کد خبر: ۶۴۸۰۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۴ - ۱۰ دی ۱۳۹۳
چرا وزارت خارجه کار درخوری نمی‌کند؟

زنگ خطر بی‌تفاوتی در قبال تروریسم در جنوب شرق کشور

حملات تروریستی مکرر اشرار از خاک پاکستان به ایران این روزها ابعاد نگران کننده ای یافته است.
حملات تروریستی مکرر اشرار از خاک پاکستان به ایران این روزها ابعاد نگران کننده ای یافته است و در تازه ترین مورد، عناصر تروریستی در نقطه صفر مرزی در نزدیکی شهرستان سروان سه نفر از نیروهای سپاه پاسداران  را در یک کمین به شهادت رساندند.
به گزارش شیرازه به نقل از فردا؛ این اقدامات در حالی صورت می گیرد که دولت پاکستان پیش تر بارها وعده داده بود که مانع از انجام هر گونه اقدام تروریستی اشرار به شهرهای مرزی ایران خواهد شد اما حوادث عصر یکشنبه ( 7 دی ) نشان داد که پاکستان به وعده های خود پایبند نیست و مسئولان وزارت کشور هر بار با اعتماد به وعده های مقامات پاکستان، واکنش ملایم و دوستانه ای نشان می دهند و پس از مدتی پیگیری مطالبات امنیتی از کشور دوست و همسایه را  به فراموشی می سپارند و در نتیجه حوادث تروریستی هر بار به شکلی متفاوت تکرار می شود.
سیر وقایع تروریستی به این شکل است که مهاجمان با کمین در مسیر حرکت نظامیان ایران درحین ماموریت و انجام خدمت ناجوانمردانه آنها را بشهادت می رسانند و سریع و بی دغدغه در آنسوی مرزها  یعنی خاک پاکستان پناه می گیرند ! در حادثه اخیر، تروریستها در نقطه صفر مرزی رودخانه نهنگ با کمین در مسیر و تیر اندازی غافلگیرانه به سمت خودروی عبوری سپاه، سه سرنشین آن را در حین ماموریت به شهادت می رسانند و به سادگی به داخل خاک پاکستان می روند !

پاکستانی ها فقط عذرخواهی می کنند !

مسئولان پاکستانی هر بار با یک عذرخواهی زبانی سر و ته قضایا را هم می آورند و با ابراز تاسف از واقعه ایجاد شده قول پیگیری می دهند اما در هیچیک از موارد آنها نتوانستند اشرار مسبب این رویداد را دستگیر کنند.
به عنوان مثال، منظور احمد قائم مقام سخنگوی سپاه مرزی ایالت بلوچستان پاکستان در واکنش به حادثه اخیر سراوان ضمن آنکه وقوع این حادثه را شدیدا محکوم کرد و ایران را کشور دوست و همسایه نامید ، گفت:   از وقوع چنین حوادث ناگواری در مناطق مرزی خوشحال نیستم و هرگز نمی خواهیم چنین اقداماتی علیه کشورهای دوست و همسایه ما انجام شود.
این مقام پاکستانی تحرکات غیرقانونی از جمله تحرکات قاچاقچیان در مناطق مرزی میان دو کشور را یکی از دلایل رویداد اینگونه حوادث ناگوار دانست.

حوادث تروریستی در حال عادی شدن است 

نکته نگران کننده این است که حوادث تروریستی در سراوان آرام آرام در حال تبدیل شدن به یک مساله عادی است  و حتی مسئولان امنیتی در دولت و مجلس نیز پیگیری های موثری برای رفع این معضل انجام نمی دهند. دیگر از احضار سفیر پاکستان خبری نیست و اخبار این گونه حوادث بدون هیچگونه حساسیتی روز بعد به فراموشی سپرده می شود. در حادثه قبلی تروریستی که آبان ماه گذشته یعنی دو ماه قبل در منطقه سیرکان در نقطه مرزی سراوان در استان سیستان و بلوچستان روی داد  14نفر از مرزبانان غیور ایران به شهادت رسیدند و 6 نفر نیز مجروح شدند. پس از این حادثه نیز حقیقیان سفیر ایران در اسلام آباد با معاون وزارت خارجه پاکستان دیدار و گفت وگو کرد.
"مسرور جون جوا" معاون وزارت خارجه پاکستان در امور کشورهای آسیای مرکزی در این دیدار به حقیقیان اطمینان داد که ارگان های ذی ربط و امنیتی پاکستان و دولت ایالت بلوچستان در جنوب غربی این کشور؛ تلاش و همکاری خود را برای شناسایی عوامل مقصر در این حادثه تاسف بار و همچنین مقابله با این نوع اقدامات تروریستی را به عمل خواهند آورد.
سفیر ایران نیز خواستار شناسایی و استرداد عوامل تروریستی در اسرع وقت از سوی دولت پاکستان به کشورمان گردید و حتی روزنامه های پاکستان هم بر این موضوع صحه گذاشتند که مسئولیت مقابله با تروریستها بر عهده دولت مرکزی و ایالتی پاکستان است، اما از آن زمان تا کنون نه تنها طرف پاکستانی هیچ تروریستی را بازداشت نکرده بلکه شدت حملات تروریستها بیشتر هم شده و آنها مثل آب خوردن وارد خاک ایران می شوند و خیلی راحت پس از انجام عملیات به داخل خاک پاکستان بر می گردند !
 مهر ماه گذشته ( 3 ماه قبل) حسینعلی امیری قائم مقام وزارت کشور  در باره یکی دیگر از حوادث تروریستی در سراوان گفته بود که این موضوع از طریق دستگاه دیپلماسی کشور در حال پیگیری است  اما یک کمیته مرزی تشکیل شده و در حال پیگیری این موضوع است. این حادثه  16 مهر ماه  و با کمین و اشرار مسلح در مسیر پاسگاهی در سراوان روی داد که منجر به کشته شدن 3 مامور انتظامی شد.
به دنبال این حادثه، علی‌اوسط هاشمی استاندار سیستان و بلوچستان ضمن آنکه با لحنی ملایم گفت که کشور همسایه باید دقت بیشتری به خرج دهد و در این راه قصور نکند ، گفت که اقدامات لازم برای دستگیری عوامل درگیری‌ها آغاز شده است.

موافقتنامه امنیتی ای که اجرا نمی شود !

وزارت کشور و دستگاه دیپلماسی به جای برخورد شدید تر با دولت پاکستان ، هر بار به وعده های آنها اعتماد می کنند ، این در حالی است که طبق  موافقتنامه امنیتی که میان ایران و پاکستان به امضاء رسیده   ایران مجوز ورود نظامی به خاک پاکستان برای برخورد با اشرار را دارد.
نکته قابل توجه اینکه دولت پاکستان در این توافقنامه یک سری تعهدات امنیتی را برعهده گرفته که باید به آن ها پایبند باشد. آنگونه که از مفاد این موافقتنامه بر می آید، ایران و پاکستان می باید برای اجرای این توافقنامه یک حلقه امنیتی مستحکم تشکیل دهند اما هنوز مشخص نیست که چه میزان از مفاد این توافقنامه اجرایی شده و با توجه به اینکه پاکستان به تعهدات خود در قبال ایران عمل نمی کند هنوز هیچ سیاست مشخصی برای مقابله با ابعاد جنایات تروریستی که در حال افزایش است اتخاذ نشده است. 
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
United States of America
چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۳
0
مسئولان و جامعه اطلاعاتی کشور باید بیشتر از این ها فعال باشند و توقع ما بیش از این است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۳
0
به نظر این حقیر استدلال شما درست نیست زیرا این ایران هست که می بایست از مرزهای خود دفاع کند وهوشیاری داشته باشد و با حمله اشرار برخوزد کند و اجازه ورود احدی به داخل کشور را ندهد.یه هر حال کاری که نباید می شد شد و سه عزیز رو از ما گرفتند ولی نباید از اشرار. توقع داشت که با مراجع رسمی دو کشور ایران وپاکستان برای ورود وخروج هماهنگ کنند؟