کد خبر: ۶۹۴۸۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۴ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴

خوشمزه ترین جشنواره در روستای کتک ارسنجان!

متأسفانه حضور فست فودها بر سفره مردم رو به گسترش هست حتی در روستاها که این خبر خوبی نیست و ما باید به سمت همان غذاهای سنتی و اصیلی که در مناطق مختلف تهیه می شود رو بیاوریم
به گزارش شیرازه به نقل از ارسن نیوز،دختران دانش آموز روستای کتک ارسنجان و مادران آن در قالب جشنواره غذاهای بومی و محلی به رقابت پرداختند.

در این جشنواره که با حضور مسوولان شبکه بهداشت و درمان و مدیریت آموزش و پرورش ارسنجان به میزبانی دبیرستان محدثه و هنرستان الزهرا(س) روستای کتک برگزار شد، شرکت کنندگان با تهیه و ارائه غذاهای مختلف محلی و سنتی به رقابت پرداختند که بر اساس رآی هیأت داوران از جمله پزشکان شبکه بهداشت و درمان ارسنجان، این نتایج به دست آمد:

نفر اول مریم جعفری با غذای ته چین مرغ و ماست و سبزی،

نفر دوم مریم زارعی با غذای خورشت کنگر با مرغ آب پز،

نفر سوم رحیمه زارعی با غذای ماست کنگر،

نفر چهارم سمیه دهقانی با غذای ماست موسیر و جاشیر،

نفر پنجم زینب داستان تبار با غذای آب بنه و پیاز و نان محلی(تیری)،

نفر ششم زینب قهرمانی با غذای ماست موسیر و جاشیر و نام محلی(تیری)،

نفرات هفتم و هشتم به صورت مشترک پریجان زارعی و محبوبه زارعی تهیه کنندگان نان محلی(تیری)،

نفر نهم فاطمه جاویدی با غذای آش ماست و آش کشک،

نفر دهم فاطمه زارعی با غذای خورشت کرفس،

نفر یازدهم هاجر روستایی با غذای آش دوغ.

 

مسوول شبکه بهداشت شهرستان  در این خصوص به ارسن نیوز گفت: «جشنواره ای که امروز در خدمت شما بودیم جشنواره غذای سالم بود. ویژگی جشنواره امسال ارتباط مستقیمش با شعار سال سازمان جهانی بهداشت که "ایمنی غذا از مزرعه تا سفره" است که اهمیت سالم بودن مواد عذایی که به دست مردم می رسد را بیان می کند.»

دکتر علی ایزدی با اشاره به اهمیت غذا در سلامتی انسان گفت: «متأسفانه حضور فست فودها بر سفره مردم رو به گسترش هست حتی در روستاها که این خبر خوبی نیست و ما باید به سمت همان غذاهای سنتی و اصیلی که در مناطق مختلف تهیه می شود رو بیاوریم. و در این جشنواره هم گفتم که باید ذائقه مردم را به سمت غذاهای سالم سوق دهیم. مصرف زیاد نمک که استاندارد جهانی آن 3 تا 5 گرم در روز است در کشور ما به 15 گرم می رسد باید کاهش یابد، مصرف غذاهای چرب باید کم شود، فست فودها باید از سفره مردم حذف شود و در خصوص مصرف زیاد گوشت قزمز باید به مردم هشدار بدهیم و به جای آن ها باید استفاده از گوشت مرغ و ماهی و بوقلمون را به مردم پیشنهاد دهیم. راه آن هم همانطور که گفتم بازگشت به غذاهای سنتی است ازجمله همین غذاهای محلی ارسنجان مثل آش دوغ، "آب بنه" و خورشت کنگر که در جشنواره امروز ارائه شده بودند، از غذاهایی هستند که هم مفید و مقوی اند و هم کم ضرر برای بیماران مختلف.»



نظرات بینندگان