کد خبر: ۳۹۸۲۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۵ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۲
علی‌اکبر ولایتی در جمع فعالان اقتصادی:

تسهیلات با سود ۲ تا ۳ درصد به تولید می‌دهیم

علی‌اکبر ولایتی در جمع فعالان اقتصادی با تاکید بر اینکه کشور اکنون به علاج فوری نیاز دارد، گفت: تسهیلات با بهره ۲ تا ۳ درصد به تولید می‌دهیم.

به گزارش شیرازه به نقل از فارس، محمد نهاوندیان در چهارمین جلسه از سلسله نشست‌های جامعه فعالان اقتصادی کشور با کاندیداهای ریاست جمهوری دوره یازدهم، روز 20 خردادماه با حضور علی‌اکبر ولایتی در محل اتاق ایران برگزار شد، اظهار داشت: امیدواریم مرحله جدیدی از عزت اقتصادی را آغاز کنیم و برگزاری این جلسات به انتخاب آگاهانه مردم کمک کرده باشد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با طرح پرسش نخست گفت: در شرایط امروز اقتصاد کشور، یکی از عوامل تأثیر‌گذار، مسائل مربوط به تحریم‌های اقتصادی است که متأسفانه در چند سال اخیر تشدید شده و فشار فراوانی به فعالان اقتصادی وارد کرد، بنا‌بر‌این به نظر می‌رسد، جامعه اقتصادی کشور به یک دیپلماسی راه‌گشا احتیاج دارد، با توجه به شرایط جدید شما چه طرحی در این رابطه دارید؟

وی پرسش دوم را این‌گونه مطرح کرد: یک دولت موفق در عرصه اقتصاد باید کیفیت مناسبات خود با بخش خصوصی را تعریف کند، برنامه شما برای استفاده از ظرفیت عظیم بخش مردمی در اقتصاد چیست؟

نهاوندیان در طرح پرسش سوم، گفت: اقتصاد ایران به اقدامات فوری نیاز دارد و ما همیشه از برنامه‌های بلندمدت و اهداف چشم‌انداز سخن گفته‌ایم، اما متأسفانه لحظه‌پردازی و تصمیمات مقطعی به تصمیمات بلندمدت ارجحیت داشته است، در دولت شما هماهنگی میان تصمیمات کوتاه و بلندمدت چگونه انجام خواهد شد و مکانیزم آن به چه صورت است، تا بخش خصوصی براساس آن برنامه‌ریزی کند؟

*‌‌ مسائل اقتصادی تابع جهت‌گیری‌ سیاسی است

علی‌اکبر ولایتی کاندیدای انتخابات دوره یازدهم ریاست جمهوری گفت: در دولت‌های سال 60 و دو دولت نخست به بعد، نگاه حاکم در دولت، نگاه  دولتی به اقتصاد بود و بخش مهمی از دولتی شدن میراث آن زمان است.

وی افزود: به مرور آثار سوء این نوع تفکر مشخص شد و کشوری مانند چین با توجه به شرایط بومی خود با آن مقابله کرد، در کشور ما نیز پس از تفسیر اصل 44 قانون اساسی و ابلاغ آن از سوی مقام معظم رهبری، راه‌گشایی خوبی انجام شد، اما هنوز عملیاتی نشده که در صورت تحقق این امر بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد.

ولایتی درباره تحریم‌ها گفت: تحریم به‌عنوان یک ابزار سیاسی برای تحمیل نظرات کشورهای غربی استفاده می‌شود و ما همیشه با آن روبه‌رو بوده‌ایم، ضمن این‌که در حوزه بین‌الملل، مسائل اقتصادی، تابع جهت‌گیری‌های سیاسی است و از آن جمله می‌توان به عضویت در سازمان تجارت جهانی اشاره کرد که با همین جهت‌گیری انجام می‌شود.

این کاندیدای ریاست جمهوری اظهار داشت: با وجود همه مشکلات حوزه اقتصاد و تحریم‌ها، ما توانسته‌ایم شأن جمهوری اسلامی ایران را حفظ کنیم، اما این امر به یک دیپلماسی خارج از معمول نیاز دارد، زیرا دیپلماسی خطابه خواندن نیست و نیاز به تدبر، اندیشه و پی‌گیری دارد و در غیر این صورت نتیجه‌ای در پی نخواهد داشت.

*‌ اعضای 1+5 منافع و حساسیت‌ یکسان ندارند

ولایتی افزود: مسأله هسته‌ای دست‌آورد بسیار بزرگی برای ما است، زیرا نزدیک به 500 رشته به آن متصل است، از سوی دیگر این یک واقعیت است که انرژی‌های دیگر پایان‌یافتنی است و انرژی آینده ، انرژی هسته‌ای خواهد بود.

این کاندیدای ریاست جمهوری اضافه کرد: اما ما باید هزینه خود در صحنه بین‌المللی را به حداقل برسانیم،‌ ضمن این‌که اعضا 1+5 منافع و حساسیت‌های یکسان ندارند و می‌توان با تک‌تک آن‌ها کار کرد.

*‌ سارکوزی: می خواهم دست رهبر ایران را بفشارم

ولایتی در ادامه سخنان خود به دیدار با سارکوزی اشاره کرد و گفت: دیدار من با رئیس جمهور وقت فرانسه با دعوت سفیر فرانسه انجام شد و آن گفت‌و‌گو به نتایج خوبی رسید و کلامی که ایشان گفت این بود که ملت شما، ملت بزرگی است و من می‌خواهم دست رهبر این ملت بزرگ را بفشارم و این‌ها نشان می‌دهد که آن‌ها قصد داشتند، این مسأله را به جایی برسانند و از همین مسائل می‌توان نتیجه‌گیری کرد که راه برای این مشکل وجود دارد.

این کاندیدای ریاست جمهوری گفت: موقعیت جغرافیایی ایران، ظرفیت‌های فراوانی دارد که باید از آن‌ها استفاده کرد و اگر یکی از کشورهای صاحب نفوذ در جهان، اتصال اقتصادی با ما پیدا کند، برای حفظ منافع خود بسیاری از دیوارهای محدودکننده ایران را می‌شکند و باید در این زمینه‌ها اقدام کنیم.

وی افزود: اقدامات فراوانی نیز می‌توان انجام داد، تا پولی که مربوط به کشور ما در چین وجود دارد، آزاد شده و ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی کند.

*‌ پرسش‌های فعالان اقتصادی: بخش خصوصی را هم سهیم کنید

ادامه این جلسه به پرسش‌های فعالان اقتصادی از «علی‌اکبر ولایتی» اختصاص یافت و «فرهاد فزونی» از انجمن متخصصان صنعتی ایران گفت: متأسفانه مجمع تشخیص مصلحت نظام چهار کلمه در سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی گنجاند که شامل «سازمان‌های عمومی غیردولتی» بود و منجر به این شد که به جای بخش خصوصی، بخش دیگری جایگزین شود.

وی ادامه داد: ما برای کنش‌ها و واکنش‌ها در اقتصاد نیاز به زمان داریم، اما اگر شما رئیس جمهور شدید و ظرف 100 روز نتوانستید التهاب اقتصادی کشور را مهار کنید، چه خواهید کرد؟ در مسأله هسته‌ای نیز بهتر است با در صورت صلاحدید و تأیید مقام معظم رهبری «شورای مرکزی فراجناحی» از صاحب‌نظران و مسؤولان تشکیل شود، تا مشکل هسته‌ای ما با خرد جمعی برطرف شود.

محسن چمن‌آرا عضو هیأت نمایندگان اتاق ایران، بیان کرد: اثر نداشتن تحریم‌ها به علت از بین رفتن منابع ما بوده است، نه سیاست‌ورزی و باید راه‌کاری برای جلوگیری از هدر رفتن منابع بیاندیشیم.

محمد رمضانی معاونت امور مجلس اتاق ایران گفت: چه تدبیری برای اختصاص دادن سهم 30 درصدی تولید از هدف‌مندی یارانه‌ها دارید؟

مجیدرضا حریری رئیس کمیسیون مدیریت واردات اتاق ایران نیز بیان کرد: چه استفاده هدفمندی از بخش خصوصی در دولت خود خواهید داشت؟

ابوالحسن خلیلی عضو هیأت نمایندگان اتاق ایران عنوان کرد: اکنون مشکلات فراوانی در کشور وجود دارد و درخواست ما این است که فعالان اقتصادی تعقیب قضایی نشوند و هم‌چنین یک شورای مشورتی برای ریاست جمهوری با حضور صاحب‌نظران اقتصادی تشکیل شود.

علی‌اصغر جمعه‌ای رئیس اتاق سمنان گفت: در مناظرات تلویزیونی عدم هماهنگی داخلی در مسائل هسته‌ای و برون‌مرزی به چشم می‌خورد که همین مشکل در مسائل اقتصادی نیز وجود دارد، راه‌کار شما برای حل این مشکل چیست؟ تیم اقتصادی شما چه کسانی هستند و چه برنامه‌ای برای مقابله با مافیای اقتصادی دارید؟

غلام‌رضا عشریه رئیس اتاق ساری نیز گفت: برنامه شما برای رونق حوزه کشاورزی و توجه بیش‌تر به این حوزه چیست؟

هوشنگ فاخر نایب رئیس اتاق تبریز اعلام کرد: «افزایش نرخ ارز به شرط توجه به حل مشکلات گروه‌های آسیب‌پذیر، یک فرصت است و واحدهای تولیدی برای تأمین سرمایه در گردش خود نیاز به حمایت دارند.»

قاسم نوده فراهانی از شورای اصناف کشور اعلام کرد: در هیچ جای دنیا دولت‌ها تاجر نیستند، برنامه شما برای این مشکل در اقتصاد ما چیست؟

*‌ کشور اکنون به علاج فوری احتیاج دارد

علی‌اکبر ولایتی پس از شنیدن پرسش‌های مطرح شده به آن‌ها پاسخ داد و در مورد برنامه 100روزه برای کنترل التهابات اقتصاد گفت: آن‌چه در حوزه اقتصاد گفتم، کاری خودجوش نبود و حاصل از مشورت با صاحب‌نظران اقتصادی بود و شرایط نشان می‌دهد اعتماد میان دولت و مردم از میان رفته و به همین علت است که ارز مرجع به ارز مبادله‌ای بدل شده است، در حالی‌که معامله انجام شده در سال‌های گذشته نباید به نرخ جدید و مبادله‌ای محاسبه شوند و این نقض عهد است و حاصل آن انصراف تولید‌کنندگان به علت نداشتن توان مالی و درنهایت کمبود کالا در بازار است، بنا‌بر‌این باید موازنه نقدینگی و کالا در کشور اصلاح شود.

وی افزود: تصمیم‌های خلق‌الساعه می‌تواند با تدابیر فوری و حساب‌شده برطرف شود و این محدودیت‌های ایجاد شده برای مردم از بین برود، ضمن این‌که می‌توان فرصت تنفسی برای واحدهای تولیدی در نظر گرفت و با دریافت تعهد از آن‌ها و با شرایط زمان معامله، امکان فعالیت دوباره آن‌ها را میسر کرد.

ولایتی عنوان کرد: بانک مرکزی باید مقتدر و مستقل از دولت بوده و بانک‌های خصوصی را نیز کنترل کند.

این کاندیدای ریاست جمهوری اضافه کرد: این کارها می‌تواند اعتماد تخریب‌شده میان دولت و مردم را برطرف کرده و این امکان را ایجاد کند که ظرف 100 روز بتوان برخی مشکلات را برطرف کرد، زیرا کشور اکنون به علاج فوری احتیاج دارد و به موازات آن باید برای آینده نیز تدبیر کرد.

*‌ ادامه دادن اقتصاد دولتی امکان‌پذیر نیست

وی افزود: قصد ما پیش‌برد کارها در آینده با مشورت از بخش‌خصوصی و فعالان اقتصادی است،‌ زیرا ادامه دادن اقتصاد دولتی امکان‌پذیر نیست و این کار نیز براساس دو رکن «اصلاح اقتصاد داخلی» و «اصلاح روابط خارجی» صورت خواهد گرفت.

ولایتی گفت: اجرای قانون بهبود مستمر محیط کسب‌و‌کار نیز بسیاری مشکلات را برطرف خواهد کرد، اما متأسفانه این قانون که با نظرجمعی همه دست‌اندرکاران اقتصاد تهیه شد، از اسفندماه سال 1390 تنها روی کاغذ باقی مانده است.

وی درباره تأمین اجتماعی و قانون کار نیز اعلام کرد: رابطه کارگر و کارفرما باید بر اساس تفاهم اما مبتنی بر قانون باشد و دولت نیز باید از هر دو حمایت کند.

این کاندیدای ریاست جمهوری در مورد حوزه کشاورزی گفت: کشاورزی از مشکلات اساسی کشور است و یکی از کارهای ما در 100 روز این است که دولت نشان دهد، به قانون عمل خواهد کرد و نخستین قدم در این امر دادن سهم تولید و کشاورزی از درآمد حاصل از هدف‌مندی یارانه‌ها است.

*‌ وام با بهره 2تا 3 درصد به تولید می دهیم

وی درخصوص مبنای اقتصاد کشور گفت: اقتصاد کشور باید تولیدمحور باشد، اما حمایت از تولید، ابعاد مختلفی دارد و در همه جای دنیا وام‌های بخش تولید با بهره‌های بسیار پایین 2 تا 3 درصد است، زیرا همه به این نتیجه رسیده‌اند که به جای بهره بردن از پول، باید آن را به تولید اختصاص دهند، اما در کشور ما سود‌ ارائه تسهیلات به بخش تولید 30 درصد است که نشان می‌دهد، از ابتدا محصول 30درصد گران‌تر شده است، بنا‌بر‌این اگر بتوانیم وام‌های بخش تولید را با بهره‌های 2 تا 3 درصد ارائه کنیم و دولت از این کار حمایت کند، مشکلات فراوانی رفع خواهد شد.

ولایتی گفت: روح اصل 44 این است که کار تولید مردمی شود، زیرا تنها در این صورت است که اقتصاد مصرف‌گرای فعلی به اقتصادی تولید محور بدل خواهد شد.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان