احمدی با تأکید بر اینکه 150 دانش‌آموز در مدرسه آموزش از راه دور در مقاطع راهنمایی و متوسطه مشغول تحصیل هستند گفت: علاوه بر آموزش از راه دور، 12 دانشجوی پیام نور، 12 کلاس آموزشی مقدماتی نهضت سوادآموزی با حضور 300 مددجو برگزار شده و زندانیان بی‌سواد به محض ورود به زندان زیر پوشش این کلاس‌ها قرار می‌گیرند.

مدیرکل زندان‌های فارس همچنین به مشارکتی شدن کتابخانه‌های زندان‌های این استان اشاره و تصریح کرد: 17 کتابخانه با 42 هزار کتاب در سطح زندان‌های این استان وجود دارد که از این تعداد 14کتابخانه ثبت نهاد کتابخانه‌های عمومی مشارکتی شده و از ابتدای سال جاری نیز در راستای ارتقای سطح علمی کارکنان و مددجویان شش مسابقه کتابخوانی استانی و 30 مسابقه در سطح زندان‌ها برگزار شده است.

احمدی با تأکید بر اینکه یکی از اولویت‌های مهم سازمان زندان‌ها برگزاری نماز جماعت در زندان‌هاست، افزود: نمازهای ظهر، عصر، مغرب و عشا با حضور 45 روحانی و شرکت 75 درصد از زندانیان در سطح زندان‌های این استان به صورت جماعت برگزار می‌شود و این حضور باعث شده است در ستاد اقامه نماز فارس جزو یکی از دستگاه‌های برتر شناخته شویم و با اجرای طرح مفتاح برای نخستین بار در زندان‌های این استان، زمینه تشویق و حضور بیشتر مددجویان به نماز جماعت را فراهم کنیم.

وی بر حضور 80 درصدی مددجویان در مناسبت‌های ملی و مذهبی، جشن‌ها، عزاداری‌ها و مسابقات مقاله‌نویسی و خاطره‌نویسی اشاره و ابراز داشت: در بخش هنری 20 نمایش در سطح این استان در رشته تئاتر با عضویت 100 مددجو فعال است و اواخر سال جاری پنجمین تئاتر استانی نیز برگزار می‌شود.

این مقام مسئول با اشاره به فعالیت‌های ورزشی در زندان‌ها از مسابقات لیگ فوتسال کارکنان و برگزاری فینال تا بهمن ماه امسال خبر داد و تصریح کرد: علاوه بر فعالیت‌های ورزشی کارکنان، آمارها نشان می‌دهد 99 درصد مددجویان در ورزش صبح‌گاهی شرکت می‌کنند و فعالیت‌های ورزشی در تمام زندان‌ها در قالب مسابقات و بازی‌های دوستانه برگزار می‌شود.

مدیرکل زندان‌های فارس همچنین به مشارکت 300 نفر از مددجویان در هنرهای تجسمی نقاشی، خوشنویسی، تذهیب، نگارگری و کوزه‌گری و 17 گروه سرود در مراسم و جشن‌های مختلف اشاره کرد و افزود: کمبود اعتبارات فرهنگی در زندان‌های این استان، اجرای فعالیت‌های فرهنگی در زندان‌ها را با مشکل مواجه کرده و در صورت حمایت مسئولان و متولیان فرهنگی، فعالیت‌های فرهنگی تربیتی در زندان‌ها به نحو مطلوب‌تری انجام می‌گیرد.

 

نظرات بینندگان