کد خبر: ۵۷۵۴۳
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۴ - ۰۸ تير ۱۳۹۳
مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی فارس:

وجود ۲۰۰ هزار افغانی غیرمجاز در فارس/بسیاری از کودکان افغان کشورشان را نمی‌شناسند

در سه ماه نخست امسال بیش از ۱۰ هزار تبعه غیرمجاز از فارس به کشورشان بازگردانده شدند.
به گزارش شیرازه به نقل از موج ما، سید علاءالدین کراماتی در همایش روز جهانی پناهنده که در باشگاه فرهنگیان شیراز برگزار شد اظهار داشت: کشور ایران در برهه‌های مختلف نشان داده است که نسبت به آلام و اندوه مسلمانان همسایه بی‌تفاوت نبوده و همیشه آماده کمک به آنها است.
مدیرکل امور اتباع فارس  با بیان اینکه چهره واقعی اسلام بخشش، گذشت و عقلانیت است، گفت: متاسفانه امروزه گروه‌هایی در گوشه و کنار جهان اسلام سر برآوردند که چهره اسلام را مخدوش و نازیبا کرده‌اند و بای ذنب قتلت امروزه مصداق فراوان دارد.

کراماتی با اشاره به اینکه اتفاقات اخیر جهان اسلام ریشه در نادانی و جهل دارد، افزود: اسلام و سراسر قرآن کریم ما را به دانش فرامی‌خواند و اگر دانش واقعی بین امت اسلام حاکم شود اتفاقات عراق و افغانستان تکرار نمی‌شود.

مدیرکل امور اتباع فارس با اشاره به آیه اشدا علی الکفار و رحماء بینهم خاطرنشان کرد: متاسفانه امروزه سران کشورهای اسلامی آنقدر که با دشمنان روابط حسنه دارند حامی یکدیگر نیستند و به نظر می‌رسد این روند باید تغییر کند.

وی با ابراز تاسف از اینکه بسیاری از کودکان افغان کشورشان را نمی‌شناسند، تصریح کرد: افغانستان منشا مکاتب هنری و ادبی فراوانی بوده که می‌توانست جاذبه خوبی برای سفر به این کشور باشد اما متاسفانه وضعیت امروز افغانستان مانع این امر شده است.

کراماتی با بیان اینکه تغییر هر وضیعت به خواست افراد بستگی دارد، اظهار کرد: خدمات‌رسانی به پناهندگان افغانی افتخار اداره اتباع است، اما تا زمانی که این افراد نخواهند وضعیتشان تغییر نمی‌کند و این آوارگی ادامه می‌یابد.

حدود ۲۰۰ هزار نفر افغانی غیرمجاز در استان فارس وجود دارد

مشاور استاندار فارس در امور بین‌الملل در یک نشست خبری با اشاره به اینکه درصد زیادی از مهاجران افغان در ایران و استان فارس مجوز اقامت ندارند، گفت: این امر سبب بروز مشکلاتی برای تحصیل فرزندان مهاجران شده و نباید به دلیل غیرمجاز بودن والدین این فرزندان از ادامه تحصیل محروم شوند.

مدیر کل امور اتباع استان فارس با اشاره به اتفاقات ناخوشایند در جهان اسلام اظهار کرد: در استان فارس حدود ۶۵ هزار پناهنده افغانی مجاز و بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار نفر تبعه غیرمجاز افغانی در فارس وجود دارد و ۳۰ هزار نفر نیز با گذرنامه و مدت اقامت محدود در فارس زندگی می کنند.

کراماتی با بیان اینکه دولت افغانستان به یک ثبات نسبی رسیده است، افزود: اکنون دولت در کشور افغانستان استقرار یافته بنابراین اطلاق  حالت جنگ‌زدگی به این کشور درست نیست و به همین دلیل مهاجران جدید  اجازه ورود به ایران را ندارند.

هیچ کشوری به اندازه ایران در بحث مهاجران هزینه نکرده‌ است

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی فارس خاطرنشان کرد: با توجه به آنچه مطرح شد آن دسته از مردم افغان که تمایل داشته باشند به ایران بیایند باید با دریافت گذرنامه برای حضور در ایران چه برای تحصیل و چه برای کار اقدام کنند.

کراماتی با بیان اینکه هیچ کشوری به اندازه ایران در بحث مهاجران هزینه نکرده‌ است، اظهار کرد: غرب با کم‌ترین هزینه بیشترین بهره را از مهاجران افغان برده اما ایران در بحث مهاجران علمی، هوشمندانه و هدفمند عمل نکرده است و این به ضعف ساختار سیاست خارجی بازمی‌گردد.

وی اضافه کرد: امروزه مهمترین مشکلی که در امر اقامت افاغنه وجود دارد سکونت غیر مجاز آنان است که از سوی برخی افراد سودجوی ایرانی صورت گرفته وآنان را باکمترین حقوق در نگهبانی باغ شهر ودیگر موارد به کار می گیرند که می طلبد مسولین مربوطه در این زمینه بیشتر تلاش کنند تا موضوع برخورد و جمع آوری اتباع غیر مجاز پررنگتر در جامعه تبلیغ شود.

وی با بیان اینکه اداره اتباع تلاش دارد تا ارتباط فرهنگی مهاجران افغانی در ایران با فرهنگ افغانی قطع نشود، افزود: تاکنون دو دوره افغانستان‌شناسی با هدف آشنایی بیشتر مهاجران افغان توسط اداره کل اتباع امور خارجی فارس برگزار شده تا این افراد از اصل فرهنگی خود جدا نشوند.

تحصیل 350 دانشجو و 64 طلبه افغان در استان فارس

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی فارس با بیان اینکه در استان فارس 350 دانشجو و 64 طلبه افغان تحصیل می‌کنند، گفت: ما باید هدفمند این افراد را تربیت کنیم تا مروج فرهنگ ایران در کشور خودشان باشند و بتوانیم در مدیریت آینده افغانستان جایگاه بهتری داشته باشیم.

کراماتی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: بسیاری دیده شده که زنان ایرانی با مردان افاغنه ازدواج می کنند و پس از اینکه صاحب چندین فرزند می شوند همسر وفرزندان خود را ترک می کنند که با آمار قابل توجه چنین شکایاتی روبرو هستیم.


نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۸ تير ۱۳۹۳
0
چند كلام حرف هم از برادر ناتني استاندار شنيدم ، راستي ايشان كه مدام در سايت استانداري با عنوان دكتر معرفي مي شومند مي توانند لطف بفرمايند از كدام دانشگاه و در چه سالي دكترا گرفتند تا ما بدانيم
مهدی حبیبی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۸ تير ۱۳۹۳
0
ما هم برادر استاندار بودیم مدیر کل میشدیم.من نمیدونم دیگه قوم و خویش بازی اسمش چی هست جناب استاندار که هر روز دم از شایسته سالاری میزنی؟ایشون رو توی یه جایی گذاشتی که هم به لحاظ فیزیکی و هم محیطی تو چشم مردم و بقیه کارکنان هم نباشه.جناب استاندار بد دارید عمل میکنید.مردم آگاهند.
علی پور
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۸ تير ۱۳۹۳
0
با سلام کلمه ناشناس بکار بردن بی معنی است اکر انتقاد شما روی دلسوزی بود وبرای پیشرفت استان کمی انصاف به خرج میدادی وتحقیق میکردی ایشان کارمند رسمی وزارت کشور است قبل از اینکه برادر استاندار باشه شاید اگر برادر نبود پست بالاتری میگرفت با سوابقی که قبلا داشته لااقل ازاد مرد باشید چون شماها به فکر خودتان هستی نه استان یکبار شده شیرازه ماننده قبل باش
شهروند
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۸ تير ۱۳۹۳
0
نظر منو نزدین.چون از ایشون دفاع کرده بودم.جای تاسف داره شیرازه.هیچ جمله یا کلمه بدی هم نداشت صحبت هام که بگید به خاطر اون بوده.میدونم برا اینکه بگید ما خیلی خوبیم اینو حتما میزارید رو سایتتون