کد خبر: ۴۷۹۹۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۰ - ۱۳ آذر ۱۳۹۲

کشف کارگاه های طلاسازی در تخت جمشید

رییس هیات ایرانی کاوش های مشترک ایران و ایتالیا در شهر پارسه گفت: رازگشایی گل نوشته های مکشوفه در تخت جمشید در شناخت بیشتر این اثر و دست یابی به داده های تاریخی اهمیت فراوانی دارد

به گزارش شیرازه، علیرضا عسکری چاوردی، در نشست تخصصی بررسی پژوهش ها و کشفیات باستان شناسی و فعالیت های مرمتی از تخت گاه تخت جمشید تا شهر پارسه در شیراز بیان داشت: با استفاده ازگل نوشته ها می توان نام مکان، اصول و برنامه هایی را که درسامانه های مدیریتی شهرتاریخی پارسه وجود دارد رازگشایی کرد و به بازآفرینی و شناخت حوزه تخت جمشید و هخامنشیان دست یافت.

رییس هیات ایرانی کاوش های مشترک ایران و ایتالیا در شهر پارسه افزود: به همین سبب الواح مکشوفه با دقت بسیار بررسی و یکی از نظریه های مهمی که در این بررسی ها کشف شد، وجود ارتباطات گسترده تجاری و بازرگانی بین بابل و شهر پارسه است.

عسکری چاوردی اظهارکرد: در بررسی های اخیر باستان شناسان در تخت جمشید، به وجود کارگاه های طلاسازی و کوره هایی که در آن استخوان ها برای تسطیح، صیقل کردن و یا تزیین سنگ های مورد استفاده درساخت تخت جمشید پودر می شد، پی برده اند.

وی اضافه کرد: هم اینک تحلیل عنصری بر روی بیش از 150 نمونه مواد آلی و تاریخ گذاری کربن 14 و لایه نگاری باستان شناسی درشهر پارسه انجام شده است.

عسکری چاوردی همچنین ویژگی ها و مشخصات بناهای مکشوفه، نقوش اسطوره های ایران و بین النهرین در دوران باستان که برای ساخت این بنای شگفت انگیز بر روی هزاران آجر لعابدار به کار رفته است ، تبیین کرد.

دراین همایش استادان و متخصصان باستان شناسی کشورو استان فارس به بررسی و تشریح زوایای معماری و هنری هخامنشییان، آخرین دست آوردها و اکتشافات در کاوش های اخیر شهر پارسه پرداختند.

این همایش با هدف توانمندسازی علمی راهنمایان گردشگری فارس و با حضور فعالان و دانشجویان مقاطع دکتری، کارشناسی ارشد و کارشناسی رشته های باستان شناسی، تاریخ و ایران شناسی و کارشناسان حوزه تخت جمشید در دانشگاه شیراز برگزار شد.

انتهای پیام/523/4

نظرات بینندگان