کد خبر: ۳۷۹۱۶
تاریخ انتشار: ۱۹:۵۶ - ۱۱ آذر ۱۳۹۱

برگزاری دومین جشنواره منطقه‌ای اختراعات خلیج فارس

رئیس بنیاد نخبگان استان فارس گفت: دومین جشنواره منطقه‌ای نوآوری و شکوفایی اختراعات خلیج فارس 28 تا 30 دی ماه امسال به میزبانی هرمزگان برگزار می‌شود.

به گزارش شیرازه به نقل از فارس، علی خلفی‌نژاد بعد از ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: توجه به مقوله تجاری‌سازی اختراعات و تولید ثروت از یافته‌های علمی و فناورانه کشور از مهم‌ترین اهداف برگزاری این جشنواره است.

وی افزود: تمرکز بر روی پیشرفت‌های علمی و باز کردن زمینه‌های نوین در حرکت علمی، ایجاد شور و نشاط در حوزه علم و فناوری و ایجاد فضای مناسب داوری و تایید علمی اختراعات و نوآوری‌ها از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره‌ است.

خلفی‌نژاد تصریح کرد: نخستین جشنواره منطقه‌ای اختراعات به میزبانی استان فارس سال گذشته برگزار شد.

وی بیان کرد: کل طرح‌های شرکت‌کننده در جشنواره سال قبل 463 طرح بود که 37 طرح در مرحله دوم غربالگری پذیرفته و 122 میلیون تومان برای کمک به این طرح‌ها اهدا شد.

خلفی نژاد در ادامه ابراز داشت: از کل طرح‌های نخستین دوره جشنواره 332 طرح از فارس و از طرح‌های منتخب نیز 31 طرح از نخبگان و مخترعان این استان پذیرفته شد.

به گفته وی، در جشنواره ایده‌ها که ذیل نخستین دوره جشنواره اختراعات برگزار شد، از 463 ایده 13 مورد برگزیده و 6 میلیون و 400 هزار تومان به آنها اعتبار پژوهشی اعطا شد.

خلفی نژاد خاطرنشان کرد: در جشنواره ایده 352 مورد از نخبگان فارس ایده ارائه شد که 11 ایده آن به جمع برگزیدگان راه یافت.

وی در ادامه به بیان طرح‌های موفق در تجاری‌سازی مربوط به جشنواره‌های اختراعات سال گذشته پرداخت و اضافه کرد: اصلاح‌کننده قیر به صورت رشته‌ای مربوط به مخترع این استان محمدحسن‌  حسن‌نژادیان‌ فرد، از جمله ایده‌هایی بود که به موفقیت دست یافت و در عملیات اجرایی جاده قیصریه ـ سیرجان با حضور رئیس موسسه قیر و آسفالت کشور به بهره‌برداری رسید.

دستگاه خودکار آرماتور‌بند از مخترع استان فارس امید داودی، که مورد تایید مرکز تحقیقات مسکن و ساختمان وزارت راه و شهر سازی قرار گرفته، دیگر موردی بود که رئیس بنیاد نخبگان فارس از آن به عنوان طرح‌های موفق نام برد.

دیگر طرح‌های تجاری‌سازی شده و به بهره‌برداری رسیده که خلفی نژاد به آن پرداخت شامل تکنیکی در فرایند جراحی و تولید پروتز‌های خاص با استفاده از فناوری‌های طراحی و تولید به کمک رایانه، ساخت دستگاه لکنت‌شکن الکترونیکی به کمک روش تأخیر صدای شنیداری به کمک امکانات موبایل بود.

خلفی نژاد ادامه داد: از دیگر طرح‌های موفق مخترعان این استان می‌توان به اثر توام نانو لوله کربن و نانو خاک رس بر خواص فیزیکی مکانیکی اسفنج‌های نرم پلی یورتان و نرم‌افزار مدل‌سازی زمان‌بندی توسعه نیروگاه‌های  هیبریدی خورشیدی و مولتی کالر متالیک با جلای صدفی و رنگدانه‌های فلزی اشاره کرد.

وی اضافه کرد: در دومین دوره جشنواره مخترعان، استان‌های فارس، هرمزگان، بوشهر، خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد شرکت دارند و فرصت ثبت‌نام تا 21 آذر ماه جاری است.

رئیس بنیاد نخبگان فارس در ادامه ابراز داشت: یکی از شرایط شرکت در دومین دوره جشنواره این است که سال ثبت اختراع‌ها 1386 و بعد از آن باشد.

وی بیان کرد: از دیگر شرایط جشنواره این است که نام ثبت‌نام‌کننده اختراع در سامانه و ارائه‌کننده اختراع در نمایشگاه در گواهی ثبت اختراع ذکر شده باشد.

خلفی نژاد ادامه داد: از آنجا که هر مخترع تنها می‌تواند یک اختراع را برای داوری ارائه کند و با توجه به معیارهای داوری (مسائل علمی، نوآوری، کاربردی بودن و قابلیت تجاری‌سازی)، بهتر است مخترعان بهترین اختراع خود را برای داوری به جشنواره ارائه کنند.

 

نظرات بینندگان