کد خبر: ۳۸۰۸۶
تاریخ انتشار: ۲۱:۲۹ - ۱۷ آذر ۱۳۹۱

شروط تجویز دست‌افشانی بانوان در مولودیه‌ها

قائم مقام ستاد اقامه نماز فارس شروط بدون اشکال بودن دست‌افشانی بانوان در مجالس مولودی را تشریح کرد.

به گزارش شیرازه به نقل از فارس، حجت‌الاسلام علی سقاچی در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه امروز شیراز اظهار داشت: بنابر آنچه مقام معظم رهبری در این مورد بیان کرده‌اند، حرکات موزون بانوان در مجالس زنانه ایام ولادت اگر موجب وهن دین نشود و همراه با شهوت نباشد، اشکال ندارد.

وی افزود: بنابر رهنمودهای مقام معظم رهبری، برگزاری مراسم و شعائر دینی در مساجد از کارهای بسیار خوب، مستحب و مورد تاکید بوده، اما واجب است برگزارکنندگان تا حد امکان موجب آزار و اذیت دیگران نشوند.

سقاچی ادامه داد: برخی ادوات مانند طبل و سنج که در عزاداری استفاده می‌شود، نباید جزو شعائر تلقی شود اما استفاده آن منوط به آزار نرساندن در نیمه شب و ... بدون اشکال است.

قائم مقام ستاد اقامه نماز فارس خاطرنشان کرد: علمای بزرگ و مقتل‌نویسان مطالب ارزشمندی را درباره قیام اباعبدالله و شرح حوادث آن نقل کرده‌اند و لازم است که از اشعار دروغ به ویژه از زبان حال آن حضرت و خاندانش پرهیز شود.

وی ابراز داشت: اگر مداحان اشعاری را بخوانند که موجب وهن دین و جایگاه اهل بیت است، بنابر نظر مقام معظم رهبری بر شنونده‌ها امر به معروف و نهی از منکر واجب می‌شود.

سقاچی تصریح کرد: مجالس عزاداری نباید نماز را تعطیل یا قضا کند که خود حضرت اباعبدالله آنقدر عاشق نماز بود که از دشمن برای اقامه نماز و دعا یک شب مهلت گرفت و شیعه  ابی‌عبدالله نیز باید به همین روش اقتدا کند.

وی اضافه کرد: در مجالس عزاداری استفاده از علم و کتل جایز است، اما نباید به صورتی جزیی از شعائر تلقی شود یا مفسده و وهن دین را در پی داشته باشد.

به گفته وی، استفاده از زنجیر تیغ‌دار و خنج زدن مانند قمه زدن به دلیل آنکه موجب وهن دین و اضرار به بدن شخص می‌شود، جایز نیست.

سقاچی اضافه کرد: عمل کسانی که سینه‌خیز وارد زیارتگاه‌ها می‌شوند یا صورت خود را به خاک می‌مالند هیچ نشانی از حب به اهل بیت ندارد و موجب وهن دین و ضرر بدنی می‌شود و باطل است.

 

نظرات بینندگان