کد خبر: ۸۰۰۹۹
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۵ - ۰۷ آذر ۱۳۹۴
مجلس ششم از نگاه اصلاح طلبان/ قسمت اول

از نظارت صوری بر «قراردادهای چرب و نرم نفتی» تا چاقو تیزکنی برای «کانون های توهم پراکنی»

به یقین بازخوانی عملکرد مجلس ششم از زبان نمایندگان، شخصیت ها و مدافعان آن ها می تواند معیار و مبنای خوبی برای قضاوت عملکرد پرحاشیه ترین مجلس تاریخ انقلاب اسلامی باشد.
به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، هر چه زمان به 7 اسفندماه نزدیک می شود؛ فعالیت احزاب و گروه های سیاسی برای تصاحب صندلی های سبز بهارستان تشدید می شود. در این بین طمع اصلاح طلبان از سایرین بیشتر است. این گروه بر این باور است که روحانی  در سال 92 به سبب اقبال مردم به اصلاح طلبان پیروز شد و از آنجایی که همسویی دولت و مجلس لازم، لذا نیاز است تا مجلس دهم با اکثریت اصلاح طلبان تشکیل شود. به طوری که برخی از چهره های این جریان سیاسی اعلام کرده اند که هر 290 کرسی مجلس را به هر قیمتی می خواهند!

آن ها برای تحقق این موضوع، استراتژی های متفاوتی را دنبال می کنند، برخی از گروه های اصلاح طلب، به دنبال ائتلاف با لاریجانی هستند و عده ای در تلاشند دولت را وادار به ارائه لیست مشترک با آن ها کنند. در این بین، بعضی از عناصر این جریان، می کوشند اقدامات ساختارشکنانه مجلس ششم، همچون(تحصن، تحریم انتخابات، نامه جام زهر، لوایح خاص و...) را از حافظه افکار عمومی پاک کنند و با تطهیر اقدامات عناصر افراطی، القاء کنند که مجلس ایده آل هم برای دولت تدبیر و امید، همان مجلس ششم با اکثریت مطلق اصلاح طلب است.

این دسته از اصلاح طلبان بر خلاف حتی افراطیونی مانند عبدالله نوری، محمد قوچانی، عبدالله ناصری و...که بارها گفته اند مایل به تکرار مجلس ششم نیستند. این روزها از مجلس ششم به عنوان افتخاری پس از انقلاب یاد می کنند و تکرار آن را از آمال و آرزوهای خود می دانند و بدون درس گرفتن از گذشته، سعی دارند در پوشش اعتدال و سپس عبور از آن، اهداف ناتمام گذشته خود را پیگیری کنند.

اما به یقین بازخوانی عملکرد مجلس ششم از زبان نمایندگان، شخصیت ها و مدافعان آن ها می تواند معیار و مبنای خوبی برای قضاوت عملکرد پرحاشیه ترین مجلس تاریخ انقلاب اسلامی باشد. اعتراف به ناکارآمدی، تندروی و سیاست زدگی و فرصت سوزی آن هم از زبان سینه چاکترین نمایندگان جریان اصلاحات در مجلس خود گویای همه چیز است.

شیرازه در نظر دارد در چند بخش، کارنامه مجلس ششم را از نگاه اصلاح طلبان بازخوانی کند.
قسمت اول- کم کاری، بی توجهی به مطالبات مردم و سیاست زدگی
الف: کم کاری
شک نکنید مجلس ششم کم کاری کرده است
الهه کولایی عضو فراکسیون جبهه منلحه مشارکت در 20 اردیبهشت سال 82 می گوید: در این که مجلس کم کاری کرده شک کنید، چرا که فقدان پشتوانه حزبی باعث ناکارآمدی آن ها شده است... اصلاحات به رغم حرف ها و شعارها فاقد استراتژی بود.
مجلس ششم در قانونگذاری و نظارت ناموفق بود
محمدباقر ذاکری عضو فراکسیون مجمع روحانیون مبارز 11 خرداد سال 82 می گوید:  معتقدم مجلس ششم نسبت به مجالس گذشته، ناموفق تر بوده است و نمایندگان بجای کلان نگری بیشتر به مشکلات حوزه انتخابیه پرداختند.
حاصل مجلس ششم مصوبات کم اهمیت بود
علی محمد احمدی عضو فراکسیون جبهه مشارکت 16 مهر سال 80 می گوید: مجلس اصلاحات وقت خود را صرف مصوبات کم اهمیت کرده است و اگر چنین پیش برویم مطالبات اصلی مردم در زمینه اشتغال و غیره بی پاسخ می ماند.

مجلس در بررسی طرح ها و لوایح شتابزدگی کرد
احمد پورنجاتی عضو فراکسیون جبهه مشارکت 6 آذر سال 80 می گوید: نوعی شتابزدگی و فقدان همه سونگری در بررسی طرح ها و لوایح مشاهده می شود.

مجلس ششم هیچ کاری نکرده
عزت الله سحابی از فعالان ملی-مذهبی 12 آذر سال 82 می گوید: مجلس ششم که دو سوم نمایندگان آن از اصلاح طلبان بودند عملا نتوانستند هیچ کاری کنند.

در مجلس اراده ای برای برخورد با ضعف ها نیست
محمد محمدرضایی عضو فراکسیون جبهه دوم خرداد 12 مهر سال 80 می گوید: متاسفانه اکثریت مجلس بنا به مصالحی در خدمت و همسو با دولت درآمده اند، لذا اراده کافی برای برخورد جدی با ضعف ها و کاستی های دولتمردان وجود ندارد.

مجلس برای حل مشکلات کارشناسانه عمل نمی کند
حمید کهرام عضو فراکسیون جبهه مشارکت 25 تیر سال 80 می گوید: متاسفانه مجلس چون در سطح حرکت می کند برای حل مشکلات جامعه به شکل کارشناسی اقدام نمی کند و راه حل هایی که می دهد باعث تنش در روابط با دیگر نهادها می گردد.

مجلس ششم دچار روزمرگی شد
مجید انصاری عضو فراکسیون مجمع روحانیون مبارز 12 آذر سال 80 می گوید: مجلس ششم دچار روزمرگی شده است.

مجلس اصلاحات هیچ توفیقی نداشت
سیدعلی اکبر محتشمی پور رئیس فراکسیون دوم خرداد 6 آذر سال 80 می گوید: به نظر من اصلاحات به همه چیز پرداخته ولی توفیقی به دست نیاورده است. اصلاح طلبان طی 4 سال گذشته به توسعه سیاسی، آزادی احزاب، آزادی مطبوعات پرداخته اند ولی موفق نبوده اند.

مجلس از درون ضعیف است
جمیله کدیور عضو فراکسیون جبهه مشارکت آذر سال 80 می گوید: اظهارات نسنجیده بعضی نمایندگان، اقدامات ناموجه برخی دیگر و ارائه طرح های خام و فاقد ابعاد کارشناسی مجلس را از درون ضعیف کرده است.

مجلس ششم به حالت خمودگی و روزمرگی رسیده
حسین لقمانیان عضو فراکسیون جبهه مشارکت 25 خرداد سال 81 می گوید: ناکارآمدی استراتژی اصلاح طلبان از این جهت است که کاری از پیش نمی رود و حتی ما در مجلس هم به یک حالت خمودگی و روزمرگی رسیدیم.

مجلس در طرح ها و لوایح اولویت دار استراتژی ندارد
مصطفی خانزادی عضو فراکسیون جبهه مشارکت 5 آذر سال 80 می گوید: مجلس در طرح ها و لوایح اولویت دار استراتژی مشخصی ندارد.

به سختی میتوان به اصلاح طلبان نمره خوبی داد
روزنامه مردم سالاری 7 شهریور سال 81 می نویسد: در دوران پس از تشکیل مجلس ششم تاکنون، نه تنها به سختی می توان به اصلاح طلبان نمره خوبی داد، بلکه نمرات خوب قبلی آن ها به سرعت اعتبار خود را از دست داده و می دهد.

ناکارآمدی دولت تقصیر مجلس است
مصطفی کواکبیان 4 خرداد سال 81 می گوید: اگر امروز دولت ما ناکارآمد است مقصر مجلس می باشد، زیرا در مجلس اولویت ها در نظر گرفته نمی شود و بعضی ها با برخی سوء نیت ها می خواهند مردم را ناامید کنند.

برخی نمایندگان کار مجلس را رها کرده اند
جعفر گلباز 24 مهر سال 81 می گوید: تعدادی از نمایندگان مجلس ششم از گردونه کاری مجلس خارج شده اند و در مباحث کاری آن شرکت نمی کنند.

طرح ها ولوایح بی اهمیت در مجلس ششم تصویب شد
محسن آرمین آبان سال 79 می گوید: برخی از طرح ها و لوایحی در مجلس تصویب شد که مهم نبودند.

نظارت مجلس بر قراردادهای نفتی غیرواقعی است
جعفر گلباز اردیبهشت سال 81 می گوید: نظارت مجلس بر قراردادهای نفتی بیش از آن که واقعی به نطر برسد غیرواقعی و تا حدودی جنجالی و توام با تفریط و افراط است. جریان قراردادهای نفتی خالی از اشکال و ابهام نیست و یقینا هر جا پول هست مشکلات هم هست، ضمن آن که هیچ قراردادی چرب تر از قراردادهای نفتی نیست.

ب- بی توجهی به مطالبات مردم
مجلس ششم با مسائل اقتصادی کاری ندارد
رجبعلی مزروعی 28 آبان سال 79 در پاسخ به این سوال که مجلس ششم در زمینه حل مشکلات اقتصادی چه طرح و برنامه ای داشته است، گفت: قرار نیست مجلس ششم، مسائل اقتصادی را دنبال کند!

انتظار مردم تحقق شعارهای سیاسی بود نه اصلاح اقتصادی
بهزاد نبوی مهرماه سال 82 گفت: من که نایب رئیس مجلس هستم با ادعای آنان که معتقدند مجلس ششم و دولت کاری نکرده اند موافقم. چون ما نتوانستیم خواست و نظر مردم را محقق کنیم...البته هیچ کس از رئیس دولت اصلاحات انتظار حرکت های اقتصادی عظیم را نداشت.

راه مجلس از راه مردم و مشکلات آن ها جدا شده
محمد قمی اردیبهشت سال 81 می گوید: مقدار زیادی از مسایل و مشکلات در مجلس، به عدم وقت گذاری، و طراحی و برنامه ریزی درباره مسایل اساسی کشور بر می گردد. از طرفی مجلس تا حدود زیادی، راهش را از راه مردم و مشکلاتشان جدا کرده و بیشتر به مسایل سیاسی بها می دهد.

مجلس در روند مشکلات مردم قرار نگرفته است
قدرت الله علیخانی تیرماه سال 79 می گوید: در حوزه انتخابیه این جانب، 260 روستا فاقد آب آشامیدنی است و حتی در 30 روستا آب به صورت جیره بندی توزیع می شود. آیا در چنین شرایطی می توانیم با تصویب طرح هایی مانند اصلاح قانون مطبوعات پاسخگوی مردم باشیم؟!

مجلس در برابر کارخانجات گرانفروش مسامحه می کند
روزنامه توسعه در آذرماه سال 80 می نویسد: برخی کارخانه ها محصولات خود را به نمایندگان مجلس گاه تا یک سوم هزینه تمام شده هدیه می کنند در حالی که آن ها را به 2 برابر قیمت جهانی به مردم می فروشند و مجلس نسبت به این کارخانجات با مسامحه برخورد می کند.

در استراتژی اصلاح طلبان مردم تماشاگران غیرفعالند
روزنامه حیات نو در آبان ماه سال 79 می نویسد: استفاده از مردم توسط اصلاح طلبان تنها به صندوق های رای محدود می شود و در استراتژی آن ها، مردم تماشاگران غیرفعالند.

مشکلات مردم چیز دیگری است ما در حال دعوا بر سر افزایش اختیارات رئیس جمهور هستیم
مقدمی زاد 23 مهر سال 81 می گوید: مشکلات و خواسته های مردم چیز دیگری است و با این حال ما در حال دعوا هستیم که اختیارات رئیس جمهور را بیشتر کنیم. اگر مجلس ششم از ابتدا برنامه منظمی تهیه و بر اساس آن عمل می کرد، مردم با این همه مشکل مواجه نبودند.

مجلس بر اساس مطالبات مردم قانونی تصویب نکرده
طه هاشمی از فعالان مطبوعاتی، خردادماه سال 81 می گوید: مجلس ششم نتوانسته متناسب با مطالبات هزینه شده، اقدامات و قوانین خاصی را تصویب کند.

شعار توسعه سیاسی جوک است
طاهره رضا زاده خرداد سال 81 می گوید: شعار سیاسی و آزادی برای مردمی که حق و حقوق اولیه آن ها تامین نشده واقعا یک جوک است.

ج- سیاست زدگی
اکثریت مجلس دنبال مسایل سیاسی هستند نه برنامه ریزی صحیح
رسول منتجب نیا فروردین سال 80 می گوید: اکثریت نمایندگان بیشتر دنبال مسایل سیاسی بوده اند. به همین دلیل موفق به برنامه ریزی صح
یح و اولویت دار نشده اند.

با شعارهای سیاسی مشکلی حل نمی شود
الهه کولایی تیرماه سال 82 می گوید: مجلس ششم بیشتر اوقات خود را صرف مسایل سیاسی کرده در صورتی که در بخش علمی و فرهنگی مشکلات زیادی داریم و باید بدانیم با اسطوره سازی و شعار دادن مشکلی حل نمی شود.

مجلس ششم سیاست زده بود
طاهره رضازاده اردیبهشت سال 81 می گوید: من منتقد مجلس ششم هستم چرا که این مجلس از همان ابتدا سیاست زده شده بود و نتوانست برای مردم کاری انجام بدهد. و اگر در مدت باقی مانده بگوییم دیگران نگذاشتند کاری انجام بدهیم این ظلمی در حق مردم است.

منکر افراطی گری عناصر جناح اصلاح طلب نیستم
احمد پورنجاتی شهریور سال 80 می گوید: منکر برخی کج سلیقگی و افراطی گری های عناصر منتسب به جناح اصلاح طلب چه در مجلس و چه در خارج از آن، نیستم و معتقدم این افراد، چاقوی کانون های توهم پراکنی را تیز می کنند.

نظرات بینندگان