کد خبر: ۴۶۹۳۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۴ - ۲۳ آبان ۱۳۹۲

«چارچو گردانی» در استهبان؛ آیینی که قدمت 250 ساله دارد

زنان از پشت بام خانه های اطراف ضجه می زنند و مردان فریاد (قتل حسین است و اویلا ) سر می دهند مردم در واقع چارچو را نشانه مظلومیت امام حسین (ع) می دانند و اعتقاد دارند که اگر چارچو درست نچرخند سال خوبی در پیش ندارند و اگر به یک طرف لنگی داشت و کول انداخت یکی از بزرگان همان محله می میرد!
به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی شیرازه، ساخت چارچو خدمتی حدود 250 ساله دارد. مرسوم است هر محله ای برای حسینیه خود چارچوبی می سازد و در شب عاشورا و عصر عاشورا آن را بین عزادارن می گردانند. در حاشیه چارچوها شمعدان هایی وجود دارد که مردم با توجه به نذر و نیتی که دارند شمعهایشان را در آنجا روشن می کنند . مادرها ، بچه های کوچک تا هفت سال را از زیر چارچو رد می کنند تا به اصطلاح ماندگار شوند.



سایت سراج استهبان در این خصوص نوشته است:

چرخاندن چارچو، طی مراسم خاصی برگزار می شود. در استهبان چارچوی محله اهر از سایر چارچوها اهمیت بیشتری دارد و مردم اعتقاد دارند که تنها چارچوبی که زنگ حیدری دارد چارچوی این محله است . محله کرمان نیز زنگ حیدری را از آن خود می داند. به هر صورت، شب عاشورا دسته های زنجیرزنی همه محله ها به حسینیه اهر می روند و پس از نوحه خوانی و سینه زنی چارچو را از داخل حسینیه به میزان جلو آن می آورند و مردانی که روی کول خود را با حوله پوشانده اند زیر چارچو رفته و آن را به چرخش در می آورند. این کار را سه بار انجام داده و در هر بار سه دور آن را می چرخانند مردم نیز در این حین، دستهای خود را بالا می برند و تکان می دهند و با کشیدن فریاد (یا حسین یا حسین ) شور و حال پیدا می کنند و اشک می ریزند. زنان از پشت بام خانه های اطراف ضجه می زنند و مردان فریاد (قتل حسین است و اویلا ) سر می دهند مردم در واقع چارچو را نشانه مظلومیت امام حسین (ع) می دانند و اعتقاد دارند که اگر چارچو درست نچرخند سال خوبی در پیش ندارند و اگر به یک طرف لنگی داشت و کول انداخت یکی از بزرگان همان محله می میرد!


«چارچوی محله های دیگر»:

بعد از ظهر روز عاشورا نوبت چرخاندن چارچوی محله های دیگر است نخست چارجوی در دکان کرمان(حسینیه ولی عصر ) چرخانده می شود و سپس محله پنار و گاهی هم چارچوی محله تیرونجان شام عاشورا و عزاداران با زنجیرزنی و سینه زنی وارد حسینیه محله میری می شوند و آخرین چارچو را در میدان حسینیه می چرخانند . زنان و مردان هر محله با (نوند)(دودکردن اسفند) و گلاب از دسته های سوگوار استقبال می کنند. افرادی که زیر چارچو می روند و مسئولیت چرخاندن چارچو را به عهده می گیرند. هر سال این عمل را به صورت نذر انجام می دهند و سپس از خود به فرزندانشان می سپارند و از پذیرش افراد محله های دیگر خودداری می کنند.
نظرات بینندگان