کد خبر: ۴۳۰۶۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۲ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۲

گزارش شیرازه از سکانس آخر شورای سوم شیراز؛ پایبندی به تعهد رای نیاورد!

رئيس شوراي شهر شيراز گفت: تدوين و تصويب دومين برنامه پنج ساله شيراز يكي از افتخارات شوراي سوم محسوب مي‌شود.
به گزارش شیرازه کلیات پروژه های برنامه پنج ساله شهرداری شیراز در صحن علنی شورا تصویب شد.

رئيس شوراي شهر شيراز گفت: تدوين و تصويب دومين برنامه پنج ساله شيراز يكي از افتخارات شوراي سوم محسوب مي‌شود.

علي زحمت‌كش خاطرنشان کرد: تدوين برنامه پنج ساله توسعه شيراز بر اساس مطالعات و اقدامات كارشناسي و بررسي در كميسيون‌ها و جمع‌بندي مسايل در كميسيون تلفيق تهيه و ارائه شده است.

رئيس شوراي شهر شيراز با تاکید بر اينكه در موضوع تدوين و پيشنهاد دادن پروژه‌ها هيچ ديدگاه فردي و سليقه شخصي در كار نبوده است، گفت: اين طرح‌ها هركدام مدت‌ها در كميسيون‌ها بحث و بررسي شده و اينگونه نبوده كه چون فلان زمين متعلق به علي‌زحمت‌كش است پس اين طرح در آنجا اجرا شود یا چون زحمتکش ساکن فلان منطقه است برای آن منطقه طرح داده است.

وی درخصوص طرح توسعه سعديه نيز گفت: در این باره نبايد اينگونه برداشت کرد كه فلان عضو اهل شهرك سعدي است، سعدي عليه‌الرحمه از مفاخر بزرگ محسوب مي‌شود كه شخصيتي بين‌المللي دارد، اما به عنوان یک شهروند معتقدم آرامگاه اين شاعر بزرگ، مغفول مانده است.

طرح هدف 90 از افتخارات شورای سوم

زحمت‌كش تصريح كرد: همانگونه كه طرح هدف 90 يكي از افتخارات شوراي سوم شهر شيراز محسوب مي‌شود، برنامه پنج ساله توسعه نيز از ديگر افتخارات اين دوره شورا است و باید با دقت بیشتری درباره آن بحث کنیم که موجب برداشت های منفی در اذهان نشود. این برنامه مبنا و نقشه راهی برای شورای چهارم خواهد بود. البته انتخاب پروژه های ویژه در حیطه وظایف شورای چهارم است که پس از آغاز به کار شورای جدید مشخص خواهد شد.

 افزایش 112 درصدی اعتبارات فرهنگی در بودجه شهرداری

زین‌العابدین عرب در سیصد و سومین جلسه عادی شورا اظهار داشت: شورای سوم شهر شیراز فراز و نشیب‌هایی داشت اما شورایی فعال و پویا بود و اقدامات مفید و گسترده‌ای را انجام داد.

وی افزود: دولتمردانی که درمورد شورای سوم اظهار نظر می‌کنند باید وسعت نظر داشته باشند و تمام جوانب امر را با هم ببینند تا بتوانند منصفانه اظهار نظر کنند.

عرب در ادامه نطق خود به مسئولین شهری پیشنهاد کرد که از تجارب چند ساله اعضای شورای سوم که در دور بعد حضور ندارند و بعضا بین6 تا ده سال سابقه حضور در شورای شهر را دارند، در مسائل مختلف شهری استفاده شود.

وی همچنین اعلام کرد: کمیسیون فرهنگی در طول عمر شورای سوم شیراز توانست 124 مصوبه داشته باشد که تحول بزرگی در زمینه مسائل فرهنگی اجتماعی این شهر بود. البته برخی ازاین مصبوات هم اجرایی نشده که به صورت مفصل و مکتوب به مسئولین امر ارائه خواهد شد. احداث سالن‌های ورزشی مانند ذوالفقار، ولی عصر (عج)، یاران، امام حسن مجتبی(ع) و شهید سلطانی، ایجاد مسیر ویژه ، برگزاری جشنواره‌های محله‌ای، طرح احداث یادمان شهدا، احداث 9 زمین چمن مصنوعی، ساخت تندیس مشاهیر و مفاخر و احداث پارک ولایت و طرح پیوست فرهنگی برای پدوچرخه‌سواریروژه های عمرانی از جمله مواردی بود که تحت عنوان مصوبات کمیسیون فرهنگی دراجتماعی دوسال آخر عمر شورای سوم اعلام شد.

این عضو شورا، تصریح کرد: پخش اذان در پارک‌ها و محله‌ها از دیگر طرح‌هایی بود که کمیسیون فرهنگی شورا پیگیری مصوبه کرد و به سبب نقایص فنی تنها در برخی مناطق اجرایی شد. انتظار می رود تحقق کامل این مصوبه در شورای چهارم پیگیری شود.

عرب در ادامه با اشاره به اختصاص سه باغ شهری به عنوان باغ خانواده جهت تفریح خانواده‌های شیرازی، ابراز داشت: در شش پارک شهر نیز نمازخانه احداث شده و 13 سکو در پارک‌های کوچک‌تر برای ادای فریضه نماز ساخته شد.

مرمت مساجد، راه‌اندازی سایت شورای نامگذاری و احداث یادمان مقتل شهدا، طرح بازار کتاب ارزان قیمت از دیگر مواردی بود که این عضو شورا به عنوان مصوباتی که به مرحله عمل نرسید به آن اشاره کرد و از اعضای منتخب شورای چهارم خواست که عملیاتی شدن این مصوبات را دنبال کنند؛

عرب افزود: شهرداران مناطق می توانند به راحتی مساجدی که نیاز به مرمت دارند در منطقه خود شناسایی کنند تا به صورت مشارکتی مرمت آنها هرچه زود تر انجام شود.

اجرایی شدن 15 پروزه عمرانی هدف 90

به گزارش شیرازه رئیس کمیسیون عمران و حمل‌و‌ نقل شورای شهر شیراز از اجرایی شدن 15پروژه عمرانی هدف نود شامل تقاطع غیرهمسطح، زیرگذر، پل و بزرگراه، تکمیل کنارگذر و پارکینگ از 29 پروژه هدف نود مصوب در شورای شهر شیراز خبر داد.

احمدرضا نقیب زاده در جلسه شورا، تصویب دومین برنامه توسعه شیراز را از افتخارات شورای سوم دانست و گفت: از این 29 پروژه 15 تقاطع غیرهمسطح اجرا شده و 9 تقاطع در حال اجرا است، 5 تقاطع نیز هنوز اجرا نشده است.

وی اعلام کرد: در طول شش سال گذشته 282 جلسه در کمیسیون عمران و حمل و نقل برگزار شده است که معادل 627 ساعت در این جلسات وقت گذاشته شده است.

این عضو شورا افزود: در حال حاضر تونل‌ها و بزرگراه کوهسار مهدی (عج)، پل بزرگ ایمان، پل نهر اعظم، پارکینگ طبقاتی نشاط، تقاطع غیرهمسطح میدان ولی عصر، تقاطع غیرهمسطح فضیلت نصر، تقاطع غیرهمسطح تخت جمشید سرداران، تقاطع غیرهمسطح میدان معلم و نمازخانه و سرویس‌های بهداشتی با سازه‌های فلزی سبک، 9 پروژه در دست اقدام مصوب شورا هستند.

نقیب زاده خاطرنشان کرد: تونل فضیلت، تقاطع غیرهمسطح آرامستان احمدی، تقاطع غیرهمسطح میدان احسان، پل دوم میانرود، تقاطع غیرهمسطح ستارخان، تقاطع غیرهمسطح بصیرت، پارکینگ طبقاتی خلدبرین و تقاطع غیرهمسطح ابوذر غفاری ـ رحمت پروژه‌های در حال اجرایی هستند که تا پایان سال به اتمام می‌رسند.

این عضو شورا تصریح کرد: بودجه شهرداری از 143 میلیارد تومان در سال 86 به یک‌هزار و 500 میلیارد تومان در سال 92 رسیده است. و در سال 86 بودجه عمرانی شهرداری 93 میلیارد تومان و در سال جاری یک‌هزار و 195 میلیارد تومان است.

به گفته وی در حال حاضر 80 درصد بودجه شهرداری شیراز به امور عمرانی اختصاص دارد.

نقیب زاده بیان کرد: از پارک‌های مصوب در برنامه هدف 90 تنها یک پارک اجرا شده و پنج پارک اجرا نشده است که باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد. وی افزود: اجرای پروژه سد تنگ‌سرخ و بهره‌برداری از فاز یک قطار شهری از دیگر مواردی است که تحت عنوان عملکرد کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای سوم می توان به آن اشاره کرد.

مغایرت با قانون نباید جهت دار باشد

در ادامه اعتراض فرمانداری به مصوبه ای در خصوص مساعدت 10 میلیون تومانی به مرکز اسناد انقلاب اسلامی مطرح شد.

رئیس شورا در این خصوص ابراز داشت: جالب توجه است که هنگامی که شورای شهر100 میلیون تومان برای برگزاری انتخابات مساعدت می کند یا 100میلیون تومان برای ساختمان فرمانداری تصویب می کند، مغایرتی با قانون ندارد اما مساعدت 10میلیون تومانی به مرکز اسناد انقلاب اسلامی که ساختمان آن هم متعلق به شهرداری است مغایر با قانون و خلاف سیاست های دولت اعلام می شود.

اگر کسی مشکل شخصی با کسی دارد، نباید از سیاست های دولت دم بزند و به اسم مغایرت با قانون و مخالفت با سیاست های دولت مخالفت خود را اعلام کند.

به گزارش شیرازه اعضای شورا بر این مصوبه اصرار کردند واین مورد به شورای حل اختلاف فرستاده شد.

پایبندی به تعهد رای نیاورد!

در ادامه دستور کار که در خصوص الزام شهرداری جهت عمل به تعهداتش طبق توافقات قبلی با پیمانکارانی که طلب خود را به صورت زمین معوض تهاتر می نمایند، بود که این مورد رای نیاورد.

رئیس شورا ضمن ابراز نارضایتی در این خصوص ابراز داشت: این هم به عنوان حسن ختام شورای سوم باید ثبت شود که دستور کاری که شهردار باید به تعهداتش پایبند باشد، رای نیاورد.

نظرات بینندگان