کد خبر: ۳۹۰۵۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۹ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۲
آن چه در جلسه روز گذشته شورای شهر اتفاق افتاد

از برگزاری یک همایش ملی شهرسازی تا خون جگر خوردن شهردار بابت پلمب پارکینگ یک مجتمع تجاری

سیمای شهر شیراز باید اسلامی شود و به طور قطع اسلامی شدن فضای شهری و استفاده از المان‌های بومی بر رفتار شهروندان اثر گذاشته و آرامش بیشتری در شهر حکمفرما می‌شود.
به گزارش شیرازه، دویست و نود و سومین جلسه شورای اسلامی شهر شیراز روز گذشته برگزار شد.

مسولان از مفسده ناشی از عدم اطلاع رسانی جلوگیری کنند

عضو شورای شهر شیراز در نطق پیش از دستور جلسه علنی شورا گفت: کم شدن محدوده حریم طرح ها و همچنین اجازه ساخت و ساز با ارتفاع بیشتر باعث ایجاد توجیه اقتصادی و توسعه در این مناطق خواهد شد. با هماهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در بحث اصلاح حرائم، ساخت و ساز در شیراز راحت انجام می شود.

احمدرضا نقیب زاده افزود: یکی از مباحثی که در شیراز به عنوان یک مسئله همواره با آن روبه رو بوده ایم، حرائم مشخص شده توسط سازمان میراث فرهنگی بوده که با پیگیری های انجام شده شاهد اصلاح و تغییراتی در خصوص حرائم مصوب سابق هستیم، بطوری که ساخت و ساز در شهر شیراز راحت تر شده و برخی از این محدودیت ها کاهش یافته است.

وی ابراز داشت: یکی از محورهایی که طرح مشخصی از سال های گذشته برای آن تصویب شده و به عنوان مجموعه عرفان شناخته می شود برای ساکنین منطقه ایجاد مشکلات فراوان کرده بود که همین طرح اصلاح حرائم باعث رفع مشکلات شد.

نقیب زاده بیان داشت: در تعیین حریم و ضوابط باغ ارم نیز به شیوه‌ای عمل شده بود که به نظر می‌رسید با تطبیق آن امکان کم کردن محدوده حریم و همچنین ساخت‌و‌ساز با ارتفاع بیشتر در برخی نقاط امکان‌پذیر است که موضوع تجدید نظر حریم این اثر تاریخی در دستور قرار گرفته و به تصویب رسید.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل وشورا، تصریح کرد: با اطلاع‌رسانی کامل به شهروندان به ویژه افرادی که در این محدوده ساکن هستند، افرادی که از این تغییرات اطلاع پیدا کرده و با مطرح کردن توانایی حل مشکل شهروندان منطقه وجوهی را دریافت می‌کنند، این امکان را از دست می‌دهند.

نقیب‌زاده خاطرنشان کرد: کم شدن محدوده حریم طرح‌ها و همچنین اجازه ساخت‌و‌ساز با ارتفاع بیشتر باعث ایجاد توجیه اقتصادی توسعه در این مناطق شده و با اطلاع‌رسانی دقیق جلو سو‌ء استفاده برخی افراد گرفته می‌شود.

عضو شورای شهر با اشاره به اینکه اطلاع رسانی در خصوص اصلاح حریم ها باید به طور گسترده ای در شهر انجام شود، افزود: متاسفانه برخی از افراد سود جو به دلیل بی اطلاع بودن شهروندان از این قانون با دریافت وجوهی اقدام به انجام کاری قانونی می کنند که هر شهروندی می تواند به راحتی آن را انجام دهد.

برگزاری همایش ملی الگوی شهرسازی و معماری ایرانی اسلامی در شیراز
عضو شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه آنچه در شهر ساخته می‌شود، زاییده فکر و خیال معماران است در جلسه علنی شورای شهر گفت
: شهرداری در راستای ترویج فرهنگ و الگوی معماری ایرانی اسلامی همایش ملی الگوی شهرسازی و معماری ایرانی اسلامی را در شیراز برگزار می‌کند.

محمد حق‌نگر افزود: برگزاری این همایش در راستای فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر سومین حرم اهل بیت(ع) بودن شیراز برگزار می شود.

وی بیان داشت: این همایش اندیشه معماران را به سمت معماری اسلامی سوق دهیم؛ ظاهر شیراز و سازه‌های آن، نمای اسلامی پیدا می‌کند.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز خاطرنشان کرد: معماری خیابان های شهر شیراز بسیار درهم ریخته است. وی خاطرنشان کرد: سیمای شهر شیراز باید اسلامی شود و به طور قطع اسلامی شدن فضای شهری و استفاده از المان‌های بومی بر رفتار شهروندان اثر گذاشته و آرامش بیشتری در شهر حکمفرما می‌شود.

حق‌نگر ابراز داشت: معاون برنامه‌ریزی شهرداری شیراز همایش دیگری با عنوان زیباسازی شهری را در دستور کار دارد که با تصویب اعضای شورای اسلامی شهر شیراز مقرر شد، این همایش با همایش معماری اسلامی تلفیق شود.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز اذعان داشت: با توجه به اینکه زمان برگزاری این همایش نیمه دوم مهر ماه امسال است، فراخوان جدید اطلاع‌رسانی شده و مقالات در حوزه معماری اسلامی نیز دریافت می‌شود.

خون جگر خوردن شهردار بابت بستن پارکینگ یک مجتمع تجاری

شهردار شیراز در خصوص بررسی تفاهم نامه بین شهرداری شیراز و بانک شهر در مورد ایجاد زمینه لازم برای شهرداری به منظور وصول مطالبات تقسیط از مودیان، گفت: افرادی که به دنبال رابطه هستند، با تصویب این مصوب ضرر می کند اما بقیه افراد سود خواهند برد.
 

شهردار در خصوص اعتراض رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان شیراز به حکم تعطیلی باشگاههای ورزشی موجود در سطح شهر که در کاربریهای غیر ورزشی فعال هستند، گفت: از چپ و راست نامه های از جاهای مختلف به شهردار ی ارسال میشود که کمیسیون ماده100 تغییر کاربری ندارد و این جلسه جای این نیست که ضابطه طرح تفضیلی وتغییر کاربری را بپذیرد.
پاک فطرت بیان داشت:شهرداری برای پلمپ پارکینگ مجموعه تجاری سلطانیه که تبدیل به باشگاه بدنسازی شده بود خون جگر خورده است که در نهایت لایحه شرایط کمک و استمهال به واحدهای ورزشی کوچک و بدون شاکی خصوصی در اماکن دارای کاربری مسکونی و انباری با امکان نظر به کمبود فضای ورزشی به دلیل مخالفت شهرداری با شمول این مهلت در کاربری‌های پارکینگ و فضای سبز به کمیسیون مربوطه بازگشت داده شد.

پروانه های کسب، هفت خوان را طی می کنند

عضو شورای شهر گفت:در بسیاری از جاهای دنیا در مدت زمان 20 دقیقه پروانه ساخت و ساز صادر می شود و دریافت عوارض نیز بعد از پایان کار دریافت می شود، اما این شرایط در کشور ما به گونه ای است که برای دریافت پروانه باید هفت خوان را باید طی کند
براساس این مصوبه افرادی که باید مبالغ بیش از 100 میلیون تومان به شهرداری عوارض بدهند از بانک شهر وام گرفته، به جای پرداخت اقساطی به صورت نقدی عوارض خود را پرداخت می‌کنند و به دلیل آن که با پرداخت نقدی شهروندان مشمول 20 درصد تخفیف عوارض می‌شوند، شهرداری به جای اعمال تخفیف، سود تسهیلات بانک شهر را پرداخت می‌کند.

بنا به مصوبه شورای اسلامی شهر شیراز، برای مبالغ زیر 100 میلیون تومان خود شهرداری بدون نیاز به بانک قسط‌بندی را انجام می‌دهد اما برای افراد بالای 100 میلیون یا زیر 100 میلیون (در صورت تمایل فرد)، شهرداری سود تسهیلات را به جای تخفیف می‌پردازد

در جلسه علنی شورا مقرر شد شهرداری نسبت به رهن منزل استیجاری در محدوده شهرک‌های غرب از محل ماده 16 بودجه شهرداری اقدام و به مدت یک سال در اختیار امام جمعه این شهرک‌ها قرار دهد
.
همچنین عوارض محل نگهداری بیماران روانی مهرگان تا زمانی که به این صورت مورد استفاده است، دریافت نشود و نیز شورا با افزایش سرمایه شهرداری در بانک شهر به مبلغ 8 هزار میلیارد ریال (به ازای هر یک سهم) موافقت شد

شورای اسلامی شهر شیراز در راستای کمک به پرداخت نقدی عوارض، دریافت وام از بانک شهر و پرداخت سود تسهیلات توسط شهرداری را تصویب کرد.

از جمله نکات بارز جلسات اخیر شورا با توجه به نزدیک شدن به چهارمین دوره انتخابات شورای اسلامی، شتاب در رای گیری مصوبات است در حالی که تا قبل از این زمان، اکثر مصوبات به دلایل مختلف از جمله پایان 5 ساعت وقت شورا، دیر شروع کردن جلسه، به حد نصاب نرسیدن اعضا یا اختلاف نظر اعضا مصوبه برای رای گیری و تصویب در بلاتکلیفی می ماند تا پرونده این مصوبات سنگین تر از مصوباتی که اصول سرمایه گذاری یا سفارشی از سوی اعضا بود باشد.
انتهای پیام/523
نظرات بینندگان