کد خبر: ۷۳۹۶۰
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۴ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۴

مدیرکل کتابخانه های عمومی فارس: وضعیت کتابخوانی در جهرم نامطلوب است

جعفری گفت: شهرستان جهرم با نمودارهای نگران کننده در بحث کتاب خوانی روبه رو است.

به گزارش سرویس شهرستان های شیرازه به نقل از پسین جهرم، سیدامین جعفری حسینی، در جلسه مشترک انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان جهرم گفت: در سالی که همه از بحران آب بحث می کنند خوب است از بحران کم خوانی کتاب هم برای مردم شهر صحبت کرد.

وی با بیان اینکه شهرستان جهرم با نمودارهای نگران کننده در بحث کتاب خوانی روبه رو است، افزود: براساس قانون نیم درصد از بودجه شهرداری ها باید در حوزه کتاب و کتابخوانی هزینه شود و شهرداران باید توجه داشته باشند که این اعتبار صدقه نیست که بخواهند با منت پرداخت کنند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی فارس با بیان اینکه شهرداران موظف هستند برای اعتلای زندگی مردم کتابخانه بسازند و یا زمینه توسعه آن را مهیا کنند، بیان کرد: با وجود توانمندی های ذاتی در جهرم بحث کتاب و کتاب خوانی وضعیت نامطلوب دارد و این برای دوستداران کتاب در این شهرستان بسیار سخت است.

وی با بیان اینکه منابع درآمدی محدود کتابخانه ها فرصت بهتر کارکردن در این زمینه را گرفته است، خاطرنشان کرد: وجود منبع محدود مالی دلیل بر کم کاری نیست.

جعفری حسینی با اشاره به لزوم اختصاص بخشی از اعتبار ماده 180 در راستای توسعه حوزه کتابخوانی گفت: با حمایت از حوزه کتاب می توان مردم را برای همیشه از آسیب های اجتماعی بیمه کرد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی فارس با بیان اینکه به هر اندازه که شهرستان ها در راستای حمایت از مجموعه کتابخانه های عمومی کمک کنند ما نیز به همان اندازه حمایت می کنیم، گفت: میزان کمک های استانی با کمک هایی دارد که از طرف شهرستان ها انجام می شود، ارتباط مستقیم دارد.

وی با بیان اینکه تصمیم داشتیم چنانچه اداره کل کتابخانه های عمومی بخواهد بعد از شیراز نمایندگی ویژه خود را راه اندازی کند، در جهرم باشد، گفت: با توجه به وضعیت موجود جهرم و شرایط بهتر شهرستان های دیگر این امکان برای این شهر وجود ندارد.

فرماندار ویژه جهرم نیز در این نشست گفت: در حوزه نرم افزاری ابتکارات خوبی در سطح شهرستان در حال انجام است و در این راستا ما نیز همکاری کرده و با اجرای برنامه های مشترک جهرم با به عنوان شهرستان پایلوت در حوزه کتاب و کتاب خوانی معرفی کنیم.

علیرضا صحرائیان با اشاره به رایزنی با رئیس کل بودجه و محاسبات استان مبنی بر افزایش سهم جهرم از اعتبارات ماده 180 بیان کرد: افزایش بودجه نقش موثری در تخصیص اعتبارات سایر بخش ها دارد که مجموعه کتابخانه های عمومی نیز از این امر مستثنی نیست.

سیاوس قزلی شهردار جهرم نیز در این جلسه گفت: اهمیت و جایگاه کتاب بر هیچ کس پوشیده نیست و کسی با دید منفی به آن نگاه نمی کند.

وی افزود: هدف از اختصاص نیم درصد بودجه شهرداری ها به حوزه کتابخانه های عمومی به نوعی رفتن به سمت مدیریت واحد شهری است.

مجتبی امیرزاده مدیر اداره کتابخانه های عمومی جهرم نیز گفت: سالانه حدود یک هزار متر مربع باید به سرانه کتابخانه های عمومی جهرم اضافه شود تا به استاندارهای آن برسیم.

وی با بیان اینکه سرانه تعداد کتاب در جهان به ازای هر نفر چهار کتاب است، خاطرنشان کرد: این رقم در جهرم به چهار دهم می رسد.

امیرزاده تصریح کرد: بر اساس نهضت چشم انداز مطالعه مفید باید 35 درصد مردم جهرم عضو کتابخانه های عمومی شوند که این امر در جهرم تنها 2 درصد است.

به گزارش پسین جهرم، در این جلسه که با حضور بخشداران، شهرداران و مدیران پنجگانه حوزه کتابخانه های عمومی شهرستان جهرم برگزار شد، شهرداران قول دادند تا سهم کتابخانه ها را به طور معین و ماهانه پرداخت کنند. همچنین سهم شهرداری جهرم از کمک به کتابخانه ها 5 میلیون تومان بود که قزلی قول داد ماهانه 7 میلیون تومان به این امر اختصاص دهد.

در پایان این مراسم حکم مجتبی امیرزاده به عنوان مدیر اداره کتابخانه های عمومی جهرم به وی تقدیم شد.

انتهای پیام


برچسب ها: جهرم ، کتاب ، شیرازه
نظرات بینندگان