کد خبر: ۴۳۹۳۰
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۲ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۲
پیشکش شیرازه به محضر مولود یازده ذی القعده

تنها امـامی که به فـارس آمد/ امام رضـا(ع) از کدام شهرهای استان عبور کرده اند؟ + سرود خاطره انگیز «رضا رضا» گروه سرود آبــاده

یازده ذی القعده نور آسمانی کودکی در خانه موسی ابن جعفر علیه السلام پرتو افکند که از جلال و جبروت او دل عاشقان واله و شیفته شد. امام رئوف و مهربانی که سرمایه اصلی ایران اسلامی است.
به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه، هنوز بعد از چندین قرن می توان صدای کاروان را شنید و به دیده نظاره گر نور برافراشته از کاروانیان بود. درست است که هزار و ۳۰۰ سال از روزی که کاروان مدینه را به قصد مرو ترک کرد می گذرد، اما هنوز هم نور و رحمت در مسیر گام های این کاروانیان موج می زند.

امام رضا(ع) سال 200 هجری قمری مجبور شد به مرو عزیمت کند، زمانی که مأمون امام را به این سفر مجبور کرد تصور نمی‌کرد امام پس از طی مسیری سخت با استقبال گسترده مواجه شده و محل عزیمت ایشان به قطب معنوی و معرفتی تبدیل شود.

مسیری که مأمون تأکید داشت حضرت رضا(ع) را از آن عبور دهد یکی از راههای متداول آن زمان بود که از مدینه به بصره و از طریق سوق الاهواز (اهواز) به فارس و سپس از راه کویر و بیابان میان فارس و خراسان می گذشت و به مرو ختم می شد.

روایت است، وقتی که امام خود را از سفر به خراسان ناگزیر یافت، در چند نوبت کنار مرقد پیامبر آمد و با شکل وداع خود با قبر پیامبر ناخرسندی و نگرانی خویش را از این سفر آشکار ساخت، تا دیگران نیز بدانند که امام(ع) بر انجام این سفر مجبور است.

آن طور روایت می شود، امام هشتم در فصل تابستان از بصره به اهواز حرکت کرد. با ورود امام به اهواز، بیماری امام روی می دهد و مدتی را در این شهر می مانند.

درباره خروج امام از اهواز خبر دقیقی وجود دارد که امام از پل اربق یا اربک عبور کرده اند. درباره ورود به فارس هم دقیقا معلوم نیست که حضرت از کدام مسیر وارد این استان شده اند. اما قدمگاه سده در شهر اقلید حاکی از آن است که امام هشتم در مسیر حرکت خود به سمت مرو از این شهرستان نیز عبور کرده اند. حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) و اصحاب خویش بر سر چشمه ساری که هم اکنون درختانی چند صد ساله و سر به فلک کشیده دارد توقف کرده و مدتی در آنجا سکنی گزیده اند که هم اکنون این چشمه سار یکی از قدمگاه های ایران به شمار می رود.
امام با گذشتن از مسیر شهرهای شمالی استان به ابرقو وارد می شوند که روزگاری جزو قلمرو سرزمینی فارس و بخشی از شهرستان آباده به حساب می آمده است.



توقف گاه یا همان قدمگاه بعدی امام رضا که در منابع تاریخ محلی به تناوب از آن یاد شده شهر ابرقو یا ابرکوه است که در منتهی الیه جاده شمالی شیراز به شهر یزد است. امام هشتم شیعیان جهان همین مسیر را ادامه می دهند تا به مرو می رسند.

اکنون این مسیر به جاده ولایت مشهور است، جاده ای که 3450 کیلومتر طول دارد؛ از مدینه تا مرو. اما بخش اعظمی از آن حدود 1200 کیلومتر در ایران واقع شده است و مسیر آن ازشلمچه شروع می شود و بعد از آن به ترتیب در آبادان، اهواز، بهبهان، سده فارس، ابرکوه، دهشیر، تفت و... تا به مرز ترکمنستان می رسد.



هر چند سفر علی بن موسی الرضا(ع) با اصرار مأمون خلیفة وقت عباسی صورت پذیرفت؛ اما در عمل دارای آثار و پیامدهای درخشانی است.
حضوری که باعث شد شهرهای ایران اسلامی منور به انوار قدسی نوادگان امام موسی بن جعفر شود. به عنوان نمونه در فارس بالغ بر هزار و 400 امامزاده وجود دارد که از این حیث یک رکورد در کشور محسوب می شود. امامزادگانی که حرم مطهرشان مامنی است برای آرامش دلهای بی قرار عاشقان اهل بيت عصمت و طهارت.
ارادت مردم دیار فارس به امام هشتم شیعیان و برادر بزرگوارش حضرت شاهچراغ شهره خاص و عام است. علاقمندی آنها به امام رضا(ع) و معرفت به ایشان چنان ریشه دار و عمیق است که از هر روشی برای نشان دادن دلدادگی خود بهره گرفته اند.
شیرازه به مناسبت میلاد شمس الشموس آقا علی بن موسی الرضا، سرود ناب و ماندگار «رضا رضا» بچه های آباده را به مخاطبن تقدیم می کند.


نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
براتی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۲
1
متاسفانه مطلب فوق بوی شیطنت میدهد .. اگر کمی تامل کنید و به مرجع اصلی و اساسی این پژوهش که آستان قدس رضوی است مراجعه کنید خواهید دانست هم نقشه شما و هم به تصویر کشیدن این خبر اگر کاملن کذب نباشد جتمن بوی شیطنت میدهد ... امام رضا علیه السلام از شهرستان اقلید و قدمگاه این حضرت از شهر سده به سمت مرو در حرکت بوده اند که هر ساله همایش نسیم ولایت با حضور مسئولین و کارشناسان کشور در شهرستان اقلید به مناسبت دهه کرامت برگزار میشود .....لذا خواهشمند است نسبت به ویرایش خبر اقدام که موضوع شوخی و فکاهی نیست که یک پدیده تاریخی به عظمت حضور ولی خدا در منطقه ای دستخوش بازی قرار گیرد...
سولماز شیرازی
براتی حالت خوبه
اولین پاراگراف نوشته اقلید فارس

چقدر این جمله درسته که تعصب آدم رو در برابر حقایق کور می کنه
حیاتی
متن رو با دقت بخونید:
.... اما قدمگاه سده در شهر اقلید حاکی از آن است که امام هشتم در مسیر حرکت خود به سمت مرو از این شهرستان نیز عبور کرده اند. حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) و اصحاب خویش بر سر چشمه ساری که هم اکنون درختانی چند صد ساله و سر به فلک کشیده دارد توقف کرده و مدتی در آنجا سکنی گزیده اند که هم اکنون این چشمه سار یکی از قدمگاه های ایران به شمار می رود.
هادی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۲
0
دروغ گوی لعنتی وهابی هستی