کد خبر: ۷۷۳۰۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۲ - ۱۳ مهر ۱۳۹۴
روایت تلخ یکی از حاجی ایرانی از فاجعه منا

مامور عربستانی با چکمه گلوی یک ایرانی را چنان فشرد که کف از دهان او بیرون زد!/ این مامور فریاد می زد انت ایرانی! انت نجس! انت مشرک!

مرگ ۴۷۵ ایرانی در کمال بی کفایتی سعودی‌ها، خاطرات تلخی برای ۶۴ هزار حاجی ایرانی مناسک حج ۱۴۳۶ به جا گذاشته است.
به گزارش سرویس شهرستان های شیرازه به نقل از نبض نی ریز دکتر وزیری استاد حوزه و دانشگاه یکی از کسانی است که در حج امسال به عنوان روحانی یکی از کاروان های تهران به خانه خدا مشرف شد. این حاجی ایرانی روایت تلخی از زمان وقوع حادثه در فاجعه منا در مصلی نماز جمعه نی ریز برای مردم نی ریز بیان کرد که بیانگر اوج فاجعه است.

در ادامه بخش هایی از سخنان وی آمده است.

« مردم خبر ندارند که با حاجیان کشورشان در منا چه کردند. آنان در صبح روز عید قربان در منا، تمامی خیابان های موازی و منتهی به رمی جمرات را بستند و جمعیت آن خیابان ها را تنها به یک خیابان هدایت کردند. خیابانی که حدود 400 هزار نفر گنجایش داشت، در ساعت 7 ونیم تا 9 صبح یکدفعه پر از جمعیتی حدود 1میلیون و 200 هزار نفر شد تا یکی از شاهزاده های صعودی با گارد حفاظتی 500 نفری خود در مسیر خلوت و بدون حضور زائرین حرکت کند. از طرف دیگر پلیس سعودی جمعیتی که در انتهای خیابان به سمت رمی جمرات حرکت می کردند را به زور به همان خیابان برگرداندند و همه خیابان های دیگر را بستند. شرطه ها تمام درب ها به جز یکی دو درب که برای چند دقیقه ای باز بود را بستند. آنان تمام خیمه های دو طرف را نیز بستند. در صورتی که این درب ها هرساله باز بودند.

اینجا بود که در اثر ازدحام، جمعیت روی هم ریخت، ویلچری ها زیر دست و پا له شدند. حتی آفریقایی ها که قدشان یک و نیم برابر ما ایرانی ها بود، نمی توانستند خودشان را از زیر جمعیت بیرون بکشند و کار به جایی رسید که نفس کشیدن هم سخت شد.عربستانی های دمای هوا در آن روز را 48 درجه اعلام کردند. در صورتی که دما در سایه 48 درجه بود و شاهدان دمای هوا در آن روز را تا 59 درجه سانتی گراد نیز گزارش دادند. با این گرمی هوا نه تنها افراد پیر و بیمار، بلکه افراد جوان هم با چند کیلومتر پیاده روی تشنه می شدند. اما آنان برای کارتن های آبی که روی خیمه ها بود، محافظ گذاشته بودند که کسی دست به آب نزند. در این زمان یک نفر از حجاج ایرانی بر روی خیمه ها بالا رفت و چند کارتن آب را باز کرد و به پایین پرتاب کرد که ناگهان یکی از شرطه ها او را به پایین و درون جمعیت انداخت.

بعضی ها که زودتر به سمت کلمن های آب رفته بودند، سنگ ریزه های اطراف کلمن های خالی آب را می مکیدند و می گفتند می خواهیم خنکی سنگ ها به دهانمان برسد. دهان ها بسته شد بود و باز نمی شد. فریاد تشنگی از صحرای منا بلند شد. حاجیان با لباس سفید بر تن و سنگ برای رمی شیطان در دست در حالی که هنوز رمی جمرات، قربانی و طواف نکرده اند، ناگهان خرمن خرمن روی هم جمع شدند. صدای یا صاحب الزمان حاجیان بلند شد. یکی می گفت خدایا امیدم را نا امید نکن. خانمی فریاد می زد یا فاطمه حجابم! مکرر صدای یا حسین حاجیان بلند می شد. آن موقع بود که فهمیدیم تشنگی یاران اباعبدالله چه معنی داشت.

یکی از شرطه ها وقتی کارت ایرانی را در گلوی یکی از زائران ایرانی دید، با چکمه چنان گلوی او را فشرد که کف از دهان او بیرون زد. بعد هم فریاد زد: انت ایرانی! انت نجس! انت مشرک!

کسی باور نمی کرد کسی بخواهد کشته شود. اما این اقدامات آل سعود و بی تدبیری و بی کفایتی آنان باعث شد حاجیان حدود 4 ساعت در زیر آفتاب از تشنگی در حرم امن الهی جان دهند.»

وی در ادامه افزود: فاجعه تاسف بار عید قربان را اکنون نمی توان به شکل باز در مجامع عمومی بازگو کرد. زیرا حجاج ما هنوز از عربستان بازنگشته اند و برخی از مردم کشورمان در آنجا هستند. صدا و سیما، ائمه جمعه، خطبا و علما باید نسبت به فاجعه منا برای مردم راه گشایی و رمز گشایی کنند.

حجت الاسلام والمسلمین وزیری در پایان تصریح کرد: دشمنان اهل بیت علیهم السلام از طریق چنین جنایت هایی قصد جلوگیری از انجام شعائر مذهبی مسلمانان را دارند اما مسلمانان با وحدت و بصیرت خود مانع از رسیدن آنان به اهداف شوم خود خواهند شد.

 

نظرات بینندگان