کد خبر: ۷۱۶۹۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۲ - ۰۸ تير ۱۳۹۴
رونمایی از طراحی عجیب برای رفع تحریم‎ها:

رفع تحریم‎ها، باید سه مرحله‎ای و منوط به تایید آژانس ‎شود!

یک پایگاه آمریکایی در خبری نوشته است: بر اساس اطلاعاتی که یک منبع ایرانی اعلام کرده، طرفین مذاکره به یک چارچوب عملیاتی برای مساله حساس "نحوه برداشتن تحریم‌‎ها" دست پیدا کرده‌اند.
 به گزارش شیرازه به نقل از رجانیوز، آنچه از جمعبندی خروجی جلسه غیر رسمی یک مذاکره کننده ارشد با خبرنگاران حاضر در وین بر می‎آید، مذاکرات در حال حرکت به سمت یک چارچوب در قبال تحریم‎هاست که بجای لغو کامل تحریم‎ها در روز امضاء توافق، لغو آنها را سه مرحله‎ای و موکول به اجرای برخی اقدامات از سوی ایران می‎کند که در خوشبینانه ترین حالت نزدیک به یکسال به طول خواهد انجامید.
 دیدار روز گذشته فابیوس و ظریف را باید مهمترین دیدار در حاشیه مذاکرات وین دانست که البته در آن تلاش شده است تا نظرات به یکدیگر همراه شود.

اما همزمان در یک جلسه توجیهی غیر رسمی، از مدلی درباره زمانبدی رفع تحریم‎ها پرده برداری شده است، که گفته می شود طرفین در قبال آن در حال رسیدن به توافق هستند که در صورت صحت موضوع، می‎تواند کشور را دچار خسارتی غیرقابل جبران کند.

روزنامه امریکایی هافینگتون پست درباره این مدل می‎نویسد: مقامات ایرانی به شدت بر روی این مساله پافشاری می‌کنند که همه تحریم‌ها باید در روز امضای توافق هسته‌ای، برداشته شوند. این مساله دقیقا برعکس موقعیت و انتظاری است که تیم آمریکایی و همراهانش در مذاکرات دارند؛ یعنی رفع گام به گام و مرحله‌ای تحریم‌ها متناسب با اجرای کامل تعهدات ایران.

اما به نظر می‌رسد این مساله هم مانند بسیاری از مسائل سیاسی دیگر در جهان، با بازی کلمات و تغییر معیارهای اندازه‌گیری حل شده است.

بر طبق اطلاعات منبع ایرانی، توافق به سه بخش و مرحله تقسیم شده است.

فاز ابتدایی، «پذیرش توافق» است که زمانی که طرفین به توافق برسند، به وقوع خواهد پیوست و احتما در یکی دو روز آینده اعلام خواهد شد.

فاز بعدی، «عملیاتی کردن توافق» است که بسته به طی کردن مراحل داخلی در کشورهای درگیر مذاکرات است (مانند کنگره آمریکا و مجلس شورای اسلامی ایران.) این مرحله به طور خاص بعد از تصویب طرح نظارت بر توافق کنگره ایالات متحده، طراحی شده است.

مدت زمان این فاز کاملا به نحوه فعالیت اعضای کنگره آمریکا در زمینه بررسی توافق هسته‌ای بستگی دارد. البته سایر کشورهای درگیر در مذاکرات هم مراحل داخلی خود را طی می‌کنند اما گمان نمی‌رود که طی همه این مراحل طولانی‌تر از فرآیند نظارتی کنگره باشد.

اغاز اجرایی شدن تعهدات ایران تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم فاز سوم این توافق است که پس از تایید آژانس، تحریم‌های آمریکا و سازمان ملل و اتحادیه اروپا شروع به برداشته شدن خواهند شد.

برنامه زمانی این توافق کاملا به نحوه برنامه‌ریزی طرفین و زمان آغاز عملیاتی کردن آن بستگی دارد.

بر اساس این گزارش، لغو عملی تحریم‎ها منوط به اجرای تعهدات از سوی ایران و تایید آژانس شده است که البته این موضوع دست ایران را از برگ‎های برنده‎ای همچون ذخایر سوخت، تاسیسات نطنز و فردو قلب رآکتور اراک خالی کرده وزمینه را برای نقض عهد طرف مقابل فراهم خواهد کرد.

این در حالی است که اجرایی شدن این مدل عملا یکسال به طول خواهد انجامید و نسبتی با لغو تحریم‎ها در روز امضاء توافق نخواهد داشت.

تجربه نشان داده است بی توجهی به خطوط قرمز مذاکراتی همچون پرهیز از دو مرحله‎ای شدن توافق نهایی و مواردی شبیه به این ضررهای جبران ناپذیری برای ایران به دنبال داشته است و در این مورد یعنی لغو همه تحریم‎ها در روز توافق نیز، بازی با کلمات برای نادیده گرفته شدن این خط قرمز حیاتی می‎تواند کشور را با زیان‎های جبران ناپذیری روبرو کند.
نظرات بینندگان