کد خبر: ۶۸۲۶۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۶ - ۲۳ فروردين ۱۳۹۴

«از آخر مجلس شهدا را چیدند» نقد شد

آیین رونمایی از کتاب «از آخرمجلس شهدا را چیدند» اثر میلاد عرفان پور، به همراه تجلیل از این شاعر انقلابی در کافه نیستان حوزه هنری برگزار گردید.

به گزارش شیرازه به نقل از موج ما، با حضور اساتید و شاعران برجسته استانی و کشوری و با کارشناسی دکتر اسماعیل امینی از اثر میلاد عرفان پور با عنوان «از آخرمجلس شهدا را چیدند» رونمایی گردید و این کتاب مورد بررسی و نقد قرار گرفت.

شاعر هوشمندانه به شرایط زمانه توجه کرده است

اسماعیل امینی کارشناس شعر و ادبیات گفت: در اشعار  عرفانپور توجه به شرایط زمانه دیده می شودکه  با هوشمندی و بینشی که داشته، آن را رصد کرده  و در این موضوع شعری را گفته است.

کارشناس شعر و ادبیات بیان داشت: در اشعار عرفانپور، دارای مبانی اندیشه و درون مایه ای است که برگرفته از فرهنگ دینی است که بیانگر مطالعات عمیق شاعر در این زمینه است.

امینی با اشاره به نقد و بررسی شعر ابراز داشت: در بررسی شعر یک شاعر دو نکته وجود دارد که شعر را از دو منظر بررسی کرد که شاعر چه گفته است و آن را چگونه گفته است؛ مصالح و مبانی اندیشه شعر از کجا آمده است و توجه به شرایط زمانه را در شعر مورد نظر قرار داده است. 

وی افزود: شاعر کتاب «از آخرمجلس شهدا را چیدند»، مانند شاعران وبزرگان ادبی که در سایه نحو قرآن قرار گرفته اند این شاعر نیز مطالعات گسترده را در این زمینه داشته است و این مبانی را بطور اقتباسی به کار نبرده است و با آن سروکار دارد و این مبانی در ذهن او ملکه شده است.

 این استاد ادبیات خاطر نشان کرد: در شعر این شاعر، ردپای نشانه های مطالعات گسترده در مبانی ادبی نیز دیده می شود که در اشعار وی بازنمایی ونمود های آن را می بینیم.

امینی با اشاره به توجه به شرایط  زمانه عرفان پور، اشعارش را هوشمندی این شاعر جوان دانست و تصریح نمود: در اشعار  عرفان پور توجه به شرایط زمانه دیده می شود که شاعر نسبت به هراتفاقی که در دنیای اسلام افتاده است با هوشمندی وبینشی که داشته، آن را رصد کرده  و در این موضوع شعری را گفته است که تمامی بیانگر اندیشه ی شاعر می باشد.

وی افزود: در کتاب «از آخرمجلس شهدا را چیدند» شاعر به این نکته توجه نموده است که مطالبی که را می سراید در ابتدا شعر باشد و بعد چیز دیگری بگوید در واقع محتوای خود را بصورت شعر بیان کند.

تاثیر این شعر بدلیل مظلومیت شهدا بوده است

میلاد عرفان پور شاعر کتاب «از آخرمجلس شهدا را چیدند» گفت: اگر این شعر تاثیری داشته است بی شک وشبهه ای اثر مظلومیت 14 شهید حادثه حسینیه رهپویان وصال بوده است.

وی بیان داشت: مجموعه اشعار ایم کتاب در رابطه با حادثه بمب گذاری حسینیه شهدای رهپویان وصال در شیراز و تمامی کسانی است که از کیان این سرزمین وشهدا دفاع کردند.

عرفان پور افزود: رباعی «از آخرمجلس شهدا را چیدند» وچند رباعی دیگر که در این کتاب آمده است که پس از حادثه بمب گذاری و در شرایطی سروده شد که برخی این حادثه را طبیعی پنداشتند و شهادت این شهدا را امری ساده مورد نظر قرار دادند.

این شاعر جوان مراسم رونمایی از کتاب خود را بزرگداشتی برای شهدای حسینیه رهپویان وصال دانست و ابراز داشت: این برنامه که سازمان بسیج هنرمندان فارس رویداده است در واقع پاسداشت و بزرگداشت شهدای حسینیه رهپویان وصال می باشد.

عرفان پور افزود: مسیر شعر انقلاب میراث امام خمینی(ره) و خون شهدایی است که هنوز هم آنها را نمی شناسیم ودست ودلمان می لرزد زمانی که آنها باشند و نامی از ما برده شود.

وی در خطاب به شاعران جوان اظهار داشت: امیدواریم که خون شهدا مسیر شعر انقلاب را تقویت نماید و شاعرانی که در این مسیر گام برداشتند شعر متعهد را بیش از پیش تقویت نمایند.   

این آیین که به همت سازمان بسیج هنرمندان فارس و با همکاری حوزه هنری فارس یرگزار گردید از میلاد عرفان پور، با اهدا لوح به پاسداشت اشعار انقلابی این شاعر تجلیل و تقدیر به عمل آمد.

گفتنی است، شاعر" از آخرمجلس شهدا را چیدند" این شعر را در رابطه با بمب گذاری حسینیه شهدای رهپویان وصال شیراز که در سال 87 سروده است و مستندی از شبکه افق در ایام نوروز پخش گردید، مقام معظم رهبری با خواندن این رباعی متاثر گردیدند.

یادآور می شود، کتاب" از آخرمجلس شهدا را چیدند" با موضوع اشعار انقلابی و در آستانه سالروز بمب گذاری حسینیه شهدای رهپویان وصال در شیراز رونمایی گردید.


نظرات بینندگان