کد خبر: ۶۷۶۹۲
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۵ - ۲۹ اسفند ۱۳۹۳
شیرازه گزارش می‌دهد؛

فیلم: مردم در روز آخر سال 93 از حال و هوای جیبشان می گویند!

آنهایی که پول دارند، خوب و متنوع می خرند و بازار شب عید برایشان جذاب است اما برای مردمی که جیبشان خالی است، جذابیت معنایی ندارد!

شیرازه: سرویس فرهنگی اجتماعی: عقربه های ساعت، 3 بعد ازظهر جمعه 29 اسفندماه را نشان می دهد. خیابان‌های شهر مملو از جمعیت است. پاساژها، مراکز خرید، نمایشگاه‌های فصلی و... میزبان خیل عظیم شیرازی هایی است که به نیت خرید شب عید خانواده‌هایشان به بازار آمده اند. هیاهویی برپاست اما در زیر پوست شهر، زندگی رنگ و بوی دیگری دارد. باید بپذیریم که قدرت خرید مردم ضعیف‌تر از گذشته شده و بسیاری از خانواده‌ها ناراضی از بازار به خانه‌هایشان باز می‌گردند. آنهایی که پول دارند، خوب و متنوع می خرند و بازار شب عید برایشان جذاب است اما برای مردمی که جیبشان خالی است، جذابیت معنایی ندارد ! دولت به کارمندانش 603 هزارتومان عیدی داده، اما آیا مخارج شب عید 600 هزارتومان است؟ خرید لباس نو و هزینه های سفر و آجیل و شیرینی و هفت سین به کنار، برای روایت اوضاع و احوال بازار و جیب مردم تنها قیمت سیب و پرتقال کافیست. دولت برای تنظیم بازار پرتقال را 2900 و سیب را 2500 می فروشد اما مردم نه از قیمت راضی اند نه از کیفیت! این فیلم را ببینید.

زمانی که در شب عید یک خانواده راحت باشد و بتواند مایحتاج خود را به راحتی تهیه کند، از تعطیلات عید به نحو احسن استفاده می‌کند و سال کاری خود را با آسایش خاطر شروع می‌کند. وقتی نیروی کار با شادابی کار خود را آغاز کند، رونقی در تولید و اقتصاد به وجود می‌آید، اما وقتی این چرخه به دلیل عدم توانایی در خرید شب عید با ناراحتی آغاز شود، نیروی کار با ناراحتی سال جدید را آغاز می‌کند و به طور طبیعی به بهره‌وری اقتصادی آسیب می‌زند.


نظرات بینندگان