کد خبر: ۵۸۰۵۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۷ - ۱۹ تير ۱۳۹۳

شاعر فسایی از جلسه شعرا با رهبر انقلاب می‌گوید

اتفاقاتی که در این جلسه با محوریت شخصیت رهبری می‌افتد را می‌توان از چند وجه بررسی کرد.
محمدمهدی سیار گفت: این جلسه محمل و محفل خوبی برای درک مفهوم اسلامی برکت است. اینکه یک جلسه چند ساعته چنین ثمراتی داشته باشد چیزی جز برکت در آن نیست. چه بهتر به این فکر کنیم که چگونه رفتار نماییم تا به برکت برسیم.
به گزارش شیرازه به نقل از فارس؛ نشست بررسی تاثیر جلسات نیمه رمضان بر جریان شعر معاصر به عنوان 17 دقیقه حرف حساب با حضور ناصر فیض، اسماعیل امینی، محمدمهدی سیار و قادر طراوت‌پور در بنیاد شعر و ادبیات داستانی عصر امروز برگزار شد.
 
*تشکیل بنیاد شعر و ادبیات داستانی از تاثیرات این جلسه است
 
قادر طراوت‌پور در ادامه این نشست گفت: تشکیل بنیاد شعر و ادبیات داستانی از تاثیرات این جلسه است. حرکت ادبی رهبری، در تدوین دکترین فرهنگی جمهوری اسلامی تاثیر بسیاری داشته است. هنوز برخی از آقایان با بحث موسیقی و شعر مشکل دارند، برای نمونه در خاطر دارم که در محضر یکی از آقایان شعری خواندم که عبارات دف و نی در آن وجود داشت در پایان شعرخوانی من آن شخص گفت شعرت خیلی خوب بود ولی به کنایه اینطور عنوان کرد که برو این شعر را در محضر رهبر انقلاب قرائت کن.
 
*این جلسه جایگاه شعر را رفعت بخشیده است
 
وی ادامه داد: در این دیدار از زبان فارسی حمایت شده زیرا این زبان، زبان مادری یک فرهنگ است. حمایتی که از شعر شده است و تعبیری که از شعر به سرمایه ملی در این جلسه شده جایگاه شعر را رفعت بخشیده است. حمایت از کتاب، حمایت از نقد که سرمایه‌ای برای رشد و تعالی فرهنگ است، ترسیم یک خط مشی فرهنگی برای مدیران و غیره از دستاوردهای این جلسه است.
 
*حوصله رهبری در گوش دادن به شعر، مثال زدنی است
 
طراوت‌پور یادآور شد: این دیدار یک دیدار معنوی است که با یک شخصیت علمی، معنوی و ... روبه‌رو هستیم که علاوه بر اینها یک ادیب نیز است. حوصله عجیب رهبری در گوش دادن به اشعار مثال‌زدنی است. ایشان در نقد اشعار شعرا هیچ‌گونه تعارفی روا نمی‌دارند و نگاه به شخص شاعر نمی‌کنند بلکه شعر را به تیغ نقد می‌سپارند.
 
*این جلسه محملی برای درک مفهوم برکت است
 
محمدمهدی سیار در انتهای این جلسه گفت: در جلسه شعرا با رهبر انقلاب که شعرا به شعرخوانی می‌پردازند یک جلسه چند ساعته را شاهد هستیم که رهبر انقلاب ساده و صمیمی شعر شعرای باتجربه تا مبتدی را گوش کرده و نظر می‌دهند. این جلسه محمل و محفل خوبی برای درک مفهوم اسلامی برکت است. اینکه یک جلسه چند ساعته چنین ثمراتی داشته باشد چیزی جز برکت در آن نیست. چه بهتر به این فکر کنیم که چگونه رفتار نماییم تا به برکت برسیم.
 
*این جلسه از چند وجه قابل بررسی است
 
شاعر مجموعه اشعار «رودخوانی» گفت: اتفاقاتی که در این جلسه با محوریت شخصیت رهبری می‌افتد را می‌توان از چند وجه بررسی کرد. اگر این اتفاق تحت عنوان رهبری نمی‌افتاد شاید بتوان گفت جای خالی بسیار زیادی در فرهنگ و شعر به وجود می‌آمد.
 
*از رهبری باید الگوبرداری نمود
 
وی توضیح داد: این جلسه گام اولی است که به گام بعدی منتهی نشده و دستگاه‌های متولی باید بیشتر دقت کنند. ایشان به عنوان رهبر انقلاب، باید فقط الگوسازی نمایند و سایرین الگوبرداری. رهبری انقلاب یک مخاطب شعر است و شعر و شاعری و علاقه‌مندی به شعر در ذات یک انسان ایرانی وجود دارد و برای کسانی که ایشان را به عنوان رهبر پذیرفته‌اند برگزاری این جلسات باید الگویی باشد تا فرهنگ شعر خواندن و شعر گوش کردن را احیا نمایند.
 
*شاعر نیاز به شنیده شدن دارد
 
محمدمهدی سیار گفت: رهبری در این جلسه در منزل خود میزبان شعرا است تا اشعار ایشان را بشنود. شاعر نیز نیاز به شنیده شدن دارد که رهبری به نحو احسن به این موضوع توجه نموده است. از دیگر برکات این جلسه گوش سپردن حرفه‌ای به شعر است و این از اصلی‌ترین کارکردهای جلسه شعرا با رهبر انقلاب است. احسنت و تشویق‌های رهبری شنونده را به دقت وامیدارد تا در شنیدن شعر دقت بیشتری خرج کند.
 
*جلسه شعرا با رهبر انقلاب یک سبک زندگی شعری است
 
وی به جایگاه شعر در رسانه نیز اشاره کرد و گفت: نسبت شعر و رسانه یکی از نقاط ضعف ما است که جایگاه شعر در رسانه تعریف نشده ولی شاهدیم که در این جلسه یک کادر و قاب درست برای شاعر و شعرش در نظر گرفته شده است. جلسه‌ای صمیمی، دارای ملاحت، ساده و جدی که این از ویژگی‌های جلسه شعر رهبر انقلاب خواهد بود. این جلسه یک سبک زندگی برای شعر شنیدن است. من یک انتقادی به صداوسیما دارم که چرا این جلسه را درست پوشش نمی‌دهد. مخاطبان تلویزیون منتقدان حرفه‌ای فوتبال هستند ولی شعر که از دیرباز در فرهنگ کشور ما رواج دارد در میان مخاطبان تلویزیون فاقد پایگاه و جایگاه است. رهبر انقلاب یک دانشمند علوم دینی است و شکاف میان شعر و اندیشه از اصلی‌ترین معضلات شعر در دهه‌های اخیر است. جلسات شعر رمضان تاثیری به نظم شعرا نداشته و کمتر از این دیدار الگوبرداری شده است.
نظرات بینندگان