کد خبر: ۵۰۲۸۱
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۶ - ۲۷ دی ۱۳۹۲

آیت الله ایمانی: علمای عامه اجازه ندهند افکار تکفیری ها در مدارس علمیه نفوذ کند

طلبه ای که این کتاب ها و آموزه ها را به عنوان درس بخواند، با بغض نسبت به اعتقادات شیعه رشد کرده، با استناد به صغری و کبری شکل اول نتیجه گیری نادرست می کند
به گزارش شیرازه به نقل از ایرنا، آیت الله اسدالله ایمانی عصر پنجشنبه در دیدار اعضای جامعه روحانیت شیراز با امام جمعه اهل سنت این شهر با بیان اینکه در طول تاریخ همیشه علما، فرزانگان و شایستگان دنیای اسلام منادی وحدت، هماهنگی و همراهی بوده اند، خواستار هوشیاری مقابل شیطنت بیگانگان در این زمینه شد.

نماینده مقام معظم رهبری در فارس با اشاره به اینکه تا قرن ها شیعه و سنی به برکت روشنگری علمایشان در کنار یکدیگر برابر و برادرانه زندگی می کردند اظهار داشت: متاسفانه اختلافی که امروز شاهد آن هستیم نتیجه حضور استعمار بخصوص بریتانیا در دنیای اسلام است .

وی ادامه داد: مراجعه به گفته ها و زندگی علمای شیعه در این زمینه قابل تعمق است، چنان که افرادی مانند شیخ کلینی، شیخ صدوق و مابقی علما از عامه استاد و شاگرد داشته اند.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه در قرن حاضر نیز آیت الله بروجردی منادی وحدت بودند و دارالتقریب را راه اندازی کردند، به منش آیت الله شیخ محمدتقی قمی و نامه نگاری های آیت الله بروجردی به شیخ شلتوک اشاره و گفت: آیت الله بروجردی در مقطعی از زندگی خود دستور داده بودند کتابی که در آن بدگویی به خلفای اهل سنت درج شده جمع آوری شود.

وی تصریح کرد: امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری نیز همین سیاق را پی گرفتند، چنانکه مقام معظم رهبری تاکید کردند توهین به مقدسات سایر مسلمانان عبور از خط قرمز است.

آیت الله ایمانی یادآور شد: پخش اذان در اوقات پنج گانه به سبک اهل سنت در استان کردستان که به دستور مقام معظم رهبری انجام شد نشانگر همان مشی و بینش علمای شیعه به مسئله وحدت است.

وی ابراز داشت: انحرافات گروه های تکفیری از تدریس برخی مضامین ابن تیمیه و امثال وی در حوزه های علمیه عامه آغاز می شود.

به گفته وی، طلبه ای که این کتاب ها و آموزه ها را به عنوان درس بخواند، با بغض نسبت به اعتقادات شیعه رشد کرده، با استناد به صغری و کبری شکل اول نتیجه گیری نادرست می کند.

ایمانی مطرح کرد: امروز تکفیری ها آرامش دنیای اسلام را به خطر انداخته اند و به طور قطع اگر فرصت داشتند همان برنامه ها را در ایران نیز پیاده می کردند که برخی کشورها به سبب ارتباط با ایران مغضوب تکفیریان شده اند.

امام جمعه شیراز با بیان این که دانشمندان برجسته ای در میان عامه جنوب کشور زندگی می کنند، گفت: علمای عامه دقت کنند و اجازه ندهند افکار تکفیری ها در مدارس علمیه نفوذ کند.

نماینده ولی فقیه در فارس ادامه داد: آغاز تکفیری ها در اسلام خروج خوارج بود و نخستین گروه مکفره اسلام همین خوارج بودند.
نظرات بینندگان