کد خبر: ۸۰۴۳۴
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۳ - ۱۴ آذر ۱۳۹۴
نماینده ولی فقیه در استان فارس:

مناظره بهتر از سخنرانی است/ مناظرات با حضور افراد هم‌تراز در دانشگاه‌ها برگزار شود

آیت‌الله ایمانی گفت: بارها به مسئولان گفته‌ام باید برای کشاورزان صنایع کوچک راه‌اندازی کنیم.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی شیرازه، نماینده ولی فقیه در استان فارس در دیدار روسا و مسئولان نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها و تشکل‌های دانشجویی دانشگاه‌های شیراز که به‌مناسبت فرارسیدن روز دانشجو انجام شد با اشاره به مسائل مطرح شده از سوی نمایندگان دانشجویان گفت: در جامعه اسلامی ما فضایی به وجود آمده است که همه یکدل، صمیمی و مهربان با یکدیگر راحت مسائل خود را مطرح می‌کنند و آنچه در جاهای دیگری بر روی این گفته‌ها و مسائل، حاشیه‌ها می‌سازند و حساب‌ها باز می‌کنند در این محیط اسلامی به حداقل رسیده است.

آیت‌الله اسدالله ایمانی تصریح کرد: طبیعی است که این امور نسبی است و ما به طور مطلق نمی‌توانیم همه مسائل را یکجا ارزیابی کنیم اما نسبت به جاهای دیگر، درون جامعه ما از انس و الفت بیشتری برخوردار است و اگر نقدی و ایرادی وجود دارد بر سر زبان هاست و به شکل کینه و دشمنی برنمی‌آید و به قصد اصلاح و بهتر شدن وضعیت مسایل بیان می‌شود.

وی به وضعیت دانشگاه‌ها اشاره و اظهار کرد: بحمد الهی دانشگاه‌ها و دانشجویان و جوانان ما در داخل کشور در بهترین وضعیت نسبت به دنیا هستند و پاک‌ترین جوانان زیر آسمان ایران و روی زمین ایران زندگی می‌کنند و دلسوز‌ترین مسئولان در درون کشور هستند و علی‌رغم مسائل و مطالبی که در گوشه و کنار گفته و شنیده می‌شود اما آنچه در جمع انسان به آن می‌رسد و می‌بیند که جوانان جامعه ما واقعاً جوانانی پاک و شایسته هستند.

امام‌جمعه شیراز با یادآوری اینکه جنبش دانشجویی در کشور ما از اول سالم و صحیح به دنیا آمد، افزود: طبیعی است نوزادی که سالم به دنیا می‌آید شانس سالم ماندن و استعدادهای حفظ سلامت و صحت برای او فراهم‌تر از نوزادی است که معیوب و بیمار به دنیا آید.

جنبش دانشجویی برای مقابله با نظام سلطه شکل گرفت

وی ضمن تکریم یاد شهدای ۱۶ آذر عنوان کرد: شهدایی که در روز ۱۶ آذر جان خود را تقدیم آرمان‌های بلند انسانیت و بشریت کرده‌اند در راه مبارزه با استکبار و نظام سلطه بود و جنبش دانشجویی در کشور از آغاز با نقش ضد استکباری و مقابله با نظام سلطه و دشمن بشریت کسی که از آن زمان تا کنون جز دشمنی درباره انسان‌ها و چپاول حقوق انسان‌ها چیز دیگری نداشته است، رقم خورد و دانشجویان ما در مقابله با آن، این جنبش را آغاز کرده‌اند.

آیت‌الله ایمانی گفت: ما شاهد هستیم هر حرکتی که دانشجویان بعد از جریان ۱۶ آذر سال ۳۲ داشتند در مسیر اصلاح امور، نزدیک شدن به مردم محروم جامعه و معنویت بوده است و در‌‌ همان اوضاع و احوال ۸ سال بعد حضور دانشجویان را در مراسم ارتحال مرحوم آیت‌الله‌العظمی بروجردی به شکل منسجم و منظم در حوزه علمیه قم شاهدیم یعنی مشاهده می‌کنیم که دانشجویان یک حرکت دقیقاً بر خلاف خواسته‌های حکومت انجام دادند و بعد هم در سال ۴۱ و در داستان انجمن‌های ایالتی و ولایتی در قم، دانشجویان حضور داشتند و در نیمه خرداد ۴۲ این حضور به طور مرتب و پشت سر هم ادامه داشت تا پیروزی انقلاب اسلامی و از پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز نیز ادامه دارد.

وی با بیان اینکه این افتخار برای ایران زمین بوده است که جنبش دانشجویی آن‌ها سالم به دنیا آمد و در طول حیات خود علی رغم تلاش‌های فراوانی که برای انحراف دانشجویان انجام شده است بدنه دانشجویان ما سالم و ارزشمند باقی مانده‌ است، گفت: اگر بخواهیم در بعد معنویت نگاه کنیم همین جلسات حضور پرمعنایی است و اعتکاف دانشجویان در دانشگاه‌ها چقدر پرمعنا و ارزشمند است و این چیزی نیست که دشمنان ما دنبال آن باشند و یا طلب کنند.

آیت‌الله ایمانی ادبیات دانشجویانی که راحت و بدون دغدغه به بیان مطالب خود پرداختند را ادبیاتی ساده که گفتمان دل و قلب آن‌هاست برشمرد و گفت: ادبیات دانشجویان ادبیات تصنعی و کلاسیک نیست که بخواهند به خود تحمیل کنند و این‌ها نکات ارزشی در حرکت ماست.

رسالت دانشگاه شیراز بسیار سنگین است

منتخب مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری در ادامه با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در سفر به شیراز گفت: وقتی معظم‌له وارد دانشگاه شیراز شدند و اجتماع عظیم را متشکل از تمام دانشگاهیان فارس دیدند، فرمودند دارالعلمی در دارالعلم و این نشان دهنده عشق و علاقه معظم‌له به مجموعه دانشجویی این استان و دانشگاه‌های ماست و سپس رسالتی که برای دانشگاه شیراز تعریف کردند که مسئولیت بسیار مسئولیت سنگینی بود.

وی با تصریح اینکه مقام معظم رهبری به این قشر و مجموعه عشق می‌ورزند، گفت: این مجموعه هم تا امروز به نسبت جاهایی که درنظر بگیریم و در مجموع ارزیابی کنیم حرکت سالمی بوده است؛ ‌ البته هر انسانی در بدن خود عیب و نقص‌های جزئی می‌بیند و امکان ندارد یک فرد بدون نقص و عیب پیدا کرد.

آیت‌الله ایمانی تأکید کرد: مجموعه جامعه دانشجویی ما مجموعه سالمی است و طبیعتاً نقطه‌های ابهام‌آمیزی هم هست و ممکن است برخی از این نقاط جزئی افکار و اندیشه دانشجویان ما را به خود مشغول کند که طبیعتاً مسئولان باید تلاش کنند آن مسائل جزئی را مورد عنایت و توجه قرار دهند و برای رفع آن‌ها بکوشند.

محور وحدت از وحدت مهم‌تر است

امام‌جمعه شیراز با بیان اینکه دانشگاه مرکزی است که می‌تواند آب زلال را به همه قسمت‌های مختلف جامعه برساند، گفت: نکات ضعفی هم که وجود دارد که باید با همکاری و همدلی از بین رود و وحدت اصل است اما از اصل مهم‌تر محور وحدت است که محور وحدت ما رهبری است و تخلف از این برای ما پذیرفته نیست.

وی در ادامه سخنان خود با طرح این سوال که امروز هدف دانشگاه‌های ما کجاست؟ دانشجوی ما چه می‌خواهد انجام دهد و کجا می‌خواهد برود؟ گفت: اگر احزاب سیاسی بیرون اعم از چپ و راست و پایین و بالا، نخواهند از دانشگاه به عنوان یک ابزار استفاده کنند، دانشگاه و دانشجویان ما بسیار راحت در محیط دانشگاه مشکلات و مسائل خود را ارزیابی و حل و فصل می‌کنند و نیازی هم به بیرون ندارند چون دانشگاه محل حاکمیت عقل، منطق و علم و دانش است و جایی است که از آنجا اصلاح و خوبی و پاکی باید به سمت جامعه سرازیر شود.

امام‌جمعه شیراز دانشگاه را سرچشمه‌ای دانست که باید آب زلال به تمام جویبارهای جامعه برساند و با اعتقاد به اینکه باید این سرچشمه پاک بماند و از دسترس سوءاستفاده کنندگان خارج شود، افزود: سرچشمه نمی‌تواند آلوده باشد بلکه آلوده‌اش می‌‌کنند و دست‌های مرئی و نامرئی تلاش می‌کنند که دانشگاه را از آن وضعیتی که دارد بیرون آورده و به عنوان یک ابزار و وسیله در اختیار خود قرار دهند.

روحانیت تلاش می‌کند دانشگاه مستقل باشد

آیت‌الله ایمانی با بیان اینکه تلاش روحانیت از ابتدا بر این بوده است که دانشگاه مستقل باشد، گفت: با نگاهی اجمالی به سخنان امام راحل مشاهده می‌کنیم که ایشان آنقدری که درباره دانشگاه، دانشجو و اساتید دانشگاه صحبت کرده درباره سایر نهادها صحبت نکرده است و این پیداست که به این مجموعه علاقه داشته و مدنظرش بوده است لذا در ظاهر و باطن در هر مناسبتی از دانشگاه، دانشجو استاد و فضای دانشگاه صحبت کرده است و صحبت امام (ره) درباره دانشگاه‌ها از همه موضوعات دیگر بیشتر است.

مناظره و گفت و گو بهتر از سخنرانی است

نماینده رهبر معظم انقلاب در استان فارس در ادامه با طرح این سوال که در محیط های دانشگاهی سخنرانی بهتر است یا مناظره؟ گفت: در سخنرانی و مناظره اگر مسئله تضارب و برخورد افکار مطرح است و اینکه بهترین انتخاب شود‌‌، طبیعتاً باید هم حسن و هم احسن در اختیار مشتری قرار گیرد و هم خوب و هم بد و هم خوب و هم خوب‌تر در اختیار شنونده باشد تا انتخاب کند که با این استدلال، مناظره و گفت و گو بهتر از سخنرانی است.

آیت‌الله ایمانی یادآور شد: در سال گذشته از اول تا 20 اسفندماه که روزهای تحصیلی دانشجویان بود 12 سخنرانی در دانشگاه برگزار گردید که باعث اعتراض ما شد زیرا زمانی برای فراگیری و درس خواندن دانشجویان دیده نشده بود.

وی بر لزوم دعوت از افراد هم‌تراز در مباحثه‌ها و مناظرات دانشگاه‌ها تأکید و اظهار کرد: گاهی اوقات طرفین هم‌تراز نیستند به همین دلیل افراد حاضر به مناظره نمی‌شوند لذا باید طرفین از دو تفکر هم‌تراز باشند اما در برخی از مواقع تشکیلات دانشجویی به دلیل مشکلات قادر به برگزاری چنین مناظره هایی نیست که معاونت فرهنگی، معاون دانشجویی و نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه ها باید از این برنامه ها حمایت کنند.

امام جمعه شیراز افزود: اگر دو دانشمند، عالم و سخنران هم تراز از جناح های مختلف انتخاب شود و هر کدام مسایل مورد نظر خود را بیان کند، آرامش و منطق بیشتری حاکم می شود و قضاوت بر عهده شنونده است و دیگر نیازی نیست افراد در پشت و جلو درها بیایستند و فضای سالن و دانشگاه‌ها را بر هم بزنند و در حمایت از گروه خاصی هو و سوت بکشند.

آیت‌الله ایمانی تصریح کرد: ‌ لازم است که در دانشگاه‌های ما هفته‌ای یک بار جلسات مناظره و گفتگو به استعداد و شرایط دانشگاه برگزار شود زیرا این مسئله باعث رشد دانشگاه‌ها می‌شود و از برخوردهای احساسی هم جلوگیری می‌شود.

حضور ۵۰۰ هزار حاشیه نشین در اطراف شیراز زیبنده نیست

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه سخنان خود به مسائل مطرح شده از سوی دانشجویان در خصوص مسائل شهر شیراز اشاره و تصریح کرد: اکنون ۵۰۰ هزار حاشیه نشین در اطراف شهر شیراز وجود دارد که زیبنده این شهر نیست و مسئولان باید علت مهاجرت و حاشیه نشینی را واکاوی و نرخ مهاجرت را تغییر دهند.

آیت‌الله ایمانی ادامه داد: دانشگاه ها یکی از مراکز مهم برای بررسی و واکاوی حاشیه نشینی شهر شیراز است که این مهم باید به عنوان یک پروژه علمی دنبال و راهکارهای عملیاتی به مسئولان ارائه شود.

به اعتقاد وی وجود مناطق مرفه و محروم در شهرها به دلیل عدم ریشه یابی و واکاوی موضوع حاشیه نشینی است که به همین دلیل هر روز بر حاشیه‌نشینی اطراف کلان شهرها از جمله شیراز افزوده می‌شود.

مشکل اصلی روستائیان نداشتن شغل و درآمد است

آیت‌الله ایمانی با بیان اینکه در اروپا حرکتی شکل گرفت و کشاورزان به اندازه نیاز در زمین ها مانده و مابقی به سمت صنعت هدایت شدند و امروز ما اجرا کننده این حرکت به شکل اشتباه در کشور هستیم، گفت: این درحالی است که متاسفانه در کشور ما کشاورزان را بیکار کرده و در حاشیه شهرها مستقر کرده ایم و آنها نیز به سمت مشاغل کاذب روی آروده اند.

وی با بیان اینکه مشکل اصلی ما این است که در روستاهای ما شغل و درآمد وجود ندارد، اضافه کرد: به دلایل مختلف با خشکسالی روبرو هستیم و این موضوع نباید بهانه ای برای مهاجرت بی رویه و بروز مشکلات دیگر شود بلکه باید راه حل برای برون رفت از آن اندیشیده و اجرا شود.

بارها به مسئولان گفته‌ام باید برای کشاورزان صنایع کوچک راه‌اندازی کنیم

امام جمعه شیراز اظهار کرد: در خشکسالی باید برای کشاورزان صنایع وابسته و کوچک راه اندازی کنیم که این موضوع را بارها به مسئولان استان اعلام کرده ام.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در روزگاری مهاجران شهر شیراز ملا محسن فیض کاشانی، فیاض لاهیجی و خواجوی کرمانی بوده و امروز مجموعه هایی در حاشیه شیراز ایجاد شده که به مراکز اعتیاد، مواد مخدر، کیف قاپی و این چنین مسایل تبدیل شده است.

مسئول ناحیه بسیج دانشجویی استان فارس نیز گفت: روز دانشجو با شعار مرگ بر آمریکا طنین انداز شد که وظیفه دانشجویان بازخوانی و عمل به این هویت و رسالت دانشجویی است.

در این نشست که به مناسبت روز دانشجو برگزار شد، مسئولان نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها و نمایندگان صد تشکل دانشجویی در سطح دانشگاه های استان حضور داشتند.


سالاد

نظرات بینندگان