کد خبر: ۴۴۳۸۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۸ - ۰۲ مهر ۱۳۹۲

"مگس سرکه ای" در بزرگترین انجیرستان دیم جهان/ باغداران به آبیاری دستی روی آورده اند

استهبان - خبرگزاری مهر: بعد از اینکه خشکسالی سایه خود را بر انجیرستانهای استهبان را به عنوان بزرگترین انجیرستان دیم جهان پهن کرد، اکنون آفت "مگس سرگه ای " نیز این انجیرستانها را با تهدید جدی مواجه کرده است.
به گزارش شیرازه به نقل از مهر، شهرستان استهبان در استان فارس دارای 23 هزار هکتار انجیرستان است که حدود 18 هزار هکتار آن بارور و بقیه نهال است. در این شهرستان در فصول بارندگی با میانیگن بارش 350 میلیمتر، نزدیک به 17 هزار تن انجیر تولید می شود.

این سطح وسیع باعث شده از انجیرستانهای استبهان به عنوان بزرگترین انجیرستان دیم جهان یاد شود.

اما طی چند سال گذشته وضعیت این انجیرستانها به دلیل خشکسالی آنقدر نگران کننده شده که معیشت مردم در این شهرستان نیز به مخاطره افتاده است. بسیاری از این انجیرستانها که حتی قدمتشان به 100 سال نیز می رسید خشک یا با آسیب جدی  مواجه شدند که ناشی از خشکسالیهای متوالی استان فارس بود.

اکنون کارشناسان امراز تهدیدات دیگری خبر می دهند که حیات این انجیرستانها را مورد هدف قرار داده است. آبرسانی دستی به انجیرستانهایی که تمام شهرتش به دیم بودن است و یا هجوم آفت، برخی از این تهدیدات به شمار می رود.

رئیس جهادکشاورزی شهرستان استهبان در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص آخرین وضعیت انجیرستانهای این شهرستان گفت: از مدتی قبل برداشت انجیر در قطب تولید انجیر دیم دنیا آغاز شده و طی چند روز آینده به پایان می رسد.

محمد بوستانی افزود: در این راستا با توجه به برداشتهایی که تاکنون صورت گرفته به نظر می رسد که در سال جاری هشت هزار تن انجیر برداشت شود در حالیکه در زمانهای پرآبی این رقم به 15 هزار تن هم می رسیده است.

وی با بیان اینکه کیفیت انجیرهای امسال نسبت به سالهای گذشته بهتر است، اظهار داشت: با توجه به شرایط دما در زمان گردافشانی زنبور وضعیت انجیرهای برداشت شده از نظر کیفیت نسبت به گذشته بهتر است.

رئیس جهادکشاورزی شهرستان استهبان با بیان اینکه خشکسالیهای چند سال گذشته خسارتهای جبران ناپذیری برجای گذاشته، بیان کرد: در این مدت اقدامات زیادی برای جلوگیری از خشک شدن درختان انجیر که برخی از آنها نیز قدمتشان به یک قرن هم می رسد انجام شد.

انجیرستانهای استهبان

وی به گوشه ای از این اقدامات اشاره کرد و افزود: به عنوان نمونه می توان استفاده از آب کمکی و... اشاره کرد.

بوستانی با اشاره به اینکه آبیاری بی رویه دستی از سوی مردم هم اکنون به یک تهدید تبدیل شده، گفت: متاسفانه به دلیل خشکسالیهای اخیر مردم اقدام به آبیاری انجیرستانها به صورت دستی کرده و این امر یک تهدید برای درختان انجیر به شمار می رود.

رئیس جهاد کشاورزی استهبان با بیان اینکه بزرگترین حسن انجیرستانهای استهبان و مشهور بودن آنها به دیمی بودنشان است، ادامه داد: متاسفانه این اتفاق در حالی رخ می دهد که در طول سال فقط یک بار باید به صورت دستی درختان را آب داد اما در حال حاضر باغداران به این موضوع توجهی نمی کنند.

بوستانی افزود: این اقدام باغداران باعث بروز آفت مگس سرکه ای در بین میوه انجیر شده که در درازمدت باعث از بین رفتن درختان خواهد شد.

وی با بیان اینکه این آفت در جاهایی که رطوبت زیاد است به وجود می آید، اظهار داشت: در حال حاضر در 10 الی 20 درصد از میوه های انجیر مگس سرکه ای دیده شده که این موضوع یک هشدار است.

رئیس جهادکشاورزی استهبان ادامه داد: در این خصوص باغداران باید به هشدارها توجه کنند در غیر این صورت علاوه بر خشکسالی این آفت نیز انجیرها را از بین خواهد برد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص کارخانه فرآوری انجیر در استهبان بیان کرد: حدود شش واحد در این شهرستان در زمینه ضد عفونی کردن، بسته بندی و...  محصول انجیر فعالیت دارد.

بوستانی  با اشاره به اینکه انجیر از این شهرستان به دیگر کشورها نیز صادر می شود، گفت: عمده ترین صادرات انجیر از استهبان به هند، چین، مالزی و... است.

فرماندار شهرستان استهبان نیز در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: وضعیت انجیرستانهای استهبان در سال جاری به دلیل بارشهای به نسبت مناسب تا حدودی بهبود یافت.

نعمت الله اکبری نژاد افزود: اما با وجود این بارشها اما همچنین وضعیت انجیرستانها بحرانی است و تعداد قابل توجهی از درختان خشک شده اند.

وی با اشاره به اینکه منطقه استهبان منطقه ممنوعه اعلام شده، اظهار داشت: بر همین اساس به خاطر اینکه اجازه حفر چاه داده نمی شود باغداران برای آبیاری درختان به صورت دستی اقدام می کنند که بر اساس اظهارات کارشناسان مشکلاتی به وجود آورده است.

فرماندار شهرستان استهبان با انتقاد از عدم تخصیص اعتبار برای برون رفت انجیرستانها از این وضعیت بیان کرد: حداقل طی دو سال گذشته اعتبار مناسبی در نظر گرفته نشده و قطب تولید انجیر جهان همچنان با خشکسالی دست و پنجه نرم می کند.

اکبری نژاد گفت: در این خصوص ضروری است که موضوع اختصاص بودجه برای رهایی از این وضعیت در دستور کار قرار گیرد.

نظرات بینندگان