کد خبر: ۷۴۰۵۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۸ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۴

گزارشی از متن و حاشیه آیین تجلیل از خبرنگاران در لار

آیین تجلیل از خبرنگاران لارستان در حالی برگزار شد که جمعی از خبرنگاران در آن حضور داشتند و حواشی و متن جالب توجهی داشت.
به گزارش سرویس شهرستان های شیرازه به نقل از  لادستان، آیین تجلیل از خبرنگاران با حضور اصحاب رسانه و اهالی قلم در سالن شهید امامی برگزار شد.

مجذوب صفت شجاعت و صداقت خبرنگاری شده‌ام

سیدعلی‌اصغر رفعت‌حقیقی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لارستان در ابتدای این مراسم و با تبریک روز خبرنگار گفت: فاکتوری که در پیشرفت فرهنگی جوامع تاثیرگذار است، تعدد نشریات در آن جامعه است. وقتی تیراژ نشریات در کشور، استان و منطقه‌ را با جوامع پیشرفته‌تر اروپایی مقایسه می‌کنیم، می‌بینیم اختلافات فراوانی داریم. چه به‌نسبت تیراژ، تعدد روزنامه‌ها و مجلات و چه به‌لحاظ محتوایی، فواصل زیادی با آنها داریم. امیدواریم بتوانیم با کمک شما خبرنگاران این نقیصه را که در کل کشور با آن مواجه هستیم، رفع و رجوع دهیم.

وی افزود: دو صفت برای تعریف خبرنگاری، مرا بیشتر جذب خودش می‌کند. یکی شجاعت و دیگری صداقت خبرنگار است. در بحث شجاعت باید تمام ابعاد جامعه را در نظر بگیریم و تمام نکاتی که بعضی مواقع با سلایق برخی‌ها جور نیاید ولی واقعیت جامعه است را مکتوب کنیم. اگر به این شکل پیش نرویم، دچار خودسانسوری خواهیم شد.



رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه گفت: دومین اصل صداقت است که باید رعایت شود. متاسفانه گاهی اوقات به جای پرداختن به مسائل و دردهای جامعه، به شکوه و شکایت جناحی و سیاسی تبدیل شده است. گاهی مواقع در نشریات می‌بینیم که خصومت‌های شخصی در نشریات آورده شده است. به دنبال برطرف کردن مشکلات جوانان، اعتیاد، اشتغال‌زایی و تبعیض طبقاتی باشیم.

وی در پایان سخنانش گفت: موضوع قانون‌گرایی و عمل به قانون که همه ما متولیان این امر، بایستی بیشتر به قانون پای‌بند باشیم و رعایتش مورد لزوم این قشر است، قانون نظارت بر مطبوعات است. دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد قانونی را تصویب کرده که تا پایان امسال با تمام نشریاتی که بدون مجوز هستند برخورد خواهد کرد. نشریات مکتوب و الکترونیکی در این فرصت باقی‌مانده نسبت به صدور مجوز قانونی اقدام کنند.

در ادامه این مراسم علی‌اکبر نجیب‌زاده فرماندار ویژه لارستان، با بیان اینکه وقت خود را در اختیار خبرنگاران می‌گذارم، گفت: مشکلات بخش و شهر را مطرح نکنید و فقط در خصوص صنف خودتان صحبت کنید. چند نفر به نمایندگی از سایر خبرنگاران صحبت کنند.

حمید منشی مدیر وب‌سایت خبری آفتاب در واکنش به صحبت‌های فرماندار گفت: فرصت صحبت کردن را در اختیار دیگر دوستان هم بگذارید. سالی یک بار در تقویم، روز خبرنگار و روزنامه‌نگار است و اینکه خیلی سریع مراسم را برگزار کنیم و بگوییم باشکوه برگزار کردیم خیلی قابل تحسین و پسندیده نیست. آنهم از این دولت و این فرماندار. خواهش می‌کنیم سعه‌صدر خودتان را بیشتر کنید.

فرماندار در واکنش متقابل گفت: ما دو سه روز قبل با یکی از این سایت‌ها مصاحبه مفصل انجام داده‌ایم و هر یک از دوستان تقاضای مصاحبه کرده، ما قبول کرده‌ایم. اینقدر عکس ما در سایت‌ها منتشر شده که احساس می‌کنم مردم از من بدشان می‌آید. من گفتم که اگر همه صحبت کنند، حرف‌های تکراری زیادی زده می‌شود. به همین خاطر عرض کردم که چند نفر به نمایندگی صحبت کنند.

خبرنگار باید تعهد به حقیقت و واقعیت داشته باشد

منشی پس از پایان اظهارات فرماندار گفت: اراده‌ای دارد تحزب را در این کشور و این شهرستان در حوزه روزنامه‌نگاری کم‌رنگ می‌کند. روزنامه‌نگاران باید بتوانند تحزب را به شکل واقع و مدرن رعایت کنند. در این صورت است که شفافیت و خط‌مشی مشخص می‌شود. اینکه همیشه امتناع کنیم و فاصله معناداری را با حزب و افراد سیاسی ایجاد کنیم، هدف جوامع عقب‌افتاده و سنتی است و پیشرفت آنهم کاریکاتوری و غیرمتکامل است. خبرنگار باید تعهد و توجه به حقیقت و واقعیت داشته باشد.

وی در ادامه گفت: در این شهرستان اکثر دوستان، حرفه روزنامه‌نگاری را به مثابه یک تفنن نگاه می‌کنند و همین آسیب بزرگی است. آسیب بعدی بی‌سوادی رسانه‌ای است. گاه سوتی‌های متعدد نوشتاری و نگارشی دیده می‌شود و با روحیه یک خبرنگار در تنافر است. بحث بعدی مخاطب‌شناسی ضعیف دوستان ما است. در رسانه‌های این شهرستان می‌بینیم که صرفا به بیان‌گری و رویکرد خاص فکری خودشان توجه می‌کنند، در صورتی که نمی‌دانند مخاطب آنرا می‌پذیرد یا خیر.

منشی اضافه کرد: خبرنگاران محلی ما باید از بین وابستگی مالی و مشکل مالی یکی را انتخاب کنند. یا وابستگی مالی به اشخاص و یا سازمان‌های خاص دارند و یا اینکه مشکل مالی دارند و همیشه بین این دو گزینه اسیر هستند و این مساله به صورت ریشه‌ای و بنیادی رسانه را آزار می‌دهد و محصول نهایی ما را نیز مخدوش می‌کند.

برخی از خبرنگاران تفاوت خبر پوششی با تولیدی را نمی‌دانند

محمدعلی اسروش خبرنگار خبرگزاری تسنیم در استان فارس گفت: در ابتدا بحث رسانه‌ای شدن مسئولان را مطرح می‌کنم. اگر ادارات شهرستان، ماهیانه یا حداقل دو ماهی یک بار نشست خبری برگزار کنند، دیگر نیازی نیست که هر خبرنگار به صورت مجزا سوالات خود را از مسئول اداره بپرسد و وقت خود مسئول هم کمتر گرفته می‌شود. و جو رسانه‌ای شهر هم زنده‌تر می‌شود.



وی ادامه داد: بحث بعدی آشنایی خبرنگاران با فضاهای مختلف خبری است. برخی از خبرنگاران را می‌بینیم که تفاوت فضای خبر پوششی با تولیدی را متوجه نمی‌شوند. لذا در خبر پوششی انتظار دارند که سوال بپرسند و مسئول پاسخگو باشد. مسئول پاسخ نمی‌دهد و بعد تشنج به‌وجود می‌آید.

اسروش گفت: یک‌سری همکاری‌ها، رقابت را کنار نمی‌زند. مثل اطلاع‌رسانی غلط‌های تایپی و خصوصا املایی که مشاهده می‌کنیم. غلط‌های املایی ارزش سایت خبری را پایین می‌آورد. اگر این غلط‌ها را می‌بینیم به هم تذکر دهیم.

وی تصریح کرد: کلمه خبرگزاری به‌معنای گزاردن و حق چیزی را به‌جا آوردن است. اگر خبری را می‌گزاریم باید حق مطلب آنرا نیز ادا کنیم و هیچ تناقضی با حزب‌گرایی ندارد. ما می‌توانیم با زیرکی خاصی که نوشتار متن داریم، طرفداری از حزب خودمان را داشته باشیم و در عین حال حق مطلب را هم ادا کنیم.

هدف ما رفع مشکلات جامعه است

ابوالحسن مویدی مدیرمسئول دو بار هفته میلاد لارستان گفت: آموزش مساله کاملا درستی است. آقای رفعت‌حقیقی همت کنند و با حدقل هزینه و حداکثر نتیجه، بتوانیم آموزش‌هایی را بدهیم. مشکلات مالی و وابستگی جناحی چیز تازه‌ای در رسانه‌ها و مطبوعات نیست. باید مراقب بود تا رسانه بدهکار نشود.

وی تصریح کرد: ما را متهم به روابط عمومی ادارات می‌کنند. کارمندان ادارات از این مرز و بوم و غالبا از خانواده‌های زجر کشیده و شهید داده هستند و اگر هم کارها و فعالیت‌هایشان منعکس می‌شود، ضرورت دارد. مواردی هم هستند که باید نقد شوند و این نقد را هم انجام می‌دهیم. ما بدهکار کسی نیستیم. اما اینکه رودرروی عده‌ای بایستیم کار غلطی است. هدف ما این است که جامعه را رشد بدهیم و با جبهه‌گیری، رشد ایجاد نمی‌شود.

وی افزود: باید کاری کنیم که تولیدمان بالا برود. از مقالات و خبر و گزارش گرفته تا مسائل دیگر. هر چه بتوانیم تولید کنیم رشد کرده‌ایم و کپی کردن، رشد نمی‌آورد.

مویدی گفت: جوسازی له یا علیه به‌خاطر محدودیت‌های متنوع که در شهرستان داریم، سازنده نیست. خدا رحمت کند آقای آیت‌اللهی را. می‌گفتند که در لارستان قوم و خویش‌ها نقل می‌کنند هم‌ریش همدیگراند. یعنی به هم نزدیک‌اند. کوبیدن‌ها به‌درد نمی‌خورد. یاد بگیریم که نکوبیم و کار بکشیم. اگر این کار را انجام دهیم، نتیجه‌ای مطلوب می‌گیریم.

وی خاطر نشان کرد: آنچه به‌عنوان رسانه و مطبوعات وظیفه ما است، رفع مشکلات جامعه است. هدف‌مان این است که مسائل را چه به‌صورت تلفنی و چه نگارشی منعکس و حل کنیم. هدف ما تنویر افکار است، نه تحقیر. روشنگری کردن مهم است، خود مطرح کردن اصلا مهم نیست و نتیجه هم نمی‌دهد.

جای خالی مسائل اجتماعی و دینی در رسانه‌ها احساس می‌شود

علی‌اکبر نجیب‌زاده به عنوان آخرین سخنران این آیین گفت: چون عادت دارم همه چیز را بگویم و چیزی را روی دلم نگذارم، این را می‌گویم که امروز صبح یک سری مطالب را آماده می‌کردم که یکی از همکاران وارد اتاقم شد و مسائلی را مطرح کرد. و این کار او باعث شد تا کل مطالب را فراموش کنم. ان‌شاءالله در فرصت دیگری آسیب‌شناسی رسانه‌های شهرستان را خواهیم کرد.

وی ادامه داد: آن چیزی که نیاز امروز ما است، توجه به مسائل اجتماعی و دینی است که کمتر به آن پرداخته‌ایم. آمار طلاق در شهرستان ما بالا است و واقعا نگران کننده است. در مراسمات مذهبی، سخنرانی افرادی با سطح بالا را در سایت‌ها قرار دهید. هر از گاهی حدیثی و یا نکات اخلاقی از بزرگان را منتشر کنید. این مساله در رسانه‌ها جایش خالی است.

وی افزود: در نقد کردن هم انصاف داشته باشید. حل همه مشکلات را از فرماندار نخواهید. از مسئولان ادارات مربوطه توضیح بخواهید. اگر پاسخگو نبودند به ما اطلاع دهید تا در جلسه شورای اداری علت را از مسئولان جویا شویم.

نجیب‌زاده گفت: می‌خواستم در این جلسه راجع به وضعیت جدید استان، تعویض استاندارد و توافق هسته‌ای صحبت کنم و به این علت که چند روز قبل مصاحبه‌ای را با لادستان انجام داده‌ام. می‌توانید در آنجا دیدگاهم را نسبت به این قضایا بدانید. و صحبت در این موارد تکرار مکررات است.



فرماندار در پایان صحبت‌هایش گفت: از حضور تک تک عزیزان تشکر می‌کنم و برای همه شما آرزوی موفقیت دارم.

بخش پایانی مراسم، اختصاص به اهدای جوایز خبرنگاران داشت که به همه مدیرمسئولان، خبرنگاران، عکاسان و فیلم‌برداران شهرستان، تندیسی به رسم یادبود به‌همراه کارت هدیه اهدا شد.

در حاشیه این مراسم اتفاقاتی افتاد که بیان آن خالی از لطف نیست.

* این برنامه با ۲۰ دقیقه تاخیر آغاز شد، تاخیری که تنها دلیلش عدم حضور به‌موقع برخی از خبرنگاران عنوان شد.

* رفعت‌حقیقی در بخشی از اظهاراتش از کلمه سوبسید استفاده کرد که فرماندار در واکنش به بیان این کلمه، گفت: حداد عادل کلی زحمت کشیدند و کلمه سوبسید را به یارانه ترجمه کردند و شما می‌گویید سوبسید. که در ادامه با خنده حضار همراه شد.

* در پایان مراسم همه تقدیرشدگان در کنار یکدیگر ایستادند و عکس یادگاری گرفتند. البته بازار گرفتن عکس‌های سلفی و چند نفره هم داغ بود.

نظرات بینندگان