کد خبر: ۴۵۸۴۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۳ - ۰۵ آبان ۱۳۹۲
رئیس جهاد کشاورزی فارس خبر داد

جایگزینی ادوات کشاورزی فرسوده برای نخستین بار در فارس

رئیس جهاد کشاورزی فارس گفت: برای نخستین بار در کشور طرح جایگزینی ادوات کشاورزی فرسوده در استان فارس اجرا می‌شود.
به گزارش شیرازه به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی فارس مهرزاد خرد، اظهار کرد: در راستای اجرای طرح برنامه‌ریزی کشت شتوی و لزوم توسعه کشت مکانیزه گندم در استان فارس طرح جایگزینی بذرکارهای فرسوده با همکاری تولیدکنندگان ادوات کشاورزی برای نخستین بار در کشور اجرا می‌شود.

خرد افزود: هدف از اجرای این طرح، نوسازی ناوگان مکانیزاسیون استان، کاهش هزینه‌ها، افزایش تولید و درآمد کشاورزان است.

وی گفت: با توجه به شرایط هر مزرعه و منطقه، انواع مختلف دستگاه‌های کودکار بذرکار بدست صنعتگران توانمند کشور طراحی و ساخته شده است که می‌توانند در اراضی آبی و دیم به‌خوبی کار کرده و بعضی دستگاه‌ها نیز قادر به کشت مستقیم کود و بذر در خاک، بدون نیاز به عملیات خاک‌ورزی‌ هستند.

وی تصریح کرد: بذرکارهای ساخته شده همگی متناسب با شرایط کشاورزی حفاظتی و در جهت توسعه آن طراحی و ساخته شده‌اند.

رئیس جهاد کشاورزی فارس خاطر نشان کرد: جهت اجرایی نمودن این طرح و آشنایی کشاورزان و رانندگان حرفه‌ای تراکتور با انواع دستگاه‌های کودکار بذرکار تولید شده در کشور، با همکاری تولیدکنندگان ادوات کشاورزی، اقدام به برگزاری کارگاه‌های آموزشی مزرعه‌ای در مناطق مختلف استان فارس شد، که تا پایان کشت گندم در هر شهرستان حداقل یک کارگاه آموزشی برگزار می‌شود.

خردتصریح کرد: علاوه بر این جهت، کمک به کشاورزان برای خرید این دستگاه‌ها با همکاری یکی از تولیدکنندگان دستگاه کودکار بذرکار اقدام به اجرایی کردن طرح جایگزینی بذرکارهای فرسوده شد که کشاورزان با تحویل بذرکار مستهلک خود مبلغ یک میلیون تومان تخفیف به اضافه یک دستگاه کودکار بذرکار نو دریافت می‌کنند.

وی با بیان اینکه تسهیلات لازم جهت خرید این دستگاه‌ها، از منابع بانکی تأمین شده است، افزود: در سال گذشته نیز جهت نوسازی ناوگان مکانیزاسیون استان فارس مبلغ 254 میلیارد ریال اعتبار تسهیلاتی در اختیار کشاورزان قرار گرفت.

وی گفت: به دنبال اجرای این طرح تعدادی از تولیدکنندگان ادوات کشاورزی آمادگی خود را برای اجرای طرح جایگزینی خاک‌ورز‌های مرسوم با خاک‌ورز‌های حفاظتی اعلام نموده‌اند، که کشاورزان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر به مدیریت جهادکشاورزی شهرستان محل سکونت خود مراجعه کنند.

خرد، از برداشت مکانیزه محصول پیاز و سیر در استان خبرداد و گفت: برداشت محصولات غده‌ای نظیر پیاز و سیر در استان به صورت سنتی با دست انجام می‌شود که لازمه آن صرف هزینه کارگری، انجام کارطاقت فرسا و صرف زمان زیادی توسط کشاورز است.

وی عنوان کرد: در همین راستا اداره امور فناوری مکانیزه کشاورزی استان با همکاری یکی از شرکت‌های تولیدکننده ماشین‌های مخصوص برداشت پیاز و سیر کشور به نام سبزدشت، کارگاه‌های مشابهی در سه شهرستان شیراز، سپیدان و کوار برگزار کرد که با استقبال خوبی روبه‌رو شد.

وی افزود: مکانیزم کار این دستگاه به‌این صورت است که غده‌های پیاز یا سیر توسط تیغه دستگاه از خاک خارج شده و بر روی تسمه نقاله مخصوص منتقل می‌شود، با گردش تسمه نقاله خاک از غده‌ها جدا شده و محصول به آرامی در پشت دستگاه بر روی زمین می‌ریزد.
وی ابراز امیدواری کرد: با گسترش این نوع ماشین، قابلیت برداشت محصولات غده‌ای به صورت مکانیزه در این استان افزایش یابد، که ضمن راحتی و آسایش کشاورزان، مرغوبیت محصول برداشت شده را نیز در پی دارد.

انتهای پیام/
نظرات بینندگان