کد خبر: ۶۸۸۶۱
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۷ - ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۴

مزایا و معایب استانی شدن انتخابات از زبان نمایندگان ادوار مجلس در داراب

طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی این روزها دوباره داغ شده و این طرح جنجالی مخالفان و موافقان زیادی در بین سیاسیون و مردم دارد.

به گزارش شیرازه، یکی از مهمترین و جنجالی ترین طرح هایی که در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است طرح استانی شدن انتخابات مجلس بوده که کلیات آن به تصویب نمایندگان رسیده است.

این طرح بحث برانگیز نخستین بار در پنجمین دوره مجلس شورای اسلامی آغاز شد و پس از طی فراز و فرودهای فراوانی در مجالس بعد هیچ گاه به سرانجام نرسیده است.

 طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی موافقان و مخالفان زیادی دارد که نمایندگان ادوار مختلف مجلس در شهرستان داراب نیز نظرات متفاوتی نسبت به این طرح دارند. داراب آنلاین در گزارشی به بررسی دیدگاه های این نمایندگان ادوار مختلف مجلس پرداخته است.

احمدی: با استانی شدن انتخابات توجه به مناطق روستایی کم می شود

نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس نهم گفت: با اجرای این طرح حتما یک نفر از کاندیداهای شهرستان های داراب و زرین دشت به مجلس راه پیدا می کند و اینطور نیست که کاندیداهای دیگر شهرها به عنوان نماینده داراب و زرین دشت انتخاب شوند. در این طرح رای کاندیداهایی به صورت استانی سنجیده می شود که در ابتدا 15 درصد آرای شهرستان خود را کسب کرده باشند.

وی کاهش ارتباط نماینده با مردم و عدم پیگیری مسائل شهرستان را از معایب این طرح عنوان کرد و گفت: با استانی شدن انتخابات شاید توجه نماینده به روستاها کمتر شود هر چند که نماینده مردم باید به نقاط مختلف شهرستان توجه کنند.

نبی اله احمدی با بیان اینکه این طرح مزایایی نیز دارد، اظهار داشت: در حال حاضر کاندیداها برای رسیدن به کرسی مجلس هزینه های زیادی پرداخت می کنند و لابی گری هایی اتفاق می افتد که با اجرای این طرح تا حدودی این مسائل کمتر می شود.

وی افزود: با این طرح نگاه نمایندگان به مسائل کلان تر شده و در نتیجه موجب تلاش برای بهبود زیرساخت های استان و کشور می شود.

وی افزود: بهتر است به جای 15 درصد در این طرح کاندیداها 25 درصد آرای مردم شهرستان خود را کسب کنند و سپس استانی سنجیده شوند که در این صورت ارتباط نماینده با شهرستان و مردم بیشتر می شود.

افشاری: انتخابات استانی سطح کیفی مجلس را ارتقا می دهد

محمد مهدی افشاری نماینده سابق مردم داراب در مجلس شورای اسلامی گفت: اجرای این طرح موجب افزایش سطح کیفی مجلس می شود و نمایندگان به جای پرداختن به امور جزئی به مسائل ملی و منافع عمومی کشور توجه می کنند.

وی افزود: شأن نماینده قانون گذاری برای عموم کشور است و این اصل 84 قانون اساسی می باشد که می گوید هر نماینده در برابر تمام ملت مسئول است.

نماینده مردم داراب در مجلس هشتم گفت: با انتخاب افراد شاخص سطح کیفی مجلس ارتقا می یابد هر چند که انتقاداتی به این طرح نیز وارد است که باید در کمیسیون ها اصلاح شود.

وی گفت: در حال حاضر کاندیداها باید 15 درصد آرا را کسب کنند که منتقدان این طرح اعتقاد دارند بایستی به 20 یا 25 درصد افزایش یابد. کسی که می خواهد نماینده هر شهرستانی شود 15 درصد آرای مردم کافی نیست و به نظر من باید همان 25 درصد باشد.

افشاری کاهش تعداد داوطلبان و حذف نگاه های قومی قبیله ای در انتخابات را از دیگر مزایای این طرح نام برد و گفت: نمایندگانی هستند که به دلیل مسائل قومی قبیله ای همیشه رای می آورد و چندین دوره متوالی در مجلس حضور دارد که این طرح مانع این نوع انتخاب می باشد.

نماینده سابق داراب و زرین دشت معتقد است استانی شدن انتخابات مجلس، از آنجا که کاندیداها به درصدی از آرای مردم شهرستان نیاز دارند موجب عدم توجه وی به حوزه فرعی نمی شود.

وی در پایان گفت: اجرای این طرح موجب کاهش تعداد کاندیداها و ثبت نام افراد شاخص تر می شود.

رستاد:با استانی شدن انتخابات، شهرهای کوچک بی نماینده می شوند

حجت الاسلام عبدالمحمد رستاد نماینده داراب و زرین دشت در مجالس پنجم و هفتم در گفتگو با خبرنگار داراب آنلاین گفت: طرح استانی شدن انتخابات به شکلی که تصویب شده استانی نیست. اگر به فرض کسی در شهرستان داراب 15 درصد آرا مثلا حدود 20 هزار رای آورد و در استان 50 هزار رای آورد نماینده کل استان فارس می شود درحالی که نماینده استان باید حداقل 600 یا 700 هزار رای داشته باشد.

وی افزود: فرض کنید بنده کاندیدا شوم حالا آن رای دهنده ای که در کازرون یا آباده است از کجا رستاد را می شناسد که به من رای دهد. حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری همیشه تاکید داشته اند که مردم از روی شناخت رای دهند که با این طرح مردم نمی توانند از روی شناخت رای دهند.

این نماینده دوره های پنجم و هفتم شورای اسلامی گفت: با استانی شدن انتخابات هزینه کاندیداها برای تبلیغات چندین برابر بیشتر از روش فعلی می شود زیرا باید در شهرهای مختلف استان تبلیغ کنند.

 وی افزود: به نظر من شهرستان های کوچک با این طرح بی نماینده می شوند چرا که نماینده انتخاب شده نماینده یک استان است و وقتی برای پیگیری مسائل شهرستان ندارد.

حجت الاسلام رستاد گفت: مزایای این طرح در صورتی بروز پیدا می کند که دستگاه های اجرایی و شوراها وظایف خود را به خوبی انجام دهند تا نیاز نباشد نمایندگان پیگیر مسائل جزئی شهرستان ها باشند و یک عدالت کامل در خدمت رسانی برقرار باشد که فعلا این چنین نیست در نتیجه استانی شدن انتخابات به ضرر شهرستان های کوچک است.

اطاعت: مزاياي انتخابات استانی روشن و دور از ابهام است

نماینده مردم داراب در مجلس ششم پاسخ سوال خبرنگار داراب آنلاین در خصوص مزایا و معایب این طرح را، مقاله چاپ شده اش در روزنامه اعتماد با عنوان "انتخابات استانی بدیلی مناسب" در تاریخ دوم بهمن ماه 1381 دانست.

دکتر جواد اطاعت نماینده اسبق مردم داراب در مقاله ای به صورت مفصل به این موضوع پرداخته که بخشی از آن در ادامه منتشر می شود.

نظام تقنيني فعلي ازطرفي به دليل تک مجلسي بودن و ازطرف ديگربه دليل نظام انتخاباتي با اکثريت نسبي، تشديد شکافهاي اجتماعي، هزينه هاي تبليغات انتخاباتي، گرايش نمايندگان به انجام امور جزئي و اجرايي و تغافل ازانجام وظيفه ي اصلي قانونگذاري و نظارت، ناعادلانه بود حق انتخاب کنندگان درشهرهاي تک کرسي با شهرهاي چند کرسي، عدم تاثيرگذاري نظام حزبي در نظام انتخاباتي و سطح کارشناسي مجالس مقننه تشکيل يافته، از جمله محدوديت هاي ساختاري نظام انتخابات فعلي است.

براي رفع اين مشکلات نظام انتخابات استاني پيشنهاد شده است. اين نظام، مشکلات فوق را تا حدود زيادي مرتفع مي کند. از طرفي با تشکيل شوراي استان، امور جزئي و اجرايي و ارتباط نمايندگان با موکلين که هم اکنون به عنوان باراضافي بردوش نمايندگان سنگيني مي کند، به اين شورا که درحقيقت يک پارلمان کوچک محلي است واگذار مي گردد و از طرف ديگر به دليل برگزاري انتخابات در سطوح منطقه اي، وحدت اجتماعي را تعميق مي بخشد و باعث جلوگيري از تشديد شکافهاي اجتماعي مي شود.

 به دليل عدم نياز به شناخت شخصي نامزدها و معطوف شدن نگاه راي دهندگان به سمت جريانات فکري، سياسي و حزبي، به شدت هزينه هاي تبليغات انتخاباتي کاهش مي يابد و نمايندگاني از استان به مجلس راه خواهند يافت که ازچهره هاي شاخص و با صلاحيت هاي برترعلمي و کارشناسي بوده که به طور طبيعي به دليل تغييرات ساختاري ناشي از تغيير قانون انتخابات نمايندگان به وظيفه ي اصلي که همان قانونگذاري و نظارت است، مشغول خواهند شد.

استانها نيزبه تناسب جمعيت خويش، از تعدادي نماينده برخوردار خواهند بود و تا حدود زيادي ناعادلانه بودن نظام انتخابات فعلي که تفاوت حوزه ها از يک نماينده تا سي نماينده متغيراست را مرتفع خواهد کرد.
اگرچه منتقدين اشکالاتي همچون کاهش مشارکت عمومي، محروميت اقليت هاي قومي و مذهبي و برگزيده شدن نمايندگان از مراکز استان ها، افزايش فاصله بين منتخبين و موکلان را مطرح مي کند، اما همانگونه که درپاسخ به اين اشکالات توضيح داده شد، درمجموع مزاياي اين طرح روشن و دور از ابهام است. اميد آنکه، با تصويب و اجراي اين طرح گام موثري در راستاي تقويت قوه ي مقننه برداشته شود.

رشیدی: انتخابات استانی موجب کاهش مشارکت مردم می شود

حسین رشیدی نماینده مردم داراب در مجلس چهارم  ضمن اعلام مخالف با این طرح گفت: در حال حاضر این طرح نمی تواند طرح موفقی باشد زیرا این یک طرح استانی کامل نیست و ترکیبی از شهرستانی و استانی است.

وی افزود: به عقیده بنده از آنجا که رای دهندگان شاید احساس کنند گزینه مورد نظرشان در استان رای نمی آورد کمتر پای صندوق ها حاضر می شوند و اجرای این طرح باعث کاهش مشارکت مردم خواهد شد.

این نماینده اسبق مجلس گفت: هدف جمهوری اسلامی این بوده که مردم از روی شناخت، نمایندگان خود را انتخاب کنند که با این طرح امکان دارد گزینه های مردم رای نیاورند. در این طرح کشیدن انتخابات به دور دوم نیز معلوم نیست که آیا شهرستانی است یا استانی.

وی در پایان گفت: اگر این طرح درست عمل شود مزایایی نیز دارد اما در شرایط فعلی نمی تواند مزایایی داشته باشد.


نظرات بینندگان