کد خبر: ۷۸۶۴۹
تاریخ انتشار: ۲۱:۱۱ - ۰۸ آبان ۱۳۹۴

حمام کهنه خرامه میراثی از دوره صفویه+ عکس

در کنار تپه باستانی بهرام گور و در بافت قدیمی شهر خرامه، حمام تاریخی مربوط به دوره صفوی برجای مانده است که به نام ”حمام کهنه" یا "گرمابه گلستان" شناخته می شود.

به گزارش سرویس شهرستان های شیرازه به نقل از صدای خرامه، در میدان طالقانی شهر خرامه، (دروازه باغی) و در پشت مسجد جامع و میان بافت قدیم شهر، در کنار تپه باستانی بهرام گور، حمام تاریخی مربوط به دوره صفوی برجای مانده است که همزمان با حمام گنجعلی خان کرمان بنا شده و نام قدیمی آن ”حمام کهنه" بوده که  به "حمام گلستان" نیزمشهور است.

بنای حمام از مصالح سنگ و آجر ساخته شده است و ورودی آن از سمت جنوب می باشد. ورودی حمام با ارتفاعی بیش از دو متر به یک هشتی منتهی می شود. پس از گذر از ورودی، راهرویی ما را به رخت کن یا همان سربینه حمام هدایت می کند. در اطراف فضای بینه، چهار رخت کن تعبیه شده است که فرم اصلی این رخت کن ها امروزه تغییر کرده است.

ارتفاع این رخت کن ها از سطح زمین تا کف رخت کن 60 سانتی متر بوده که در زیر هر کدام از این رخت کن ها 2 کفش کن تعبیه شده که دارای طول و عرض و ارتفاع و عمقی حدود 40 سانتی متر بوده است. رخت کن جبهه شرقی با تغییراتی در طول زمان همراه بوده و اندازه آن با بقیه رخت کن ها متفاوت است و به وسیله دو دیوار در طرفین از بقیه فضا جدا شده است.

در وسط هشتی حمام حوضی هشت ضلعی خودنمایی می کند که از سنگ ساخته شده ولی با مصالح امروزی کاشی فرش شده است . توسط یک راهرو، فضای رختکن را به سوی گرمخانه ترک می کنیم. دری که هشتی را به راهرو گرمخانه وصل می کند دارای عرض 67 سانتی متر و ارتفاع 90 سانتی متر می باشد ، دستشویی در سمت چپ راه رو تعبیه شده که فضایی حدود 5 متر را شامل می شود.

در این راه رو دو نورگیر بزرگ جهت روشنایی در سقف تعبیه شده است. گرمخانه حمام برچهار ستون یک پارچه سنگی استوار گردیده که در سالهای گذشته به دلیل استفاده از حمام و جهت حفظ مسایل بهداشتی روی آن راکاشی کرده اند . در فضای گرمخانه هفت دوش خصوصی کار خزینه های قدیمی را انجام می دهد که به وسیله دیوارهای جدا کننده تفکیک شده اند و خزینه این حمام که  در گذشته به وسیله دیواری مسدود شده است، در قسمت شمالی حمام قرار داشته است.

اطاق نظافت در گوشه جنوبی حمام واقع شده و روشنایی فضای گرمخانه با ده نورگیر از قدیم الایام تامین می شده است. در حال حاضر از بنا به عنوان حمام عمومی استفاده می شود تمام محوطه حمام از ورودی تا گرمخانه کاشی کاری شده و هیچ گونه تزئینی در حال حاضر ندارد .

حمام خرامه با حذف فضاهای الحاقی و جدید و احیا به صورت اولیه می تواند خاطرات گذشته مردم این شهر را بیشتر زنده کند . این حمام تاریخی در مورخه 25/12/1380 با شماره5053 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.


نظرات بینندگان