کد خبر: ۳۷۹۰۸
تاریخ انتشار: ۰۰:۴۷ - ۱۱ آذر ۱۳۹۱

اسکورت 10 هزار کشتی تجاری و نفتکش

فرمانده منطقه یکم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی گفت: نیروی دریایی در دوران دفاع مقدس بیش از 10 هزار کشتی تجاری و نفتکش را اسکورت کرد.

به گزارش شیرازه به نقل از فارس، امیر دریادار دوم حسین آزاد در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته شیراز اظهار داشت: در دوران جنگ با تامین امنیت آب‌های کشور 300 میلیون تن صادرات و واردات، اقتصاد ایران را سرپا نگاه داشت.

وی افزود: اقتصاد کشور ایران در آن دوران به نفت وابسته بود و مانند امروز بنادر و اسکله‌های فراوان وجود نداشت.

آزاد ادامه داد: در دوران جنگ تحمیلی بسیاری از کالاها از خارج از کشور تامین می‌شد و با امنیتی که نیروی دریایی در آب‌های خلیج فارس ایجاد کرد هیچگاه کمبودی در کشور احساس نشد.

وی بیان کرد: ارزان‌ترین راه حمل و نقل نفت از طریق دریایی است چنانکه برای حمل 400 هزار تن نفت یک نفتکش حدود 20 هزار کامیون نیاز است بنابراین لازم بود که از نفت‌کش‌های کشور در زمان جنگ با قاطعیت صیانت شود.

فرمانده منطقه یکم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: 67 روز از ابتدای جنگ با عراق نگذشته بود که طی سه مرحله عملیات اشکان، شهید صفوی و مروارید طومار نیروی دریایی رژیم بعثی در هم پیچیده شد.

وی تصریح کرد: عملیات ضربتی دلاورمردان نیروی دریایی به گونه‌ای بود که تا پایان هشت سال دفاع مقدس اقتدار و سیادت ایران در شمال خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان قطعی شد.

آزاد ابراز داشت: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در همان روزهای ابتدای جنگ با حمله به سکوهای نفتی البکر و الامیه شاهرگ اقتصادی عراق را قطع کرد و اگر حمایت کشورهای منطقه و استکبار جهانی نبود دشمن متجاوز بیش از شش ماه دوام نمی‌آورد.

وی با یادآوری هفتم آذر سالروز عملیات غرورآفرین مروارید اظهار داشت: با همکاری نیروهای اطلاعاتی کشور، ناو موشک‌انداز پیکان در از بین بردن نیروی دریایی دشمن به طور کامل موفق شد و تا پایان جنگ دیگر کسی خبری از نیروی دریایی عراق نشنید.

فرمانده منطقه یکم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ادامه داد: امروز نیروی جمهوری اسلامی بر مثلث طلایی تنگه‌های مالاکا، هرمز و باب‌المندب تسلط کامل دارد.

وی افزود: امروز یگان‌های نظامی و شناورهای سطحی و زیرسطحی نیروی دریایی در شمال اقیانوس هند، خلیج عدن و کانال سوئز از منافع کشور دفاع می‌کنند.

آزاد بیان کرد: ناوشکن جماران که از صفر تا صد طراحی و ساخت آن توسط متخصصان ایرانی انجام شده است، 3 هزار کیلومتر دورتر در خلیج عدن، باب‌المندب و دریای سرخ از منافع کشور محافظت می‌کند.

به گفته وی تمام این پیشرفت‌ها و اقتدار نظامی با تبعیت از رهبری دینی و مرجعیت و رهبری داهیانه مقام معظم رهبری محقق شده است به گونه‌ای که اکنون هیچ‌یک از حلقه‌های زنجیره دفاعی کشور وابسته به خارج نیست.

 

برچسب ها: اسکورت ، کشتی ، ایران ، شیرازه
نظرات بینندگان