کد خبر: ۷۱۴۶۹
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۰ - ۰۴ تير ۱۳۹۴

سرنوشت جالب 35 تن زباله روزانه مردم آباده + تصاویر

سایت دفن زباله در شهر آباده در 10 کیلومتری شرق آباده قرار گرفته است که روزانه 35 هزار کیلو زباله را در ترانشه های خود جای می دهد زباله هایی که با یک نگاه سطحی از اسراف ما مردم حکایت می کند.

به گزارش سرویس شهرستان های شیرازه به نقل از  آباده نما، سایت دفن زباله در شهر آباده در 10 کیلومتری شرق آباده قرار گرفته است که روزانه 35 هزار کیلو زباله را در ترانشه های خود جای می دهد زباله هایی که با یک نگاه سطحی از  اسراف ما مردم حکایت می کند.

زباله های جمع آوری شده از سطح شهر آباده پس از حمل با کامیون های مخصوص وارد سایت دفن زباله می شوند و در کنار شیارهای مثلی حفاری شده تخلیه و سپس با لودر به داخل ترانشه های مثلثی(کانال) هدایت می شود و در آخر هم روی آن خاک ریخته می شود تا طی مدت حدود 10 سال این زباله ها در زیر خاک پوسیده شوند تا بتوان دوباره از این کانال ها برای دفن زباله استفاده کرد.

الهامیان کارشناس پسماندهای شهری شهرداری آباده، علت حفر مثلثی این ترانشه ها را خارج شدن شیرابه های سمی از زباله ها عنوان کرد.

او یکی از عمده مشکلات پیش روی دفن پسماندهای شهر را عدم تفکیک زباله ها عنوان کرد و گفت: متاسفانه به دلیل تجزیه پذیر نبودن مواد پلاستیکی و مصنوعات مشتق از آن یا به اصطلاح زباله های خشک، ضربات جبران ناپذیری به پیکره طبیعت وارد می شود، اما متاسفانه در حال حاضر مجور هستیم به این روش زباله ها را دفن کنیم و امکان تفکیک پذیری وجود ندارد.

سایت دفن زباله شهرداری آباده

البته در این سایت که زباله ها بصورت تفکیک نشده (خشک و تر) با هم دفن می شود، حداکثر پیش بینی های لازم زیست محیطی و بهداشتی شده و به تایید مسئولین مربوطه رسیده است.

متاسفانه چون فرهنگ تفکیک زباله در شهری که داعیه دار فرهنگ و ادب است، وجود ندارد، خسارات جبران ناپذیری به طبیعت این خاک در آینده ای نه چندان دور وارد خواهد آمد.


*زباله های تر قابلیت بهربرداری مجدد را نیز خواهند داشت و  پس از انجام فرایند لازم ، به کود کمپوست تبدیل می شوند.

هرچند شهردار آباده از بی خطر بودن و آلوده نشدن منابع آب زیرزمینی اطمینان خاطر می دهد، اما بهترین، راحت ترین و کم هزینه ترین روش برای تفکیک زباله ها را، تفکیک از مبدا، یعنی توسط خود شهروندان ذکر می کند.

شهردار آباده همچنین اظهار می دارد اگر پسماندهای تر و خشک از هم تفکیک شود، زباله های تر قابلیت بهربرداری مجدد را نیز خواهند داشت و  پس از انجام فرایند لازم ، به کود کمپوست تبدیل می شوند.


شهردار آباده در خصوص احداث کارخانه تفکیک پسماند و بازیافت نیز می گوید: میزان زباله تولید شده در آباده برای راه اندازی و احداث کارخانه تفکیک و بازیافت زباله، کافی نیست و برای اجرای این طرح روزانه بین 50 تا 70 تن زباله باید وارد سایت شود.

وی با بیان اینکه طرح کارخانه آماده است، ادامه می دهد: این امر مستلزم همکاری و سرمایه گذاری سایر شهرداری های مجاور امکان پذیر خواهد بود، اما تا کنون همکاری از سوی آن ها صورت نگرفته است.


وی می گوید در مجموعه مدیریت شهری اقدامات و برنامه‌هایی در بخش فرهنگ سازی برای تفکیک زباله در بین مردم را به مرحله اجرا درآورده‌ایم که متاسفانه هیچ گونه استقبالی نشد.

هر چند تلاش شهردار آباده قابل تقدیر است اما از این نکته نباید غافل شد که فرهنگسازی تفکیک زباله های تر و خشک که مردم سالیان سال است با آن بیگانه هستند به زمان زیاد، صرف هزینه و اجرای طرح های خلاقانه نیاز دارد.

در پایان شهروندان عزیز بدانند با جداسازی زباله های تر و خشک از همان ابتدا توسط خودِ ما، می تواند خدمت بسزایی در تسهیل دفن و بازیافت زباله های شهر و در نتیجه به حفظ سلامت محیط زیست کند.


سایت دفن زباله شهرداری آبادهسایت دفن زباله شهرداری آبادهسایت دفن زباله شهرداری آبادهسایت دفن زباله شهرداری آبادهسایت دفن زباله شهرداری آبادهسایت دفن زباله شهرداری آبادهسایت دفن زباله شهرداری آبادهسایت دفن زباله شهرداری آبادهسایت دفن زباله شهرداری آباده


انتهای پیام/

نظرات بینندگان