کد خبر: ۴۶۷۱۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۷ - ۱۹ آبان ۱۳۹۲
دبیر کنگره شعر عاشورایی شیراز:

مداحی تبدیل به صدا و 2 خط شعر شده است

دبیر کنگره شعر عاشورایی و پیشکسوتان مذهبی شیراز گفت: مداحی برخلاف سنت‌های گذشته امروز تبدیل به صدا و دو خط شعر شده است.

به گزارش شیرازه به نقل از فارس، احد ده بزرگی دبیر کنگره شعر عاشورایی شیراز اظهار داشت: مداحان در گذشته علاوه بر ذکر مصیبت، برای ارتقای فرهنگ عاشورایی، مقتل‌خوانی، شعرشناسی و نوع خواندن و ذکر مصیبت را تمرین می‌کردند.

وی خاطرنشان کرد: مرحوم آیت‌الله سیدنورالدین حسینی شیرازی در هنگام حیاتشان دستورالعملی برای هیئت‌های مذهبی مانند تلاوت قرآن مجید، احادیث، احکام و شعر مناسب برای عزاداری ابا عبدالله‌الحسین (ع) را صادر و مداحان ملزم به اجرای آن می‌شدند.

پیشکسوت و شاعر مذهبی شیراز تصریح کرد: آداب و رسوم و سنت‌های برپایی عزاداری ابا ‌عبدالله‌الحسین(ع) که از گذشته‌های دور به ما رسیده بیرونی و درونی بوده است.

ده بزرگی بیان داشت: آداب درونی امام حسین(ع) با فطرت مردم گره خورده و از طفولیت عشق شهید کربلا در درون جوشیده و با ذکر از زبان انسان‌ها جاری شده است.

وی اضافه کرد: از بدو کودکی شاهد برپایی نوحه گهواره خالی و عزاداری حسینی در خانه، بازار، کوچه‌ها همراه با زنجیرزنی و سینه‌زنی بوده‌ایم که نشان از ارادت این خطه از میهن اسلامی به سنت عاشورا بوده است.

شاعر عاشورایی استان فارس ابراز داشت: در گذشته هنگام عزاداری ابتدا مردم نسبت به مکتب امام حسین(ع) شناخت پیدا می‌کردند، آنگاه با برپایی آیین عزاداری نسبت به اهل بیت عصمت و طهارت عرض ادب نشان می‌دادند.

ده بزرگی ابراز داشت: هنگام عزاداری به گریه نباید اکتفا کرد بلکه پشت این حزن معرفت و آگاهی امری ضروری و واجب است.

این شاعر عاشورایی خاطرنشان کرد: از سنت‌های گذشته سینه‌زنی قطاری بود که یکی از پیشکسوتان و پیرمردها جلو رفته و دیگران دست در کمر یکدیگر با خواندن رباعی مظلوم حسین شور و جلوه خاصی به مجلس می‌دادند که امروز به فراموشی سپرده شده است.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان