کد خبر: ۷۰۶۷۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۸ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۴

آیا آتش سوزی میانجنگل فسا هم به تحریم ها ربط دارد؟

به نظر شما مقصر اصلی این ماجرا کیست؟ چه کسی باید بخاطر از بین رفتن 1200هکتار از منابع طبیعی این شهر از مردم عذرخواهی کند و پاسخگو باشد؟ خسارتی که شاید با یک مدیریت صحیح می شد بسیار کمتر از آنچه هم اکنون است باشد.

به گزارش شیرازه، ابراهیم شیشه گر در سایت فسایی نوشت:

یک :

در حالی که مقامات رسمی محیط زیست و منابع طبیعی خبر از سوختن 80 هکتار و 110 هکتار و... می دهند حتی سایت تدبیر و امید خبر از آتش سوزی 400 هکتاری را داد اما برخی منابع مردمی خبر از آتش گرفتن بیش از  ۷۰۰ هکتار از مراتع منطقه حفاظت شده میانجنگل و باراشلو فسا طی سه مرحله را می دهند.

در همین رابطه حتی سایت سلام فسا امروز خبر از آمارهای تایید نشده ای داده که به ۱۲۰۰ هکتار نیز می رسد.

شاید بیان 1200 هکتار ساده باشد اما با قدری تامل می توان دریافت چه حجم عظیمی از منابع طبیعی شهرستان نابود شده است .اینکه 100 هکتار صحیح است یا 1200 هکتار خود بحث مفصلی است که جای تحقیق میدانی دارد.

دو : 

آتش سوزی هایی که از صبح شنبه ۱۶ خرداد ماه شعله اش در فسا نمایانگر شد و تا وسط هفته ادامه پیدا کرد نشان داد اول که متاسفانه شهرستان به هیچ وجه آمادگی لازم را برای مقابله با چنین اتفاقاتی را ندارد و ثانیاً "بحران مدیریت" برای مقابله با بحران های این چنینی حرف اول را می زند و نگران کننده تر از خود ماجراست .

سه :

باید دید ستاد بحران در سطح شهر برای این مساله تشکیل شده است یا خیر؟ اگر تشکیل شده چرا جزو مصوباتشان نبوده که مردم را وارد عمل کنند و با اطلاع رسانی سعی در جذب نیروهای مردمی برای مهار آتش نمایند و اگربوده کی و چگونه انجام گرفته است؟

چهار :

سال پیش که چنین آتش سوزی در کوه های استهبان اتفاق افتاد، اولین فردی که بیل به دست وارد منطقه شد تا آتش را با کمک مردم و در رگمای تابستان و ماه مبارک رمضان خاموش کند شخص امام جمعه استهبان بود که لباس روحانیت را کنار گذاشته بود و چون سایر مردم وارد گود شده بود و همین حرکت موجی از همراهی مردمی را با خود به همراه داشت.

ضمن اینکه صحبت های شدید اللحن امام جمعه و اعتراض به عدم ورود نیروهای استانی (اینجا) پس از ماجرا جالب بود و یه نوبه خود دلسوزی مسئول بومی را بیش از پیش نشان می داد. مردم نیز با تجمع چند هزار نفری اعتراض خود را نشان دادند.

پنج: 

هدفم از گفتن این مساله این نیست که بخواهم بگویم باید امام جمعه محترم وارد گورد خاموش کردن آتش می شدند. نه ، اما حرفم این است آنچه از اخبار مختلف به گوش می رسد این است که مسئولان اصلی شهرستان نیز حتی با ماشین در صحنه حاضر نشده اند و این بسیار نگران کننده است.

باور کنید اگر احساس می کردم آستانه تحمل در بین مسئولان رده اول شهرستان بالاست و آزادی بیان را برای رسانه به رسمیت می شناسند از آوردن نام و عنوان ایراد وارده دریغ نمی کردم اما بخاطر پابرجا ماندن همین سایت مثلاً رسانه ، ناچار از بیان جزئیات معذورم.

شش :

متاسفانه عدم اطلاع رسانی دقیق از طرف مسئولان شهرستان باعث شده در چنین مواردی مردم اطلاع کافی از اوضاع نداشته باشند و نتوانند به موقع تصمیم بگیرند.

هفت :

 عدم پذیرش رسانه ها و فرار از پاسخگویی ممکن است برای مقطعی جواب بدهد و فرد را از جواب دادن به افکار عمومی رهایی بخشد ولی در دراز مدت یقیناً چاره ساز نخواهد بود .

هشت:

به نظر شما مقصر اصلی این ماجرا کیست؟ چه کسی باید بخاطر از بین رفتن 1200هکتار از منابع طبیعی این شهر از مردم عذرخواهی کند و پاسخگو باشد؟ خسارتی که شاید با یک مدیریت صحیح می شد بسیار کمتر از آنچه هم اکنون است باشد.

نه :

باید منتظر ماند و دید که آیا آتش سوزی میانجنگل فسا هم به تحریم ها ربط دارد یا خیر !

خوشبخت و رستگار باشید

 

نظرات بینندگان