کد خبر: ۴۱۵۱۰
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۶ - ۲۹ تير ۱۳۹۲
در پی حادثه آتش سوزی هکتارها جنگل

انتقاد شدیداللحن امام جمعه استهبان به مسئولین استان + فایل صوتی و تصاویر

دیروز و پس از حادثه آتش سوزی گسترده در کوه تودج استهبان، امام جمعه این شهر انتقادات شدیدی را نسبت به مسئولین استان مطرح کرد. پس از صحبت های حجه الاسلام خاوری در جمع ده هزار نفری نمازگزاران، مردم با سر دادن شعارهایی اعتراض خود را به عملکرد مسئولین نشان دادند.
به گزارش خبرنگار شیرازه از استهبان، دیروز و پس از حادثه آتش سوزی گسترده در کوه تودج استهبان، امام جمعه این شهر انتقادات شدیدی را نسبت به مسئولین استان مطرح کرد. پس از صحبت های حجه الاسلام خاوری در جمع ده هزار نفری نمازگزاران، مردم با سر دادن شعارهایی اعتراض خود را به عملکرد مسئولین نشان دادند.














متن خطبه های خطیب نماز جمعه استهبان به شرح زیر است:
حجت الاسلام والمسلمین خاوری امام جمعه استهبان در خطبه دوم این هفته خودگفت: قبل از ظهر سه شنبه مهندس حمیدی مدیر منابع طبیعی استهبان طی تماسی به بنده گفت: می خواهم به کوه توده برم. با توجه به اینکه ماموریت است آیا روزه ام مشکلی ندارد؟ این سوال را پرسید اما نگفت برای چه کاری. چه بسا اگر گفته بود آتش سوزی اتفاق افتاده در مسجد اعلام می کردیم و مردم را به کمک می فرستادیم.
مصطفی خاوری در ادامه گفت: ظاهراً ساعت چهار عصر سه شنبه هم به فرمانداری اطلاع می دهند که در فلان منطقه که کاری به منابع طبیعی ندارد آتش سوزی شده. ساعت شش باز گفته اند کاری به منابع طبیعی ندارد.بنده خودم فیلمی را که ساعت چهار و نیم از آتش سوزی گرفته شده بود دیدم که داشت به شدت جنگلها می سوخت.

امام جمعه استهبان افزود: ساعت شش و نیم اعلام می کنند اتش سوزی در منابع طبیعی است و خیلی هم شدید است.معلوم نیست چطور در عرض نیم ساعت نظرشان عوض می شود؟!بعد از آن ستاد بحران ساعت ده و نیم شب تشکیل می شود.بعد از جلسه افراد عازم منطقه می شوند.

حجت الاسلام والمسلمین خاوری در ادامه خاطر نشان کرد: آقایان منابع طبیعی با سهل انگاری ، غفلت ، کوتاهی و با عدم اطلاع به فرمانداری نقش مهمی در این حادثه داشتند. بعد از جلسه بحران عده ای که عازم منطقه شده بودند بدون ابزاربا دست و از شاخه های درختان برای خاموشی استفاده می کردند.نیروهای بسیج و هلال احمر و برخی مسئولان و جوانان در حالی که ده ، دوازده ساعت از آتش سوزی گذشته بوده و منطقه را آتش فرا گرفته بوده تازه مشغول به خاموش کردن آن شده اند.

نماینده ولی فقیه در استهبان افزود: ظاهراً مسئولان منابع طبیعی گفته اند به ما از استان گفته اند منطقه مارهای خطرناک دارد و ما مسئولیتی در این زمینه به عهده نمی گیریم.در این مساله واقعاً سهل انگاری و کوتاهی شد. البته به نظرم فرمانداری کوتاهی نکرد. استانداری کوتاهی کرد.مدیر کل بحران استانداری اعتنایی به این مساله نکرد. اگر کرده اعلام کند. مسئولان منابع طبیعی استان کاری نکردند.

امام جمعه استهبان با اشاره به نبود کوچک ترین امکانات افزود: حتی یک لیوان آب برای افطاری بسیجی ها نبوده.تنها هزینه ای که منابع طبیعی کرده، پنج هندوانه و مقداری پنیر، این کل هزینه منابع طبیعی برای این اتفاق بوده آن هم در عصر چهارشنبه.

خطیب جمعه استهبان افزود: منابع طبیعی حتی یک بیل نداشتند که به بسیجی ها بدهند.اصرار هم دارند بگویند چیزی نشده. آقای گلزار از اعضای شورای منتخب استهبان ساعت ده شب به من اطلاع دادند که افرادی که از داراب آمده اند هنوز افطار نکرده اند! رئیس منابع طبیعی یکی از شهرهای اطراف همان شب به وی گفته حداقل دوهزار هکتار در آتش سوخته است.اما آقایان می گویند 300 هکتارسوخته!
حجت الاسلام والمسلمین خاوری ادامه داد:آقایان منابع طبیعی ! خوب تغذیه برای رسانه های بیگانه درست کردید؟این منابع که متعلق به استهبان نبود. منابع بین المللی بود.درختان هزار ساله که مال استهبان نبود. مال بشریت بود باید کاری میکردید.

خاوری اظهار داشت: طبق آمار جهاد کشاورزی حدود 600 هکتار انگورستان کاملاً از بین رفته و حدود یکمیلیارد و صد میلیون فقط محصول امسال از بین رفته است.درخت و باغ آن که بماند چقدر می شود.

امام جمعه استهبان با اشاره به تعلل مسئولان استانی در از بین رفتن این میراث ملی گفت: یگان حفاظت منابع طبیعی پنجشنبه وارد منطقه شده و مدیر کل منابع هم جمعه آمده.یعنی وقتی همه چیز تمام شده است.دیگر آمدید چکار کنید؟

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین خاوری عنوان کرد: مدیر کل منابع طبیعیصبح جمعهآمد دفتر ما، چهل دقیقه پشت در بود هر چه اصرار کردند راهش ندادم. حرفی ندارد.حتماً می خواهد خودش را تبرعه کند.

خطیب جمعه استهبان تصریح کرد: آقای بردبار مدیر کل منابع طبیعی با خبرنگار مهر مصاحبه کرده و گفته:"عمده خسارات به باغات انجیر بوده". آی مردم شما میزان راستی و دروغ این صحبت ها را را قضاوت کنید. ما آنجا باغ انجیر داریم؟ بعد گفته آتش تا دامنه کوه تودج رسیده است.آقای مدیر کل منابع طبیعی ، دیگر کوه تودجی نمانده است. ظاهراً ایشان تعریف جدیدی از دامنه دارند.

بعد در همین مصاحبه گفته اند:"طی چند ساعت گذشته با همکاری شهرستان آتش مهار شد" شما مگر خبر داشتید؟شما کجا بودید که با شما همکاری بشود؟منابع طبیعی حتی یک بیل، یک پوتین نداشت. مردم با دست و پاآن را خاموش کردند.بعد در همین مصاحبه گفته اند:"خسارت کمتری به منابع طبیعی وارد شده و عمده خسارت به باغات انجیر بوده "ما که آنجاباغ انجیر نداریم. جهت اطلاع عرض می کنم عمده درختان آنجا انگور و بادام بوده و درختان اوریس(سرو کوهی) دوهزار ساله، چهارهزار ساله و حتی هفت هزار ساله.

حجت الاسلام والمسلمین خاوری گفت: صورت مساله را پاک می کنند میخواهند اینطور درستش کنند.شبکه های بیگانه هم دارند سو استفاده می کنند.
آقای استاندار تا بحال کاری نکردید این بار برای رضای خدا کاری کنید. وزیر جهاد تابحال هیچ کاری نکردید این بار برای رضای خدا کاری کنید.آقای مدیر کل منابع صبح جمعهآمدید چکار کنید؟سهل انگاری تا این اندازه؟

امام جمعه استهبان در پایان با بیان اینکه من از دادگستری خواهش می کنم وارد شود افزود: از دادستانی محترم می خواهم رسیدگی کنند.باید دادگستری برای رضای خدا در این ماه مبارک وارد عمل شود علت را پیدا کنند.






نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ابوالفضل
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۹ تير ۱۳۹۲
0
خدا از تقصیرات اینگونه افراد که طبیعت را که نه فقط متعلق به ما که به همه نسلهای جامعه تعلق دارد را با بی مسئولیتی از بین می برند . من نمی دانم ما چه میراثی را برای آیندگان باقی می گذاریم .
AKBAR
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۹ تير ۱۳۹۲
0
چشم نماینده روشن کلاهت بالاتر بگزار
حمید
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۹ تير ۱۳۹۲
0
گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله من
آنچه البته به جایی نرسد فریاد است
ما از حمایت های بیدریغ امام جمعه محترم و دفاع ایشان از منافع شهرستان کمال تشکر راداریم ایشان بومی هست و دلسوز وواقعا درد مردم را از طریق تریبون مقدس نماز جمعه فریاد میکند
حاج آقا خدا قوت خسته نباشی
صحبت های شما را که میشنوم خاطره شهید حجه الاسلام فقیهی برایم زنده میشود انشااله سایه شما برسر مردم استهبان مستدام باشد