کد خبر: ۶۰۳۵۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۱ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۳

نویسنده جوان لاری که درباره سبک زندگی حرف‌ها برای گفتن دارد+عکس

می گویند بیایید. راه همین است؛ ما باید دنبال ائمه راه بیافتیم؛ زندگی آنها الگوی ماست.
به گزارش سرویس شهرستان‌های شیرازه،‌ «صبوری»طلبه لاری حوزه علمیه قم و کارشناس ارشد معارف اسلامی است که به تازگی با نگارش و چاپ کتاب سبک زندگی فاطمه زهرا(س)، به خیل نویسندگان پیوسته است. او همچنین تاکنون مقالات زیادی را در سایت های پژوهش در خصوص فرق و مذاهب و پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مکارم شیرازی منتشر نموده است.

در زیر مصاحبه لادستان با وی را می‌خوانید:

لطفا خودتان ار معرفی کنید؟

بمجتبی صبوری هستم. متولد 1362 در لار و فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد رشته های مذاهب اسلامی و مدرس معارف با گرایش قرآن و نهج البلاغه. دوران تحصیلی دیپلم را در لار و در مدرسه شهید نصیری گذراندم. سپس در رشته مهندسی کامپیوتر وارد دانشگاه شدم و اکنون مدت 12 سال است که در حوزه علمیه قم مشغول تحصیل دروس قبلی هستم.

آثار خود را همراه با توضیحات کوتاهی پیرامون موضوع آن معرفی کنید

از حقیر مقاله هایی در زمینه مذاهب اسلامی، نقد افکار فرقه ضاله بهائیت  در مجله های تحقیقی ، سایت های  پژوهشکده باقرالعلوم و راسخون که متعلق به اداره اوقاف است چاپ شده و همچنین در زمینه " روزه و آثار مادی و معنوی آن "، " سب و لعن در اسلام " نیز مقاله هایی در سایت دفتر آیت الله مکارم شیرازی چاپ شده است. اخیرا نیز به توفیق الهی کتاب " سبک زندگی فاطمه زهرا ( سلام الله علیها ) و پاسخ به سؤالات و شبهات شبکه های ماهواره ای " تألیف کردیم.

بخشی از این کتاب به سبک و روش زندگی حضرت زهرا (سلام الله علیها) اعم از سبک خانه داری ،سبک همسر داری ، سبک تربیت فرزند و در یک کلام سبک زندگی فردی و اجتماعی آن حضرت پرداخته شده است  که دغدغه بسیاری از زوج ها در چگونگی ارتباط با همسرشان و لذت بردن از زندگی شان و جلوگیری از بوجود آمدن اختلافات زناشویی را پاسخ می دهد.

در بحث سبک تربیتی حضرت زهرا (سلام الله علیها) نیز دغدغه بسیاری از مادران را برطرف می کند.

در بخش دوم کتاب به سؤالاتی که بسیاری از افراد درباره زندگی اجتماعی حضرت زهرا (سلام الله علیها) و بحث حضور در اجتماع و اشتغال خانمها دارند، پاسخ داده شده است و نیز شبهاتی که شبکه های ماهواره ای ابلیسی برای ایجاد تزلزل در اعتقاد و محبت مؤمنین نسبت به بانوی دو عالم و سیده زنان بهشتی وارد می کنند را پاسخ داده است که امیدوارم این تألیف مورد قبول درگاه الهی و مورد رضایت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) و پدر و همسر و فرزندان بزرگوارش قرارگیرد.

انگیزه شخصی شما از تألیف این کتاب چه بود؟

حضرت آقا می فرمایند: « یکی از ابعاد پیشرفت با مفهوم اسلامی عبارت است از سبک زندگی کردن ، رفتار اجتماعی، شیوه ی زیستن، این یک بُعد مهم است » بعد می فرمایند: «باید به سبک زندگی اهمیت دهیم؛ اگر به معنویت و رستگاری معنوی اعتقادی هم نداشته باشیم ، برای زندگی راحت، زندگی برخوردار از امنیت روانی و اخلاقی ، باز پرداختن به سبک زندگی مهم است.»

خب برای اینکه سبک زندگی مان اسلامی بشود باید چه کار کنیم؟ روشن است. باید برویم سبک و شیوه زندگی مسلمانان واقعی و مطمئن رو مرور کنیم و به آن روش زندگی کنیم.

باز حضرت آقا می فرمایند: «ائمه ی ما (علیه السلام) که به بدون تردید رتبه و مقامشان از ملک و فرشتگان مقرب خدا بالاتر است، جوری زندگی نکردند، جوری حرف نزدند، جوری مشی نکردند که از دسترس ما خارج باشد. از روی قله ی کوه ایستاده است، به مردم می گوید بیایند اینجا، به سمت خدا، به سمت قله، به سمت اوج فرا می‌خوانند.

اینجوری نیست که اینها مثل برجستگان دروغین دنیای مادی و دارای معنویت های قلابی، بروند توی برج عاق و اتاق شیشه ای بنشینند، کسی به اینها دسترسی نداشته باشد؛ نه.

می گویند بیایید. راه همین است؛ ما باید دنبال ائمه راه بیافتیم؛ زندگی آنها الگوی ماست.

بله، ما مثل آنها نمی توانیم حرکت کنیم؛ ما لیاقت این را نداریم، طاقت این را نداریم؛ اما می توانیم آن راهی را که آنها رفتند، مسیر زندگی مان قرار بدهیم ؛ این را جهت قرار بدهیم، در این جهت حرکت کنیم.»




 چه کتاب های دیگری را در دست اقدام دارید ؟

روی زندگی امام حسین (علیه السلام) دارم مطالعه و تحقیق می کنم تا انشاالله با سبک زندگی آن حضرت نیز آشنا شویم؛ چرا که متاسفانه اطلاعات ما درباره زندگی امام حسین (علیه السلام) معمولا محدود به رفتار آن حضرت در روز عاشورا است؛ در صورتی که اباعبدالله بیشتر از 50 سال زندگی کرده اند و با توجه به اینکه ایشان سرور جوانان بهشت هستند ، آشنا شدن با شیوه رفتاری آن حضرت در زندگی فردی و اجتماعی شان و سپس اقتدا به ایشان می تواند خوشبختی در دنیا و آخرت را برایمان به ارمغان بیاورد.

این مدت زمانی که در لار حضور داشتید چه فعالیت هایی را دنبال می کردید؟

در لار؛ در ایام ماه مبارک رمضان جلسات سخنرانی داشته ام، کلاس هایی هم در پایگاه های مقاومت شهر داشته ام و در کنارش به کارهای تحقیقاتی خودم هم مشغول بوده ام که انشاالله خدا همه ی این ها را به نحو احسن قبول کند.

* در قم  جدا از تحصیل چه فعالیت هایی دارید؟

در قم علاوه بر درس های طلبگی، در رشته تخصصی مذاهب اسلامی و نیز مدرسی معارف با گرایش قرآن و نهج البلاغه  دوره کارشناسی ارشد را گذرانده ام و بیشتر در مراکز تحقیقاتی حج نیز به ویراستاری و کنترل نهایی کتاب هایی که چاپ شده است، پرداخته ام . همچنین در حوزه علمیه معصومیه (سلام اله علیها) در قم در قسمت فرهنگی آن مشغولم.



مشکلات فرهنگی شهرستان را در چه می بینید؟ و چه راه حل هایی را برای آن ها پیشنهاد می‌دهید؟

لار الحمدالله دارای مردمی مؤمن و مذهبی است، جوانان مستعد و مؤمنی هم دارد که لازم است از استعداد ها و افکار و نوآوری های آنها استفاده شود ؛ اما باید بدانیم چنین چیزی که  الان دیگر برای همه عیان است، این است که افرادی و جاهایی دارند برای زندگی ما، زندگی خانواده های ما برنامه ریزی می کنند تا فرهنگ عمومی ، فرهنگ خانواده ها ، فرهنگ ارتباط ها را تغییر دهند.

الان ماهواره ها که از انگلیس و آمریکا برای ما ایرانیها فیلم می سازند ، گفتگو ها و گزارش های خبری پخش می کنند دارند ما را تغییر می دهند؛ با اقسام ترفند ها و روش های هنری و زیرکانه، خانواده ها و جوانان ما را به دام می اندازند، ذهن ها را شستشو می دهند و عده ی قلیلی از دختران و پسران ما را هم توانسته اند فریب دهند.

لذا باید گروهی خوش فکر و دغدغه مند بنشینند فکر کنند، برای فرهنگ عمومی شهر، برای جلوگیری از رسوخ فرهنگی غربی در میان جوانان و بخصوص خانواده ها  که این رسوخ فرهنگ غربی نتیجه ای جز طلاق و افسردگی در پی نخواهد داشت. همچنانکه تجربه نیز این را نشان داده است.

بنابراین لازم است برنامه ریزی شود و شیوه های رفتاری صحیح و عاقلانه در میان خانواده ها و جوانان رواج پیدا کند.

در این باره و موارد دیگر، کارهای زیادی می توان انجام داد و روشهای متنوعی وجود دارد که می توان روی آنها کار کرد.


برای کسانی که قصد ورود به حوزه های علمیه را دارند، چه توصیه ای دارید؟

در مورد افرادی که علاقه به حوزه دارند، ببینید الان یک موج عظیمی از جوانان از دانشگاه ها به حوزه های علمیه دارند؛ می آیند و من این را به عینه در قم و در حوزه ای که مشغولم دارم می بینم، با مدرک لیسانس، فوق لیسانس، حتی برخی دکترای لندن قبول شده اند و آن را رها کرده اند و به حوزه آمده اند.

ما در این حوزه ای که مسئول بخش فرهنگی هستم، استاد پروازی داریم، پزشک داریم. با برخی از اینها که گفتگو کرده ام ، بسیارشان از گذشته ی خود و از اینکه زودتر به حوزه نیامده اند و وقتشان را در دانشگاه تلف کرده اند پشیمانند.


خب کسی که هر دو محیط  دانشگاه و حوزه را تجربه کرده باشد، برایش کاملاً روشن است که فضای حوزه اصلا قابل مقایسه با دانشگاه نیست.

متاسفانه در دانشگاه های ما همه مدرک گرایی حاکم است، هدف دانشجویان از درس خواندن گرفتن مدرک و سر کار رفتن است؛ لذا از علم و تحصیل لذت نمی برند، ولی جو فضای حوزه مدرک گرایی نیست. لذا از علمی که کسب می کنند لذت می برند و به یک آرامش روحی هم می رسند و من که هر دو فضای حوزه و دانشگاه را تجربه کرده ام، این را درک کرده ام. اگر افرادی استعداد و علاقه به حوزه دارند، اراده قوی داشته باشند ، بدون ذره ای سستی و تشکیک بروند و طلبه بشوند.

خانواده ها هم سخت گیری نکنند؛ بلکه به تعبیر آقای قرائتی خانواده ها بچه هایشان را تشویق کنند و بفرستند تا طلبه بشوند.

متاسفانه شاید در میان برخی از خانواده ها نسبت به حوزه ذهنیت خوبی وجود نداشته باشد و این هم بیشتر ناشی از عدم آگاهی از واقعیات حوزه علمیه می باشد، که لازم است حقیقت حوزه برای جامعه و خانواده ها تبیین شود؛ البته خانواده ها هم نباید تحت تاثیر جو جامعه قرار بگیرند و علاقه فرزندانشان برایشان مهم باشد، که البته اینطور هم است.



حرف آخر

اگر میخواهیم امروزی زندگی کنیم، اگر میخواهیم از زندگی در این دنیا و در عالم همیشگی آخرت احساس آرامش و خوشبختی کنیم، تنها راهش این است که ببینیم انسانهای موفق که خداوند آنها را سروران بهشت خطاب کرده چگونه زندگی کرده اند. زندگی ای که ابلیس و دشمنان دین خدا با ابزارهایی مثل ماهواره، اینترنت و گوشی های موبایل برای ما ترسیم می کنند، زندگی دوران غارنشینی است، زندگی حیوانی تزئین شده است؛ این زندگی پر است از فساد و فحشا، پر است از خیانت، پر است از خشونت، هیچ قید و ضابطه ای ندارد.

علناً خودشان می گویند که در این دنیا باید گرگ باشی و زندگی کنی، یا باید گوسفند باشی و بمیری؛ خودشان این زندگی حیوانی را برای انسان ها تجویز می کنند؛ باید دائم به فکر این باشی که چگونه دیگران را فریب دهی، نمی گذارند آرامش داشته باشیم. انشاالله بتوانیم فاطمی زندگی کنیم، با اهل بهشت مأنوس باشیم، آنگونه زندگی کنیم که آنها زندگی کردند، با رعایت تمام جوانب زندگی آنها و نه رعایت تنها بخشی از آن. در این صورت مطمئنیم که سعادت و خوشبختی زندگی چند ساله این دنیا و زندگی همیشگی و بی نهایت آخرت را داریم.

نظرات بینندگان