کد خبر: ۴۷۶۵۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۴ - ۰۶ آذر ۱۳۹۲

پارک ملی بمو و خطر عبور لوله نفت/ تجربه لوله نفت گچساران تکرار نشود

در حالیکه چندی پیش لوله نفت گچساران به شیراز در منطقه "بیضا" ترکید و مشکلات زیست محیطی ایجاد کرد، کارشناسان نسبت به خطر وجود لوله نفت در پارک ملی بمو شیراز نیز هشدار می دهند.
پارک ملی بمو یکی از قدیمی ترین پارکهای کشور با بیش از 50 سال قدمت است.

وسعت کنونی پارک 48 هزار هکتار است که عملا 12 هزار هکتار سمت غربی جاده شیراز اصفهان از 36 هزار هکتار دیگر جدا شده و به علت تجاوزات و شهرک سازی، ارزش اکولوژیکی آن به شدت کاهش پیدا کرده و در حقیقت تمرکز حفاظت از 36 هزار هکتار سمت شرقی جاده صورت می گیرد.

این نمونه برجسته اکوسیستم طبیعی نسبتا بکر که در شمال شهر شیراز و در شرق شهر زرقان قرار دارد شامل 620 گونه گیاهی با 30 گونه بومی و دهها گونه جانوری شامل پرندگان، پستانداران و خزندگان است و یک ذخیرگاه ژنی کم نظیر در منطقه محسوب می شود که با توجه به تنوع زیستی مذکور در این محدوده کم باید به یونسکو معرفی تا به عنوان یازدهمین ذخیرگاه زیست کره ایران ثبت جهانی شود.

آهو، پلنگ، قوچ و میش شیرازی ازجمله پستانداران معروف این پارک ملی است.

چندی پیش یک لوله نفت در منطقه بیضا ترکید و با اقدام کارشناسان محیط زیست ، نسبت به ایزوله کردن خاک منطقه که به نفت آلوده شده بود اقدام فوری صورت گرفت. اما کارشناسان هشدار می دهند اگر این اتفاق برای لوله نفت واقع در پارک ملی بمو روی دهد مشکلات زیست محیطی به مراتب بیشتری متوجه زیستمندان این پارک خواهد شد.

دبیر موسسه 13 فروردین پیرامون عبور لوله نفت از پارک ملی بمو گفت: متاسفانه در کنار آبشخور قوچ و میش و محلی که زیستگاه حیات وحش در پارک ملی بمو است اقدام به عبور لوله نفت کرده که این امر مشکلاتی را به همراه دارد.

علی اکبر کاظمینی ادامه داد: چند روز قبل شاهد بروز مشکلی در لوله نفت مسیر گچساران به سمت شیراز بودیم حال جای این سئوال باقی است که اگر این حادثه در پارک ملی بمو رخ دهد چگونه متوجه موضوع خواهیم شد.

وی با اشاره به اینکه در صورت بروز مشکل به دلیل کوهستانی بودن امکان آلودگی آب وجود دارد، تصریح کرد: با توجه به اینکه زیستمندان منطقه از این آب تغذیه می کنند اگر آب آن منطقه آلوده شود، حایت وحش نیز از بین خواهند رفت.

دبیر موسسه 13 فروردین با اشاره به کوهستانی بودن منطقه پارک ملی بمو اظهار داشت: با توجه به اینکه این منطقه کوهستانی است اگر گسلهای زلزله در این منطقه فعال شده و به حرکت درآیند احتمال شکسته شدن لوله ها نیز وجود دارد که این امر نیز می تواند حیات زیستمندان منطقه را تهدید کند.

وی با بیان اینکه پارک ملی بمو ذخیره بزرگ ژنتیکی است، بیان کرد: این منطقه چه از نظر گیاهی و چه جانوری و به دلیل تنوع گونه ای ذخیره گاه بزرگ ژنتیکی به شمار می رود از این رو هرگونه آسیب به لوله باعث می شود بسیاری از گونه ها از بین بروند.

کاظمینی ادامه داد: علاوه بر این یکی از موضوعات اساسی که در صورت بروز مشکل در منطقه زیستمندان را تهدید می کند عدم شناسایی و اطلاع به موقع از بروز هرگونه مشکل است و این امر می تواند باعث از بین رفتن گونه ها شود.

وی با تاکید بر اینکه عبور لوله نفت از منطقه ریسک بسیار بالایی دارد، گفت: در این راستا باید عواملی که باعث شکنندگی اکوسیستم منطقه می شوند را شناسایی و آنها را از منطقه دور کرد.

کاظمینی افزود: در صورت عملیاتی شدن این مجوزها به تدریج اکوسیستم پارک کارایی خود را از دست داده و باعث می شود پارک ملی بمو از بین برود.

وی با اشاره به اینکه پارک ملی بمو دارای جایگاه حساسی است، گفت: به دلیل تنوع گونه های گیاهی و حیوانی و دیگر فاکتورها، شرایطی به وجود آمده که در حال حاضر تعداد زیادی از گونه های حیات وحش در آن وجود داشته و در صورت پیگیری از طرف یونسکو می توان این پارک را به عنوان دهمین ذخیره گاه زیست کره ثبت کرد.

نظرات بینندگان