کد خبر: ۴۷۱۵۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۵ - ۲۷ آبان ۱۳۹۲
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز:

پزشک خانواده می‌تواند بیمار را به روحانی، کمیته امداد و بهزیستی ارجاع دهد

با اجرای این طرح ممکن است پزشک خانواده احساس کند بیمار به مشاوره مذهبی یا اعتقادی نیاز دارد و وی را به روحانی معتمد ارجاع دهد.
به گزارش شیرازه به نقل از فارس، محمد هادی ایمانیه در شیراز اظهار داشت: پزشک خانواده در رویکرد سلامت‌محور باید به گونه‌ای باشد که فقط منتظر نماند تا بیمار به وی مراجعه کند بلکه باید بیماران زیرمجموعه خود را تقسیم‌بندی کرده و مطابق با نیازها مسائل مرتبط با سلامت آنان را پیگیری کند.

وی افزود: پزشک خانواده در رویکرد سلامت‌محور باید ببیند کودک زیر شش سال در کدام مقاطع از زندگی نیاز به واکسن، تست غربالگری تنبلی چشم یا مشکلات شنوایی دارد و در همین راستا با خانواده کودک تماس گرفته و زمان واکسن یا موارد دیگر را گوشزد کند.

ایمانیه در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: گروهی از وزارت بهداشت از کارشناسان باتجربه و امین از طرف معاون بهداشت وزیر بهداشت و درمان به شیراز آمدند و سه روز ماندند.

وی اضافه کرد: این گروه دیدارهایی را با گروه‌های مختلف اعم از موافقان و مخالفان طرح پزشک خانواده، مردم عادی، پزشکان عمومی، متخصصان، آزمایشگاه‌ها، بیمارستان‌ها، پرستاران، انجمن مامایی و ... داشتند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز خاطرنشان کرد: این گروه پس از برگزاری دو جلسه با خود من به مازندران رفتند تا پس از بازدید این استان در نهایت، مسائل و مشکلات پیش روی اجرای طرح پزشک خانواده در فارس و مازندران جمع‌بندی و آسیب‌شناسی شود.

وی تصریح کرد: طرح تحقیقاتی رضایتمندی جامعه پزشکی از پزشک خانواده نیز از فردا آغاز می‌شود و طرح تحقیقاتی رضایتمندی مردم از پزشک خانواده نیز از هفته آینده آغاز خواهد شد تا مشخص شود رضایت و نارضایتی در چه جایگاهی قرار دارد و نارضایتی‌ها در کدام موارد و به چه دلیل است.

پزشک خانواده می‌تواند بیمار را به روحانی ارجاع دهد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: طرح پزشک خانواده اگرچه مزایای بسیاری داشته اما تاکنون تغییر رویکرد درمان‌محوری به سلامت‌محوری به عنوان هدف اصلی این طرح، محقق نشده است.

وی افزود: تصمیم دیگری نیز در همین زمینه اتخاذ و مقرر شد به عنوان دو نمونه که جامعه به نسبت بسته‌ای دارند و مهاجر‌پذیر نیستند شهرستان فسا و محله سعدیه شیراز محل اجرای کامل و سلامت‌محور پزشک خانواده باشند.

ایمانیه بیان کرد: در همین زمینه در دانشگاه علوم پزشکی جهرم نیز تحقیقات دیگری انجام خواهد شد.

وی ابراز داشت: بر این اساس با شورای محله سعدی و شورای شهر فسا و همین طور مساجد هماهنگی‌هایی می‌شود تا به عنوان حلقه‌های تکمیلی طرح پزشک خانواده در ابعاد اجتماعی و اعتقادی از این نهادها بهره گرفته شود.

ایمانیه ادامه داد: با اجرای این طرح ممکن است پزشک خانواده احساس کند بیمار به مشاوره مذهبی یا اعتقادی نیاز دارد و وی را به روحانی معتمد ارجاع دهد.

وی اضافه کرد: پزشک خانواده در زمینه مسائل اجتماعی نیز باید بتواند افراد را به کمیته امداد یا بهزیستی ارجاع دهد و از منظر پزشکی نظر تخصصی بدهد که درد قفسه سینه این بیمار به سبب آسیب اجتماعی یا مشکل مالی و عوارض روانی ناشی از آن است.


نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
-
دوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۲
0
اي كاش به روانپزشك ارجاع داده شوند نه روحاني مسجد!!!!
شهروند
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۲
0
پزشک خانواده در بوانات عملا تعطیل است