کد خبر: ۷۶۵۰۶
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۴ - ۳۰ شهريور ۱۳۹۴

نگاهی به وضعیت بهداشتی خیابان های جهرم/ از کمبود سطل زباله تا بی‌توجهی شهروندان به پاکیزگی شهر

توجه به پاکیزگی و نظافت شهر از وظایف اولیه شهرداری ها بوده و در صورت کم کاری در این زمینه، شهر چهره نازیبایی به خود می گیرد.

به گزارش سرویس شهرستان های شیرازه به نقل از پسین جهرم، گرچه  این روزها از زباله به عنوان طلای کثیف یاد می شود اما هزینه جمع آوری آن از طلای پاک هم گران تر است.

توجه به پاکیزگی و نظافت شهر از وظایف اولیه شهرداری ها بوده و در صورت کم کاری در این زمینه، شهر چهره نازیبایی به خود می گیرد.

البته شهروندان نیز از این امر مستثنی نیستند و هر شهروند بر اساس اصول و حق شهروندی خود ضروری است تا نسبت به پاکیزگی محیط اطراف زندگی و محل کار احساس مسئولیت داشته باشد.

قطعاً همه ما شعار «شهر ما خانه ما» را از دوران کودکی بارها و بارها شنیده و دیده ایم و انکار کردن وظیفه شهروندی غیرقابل پذیرش است؛ چرا که در این صورت عواقب آن در مرحله نخست گریبان گیر خود می شود.

در عصری که به عنوان ارتباطات مشهور است توجه به آموزش شهروندی جزو لاینفک وظایف دستگاه های مختلف به ویژه شهرداری ها و مراکز آموزشی از جمله آموزش و پرورش است.

آموزش اصول شهروندی نیاز هر جامعه بوده و در کنار آن آماده سازی مقدمات و امکانات موجود در راستای فرهنگ سازی و ترویج این اصول لازم و ضروری است.

همچنان که نمی توان بدون مهیا کردن مقدمات، مردم را به ورزش تشویق کرد، در زمینه زیباسازی و پاکیزگی شهر نیز نمی توان بدون در اختیار قرار دادن وسایل و تجهیزات لازم بر این مسئله تاکید کرد.

گرچه نبودن امکانات بهانه ای برای سلب مسئولیت افراد نیست، اما وجود امکانات و تجهیزات در هر شهر لازمه توسعه و آینده نگری مسئولان آن شهر است.

شادابی و طراوت جامعه به سلامت افراد آن جامعه بستگی دارد و در این راستا نیاز به مسئولیت پذیری مردم و مسئولان هستیم.

بر اساس گفته های مدیران شهری جهرم، بیش از 200 میلیون تومان در هر ماه صرف امور مربوط به خدمات شهری می شود و این در صورتی است که رعایت نظافت توسط شهروندان می تواند در کاهش این هزینه موثر باشد.

آنچه که نیاز است تا مسئولان خدمات شهری به آن توجه بیشتری داشته باشند وجود سطل های زباله در پارکها، معابر و خیابان ها است تا در این راستا ضمن آموزش عملی به شهروندان در راستای پاکسازی و نظافت شهر به کاهش هزینه ها نیز کمک کند. از طرفی نیاز به تعبیه و اضافه شدن سطل های زباله در معابر اصلی و پارک های شهر (به ویژه چمران، لاله، کوهسار، جنگلی) از اموری است که باید مورد توجه بیشتر شهرداری جهرم قرار بگیرد.

برچسب ها: جهرم ، سطل زباله ، شهرداری
نظرات بینندگان