کد خبر: ۸۰۶۴۷
تاریخ انتشار: ۰۲:۳۹ - ۱۸ آذر ۱۳۹۴
احمد توکلی در دانشگاه شیراز:

2 هزار بنگاه زبان ندارند اما خودروسازان نفوذ دارند/ هر کانتینر کالای وارداتی برابر با از دست رفتن 2 فرصت شغلی/ افزایش مناطق آزاد یعنی افزایش فساد/ کمبود نقدینگی ایران خودرو دروغ است

احمد توکلی گفت: اگر مسائل و مشکلات داخلی اقتصاد حل نشود رفع تحریم‌ها نیز تأثیری در بهبود وضعیت اقتصادی کشور ندارد.
به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی شیرازه، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی سه شنبه شب ۱۷ آذر ماه ۹۴ در نشست دانشجویی «خدا یا کدخدا» که در دانشگاه شیراز برگزار شد، به بررسی وضعیت اقتصادی کشور در پسا تحریم پرداخت و عنوان کرد: اگر مسائل و مشکلات داخلی اقتصاد حل نشود رفع تحریم‌ها نیز تأثیری در بهبود وضعیت اقتصادی کشور ندارد.

احمد توکلی با تبیین انواع اقتصاد پرداخت و گفت: اقتصاد مقاوم دارای مسیر رشد و برابری با ثبات و رو به افزایش است و چنانچه اقتصادی شک وارد شود و در یک زمان معقول به مسیر رشد خود باز گردد به این نوع اقتصاد منعطف می‌گویند اما اگر نتواند به رشد قبلی خود باز گردد اقتصاد مقاومی نیست.

توکلی افزود: برخی از تکانه‌هایی که در اقتصاد تأثیر گذارند عبارتند از تکانه‌های اقتصادی، ساختاری، نظامی، سیاسی که موجب تزلزل رشد اقتصادی جامعه می‌شوند.

وی با اشاره به تحقیقی که بر اساس پرسش از سه هزار و ۸۰۰ شرکت در ۷۳ کشور دنیا انجام شده بود، گفت: از نظر مدیران و صاحبان این شرکت‌ها کشور‌های مناسب برای سرمایه گذاری آنهایی هستند که دولتهای معتبر دارند. از نظر این شرکت‌ها اعتبار دولت‌ها وابسته به میزان پیش بینی پذیری قانون گذاری و سیاست گذاری، پیش بینی پذیری قوه قضاییه، نگرش دولت به مسائل اقتصادی و میزان فساد اداری و دولتی است.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: در ۲۶ سال گذشته نگاه همه دولت‌ها در ایران به اقتصاد مدل نئوکلاسیک توسعه اقتصادی بوده است که از سوی بانک جهانی توصیه گردیده و در آن رشد پایدار اقتصادی را در گرو رشد تجارت خارجی می‌دانند و پذیرفته‌اند که در اقتصاد جهانی بین کشور‌ها تقسیم کار صورت بگیرد.

وی ادامه داد: باید دو مدل اقتصادی «اقتصاد همه گیر» و «اقتصاد حامی مستضعفان» که در اولی فقر کاهش می‌یابد و در دومی اختلاف طبقاتی کاهش می‌یابد جایگزین مدل نئو کلاسیک شود.

توکلی با بیان اینکه اکنون به خاطر سیاست‌های دولت روحانی گرچه تورم به طور نسبی کاهش یافته است ولی این سیاست‌ها موجب رکود فعلی اقتصاد است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به عوامل منفی اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: استفاده از قدرت نفوذ و رانت، مناطق آزاد، وابستگی شدید دولت‌ها به درآمد نفتی و مفاسد موردی در دستگاه قضایی کشور از جمله آفات اقتصادی کشور می‌باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به قدرت نفوذ دو شرکت خودرو سازی ایران خودرو و سایپا، گفت: سیاست‌های ضد رکودی دولت ممکن است تورم را زیاد نکند اما روش بدی برای تحریک تقاضا بود و تنها مشکل خودروسازان را حل کرد، نه مشکل اقتصاد را چرا که هر یک خودرو در آلودگی محیط زیست، تصادفات و کشته‌ها و بسیاری مضرات دیگر خود را نشان خواهد داد، در حالی که می‌شد این تسهیلات به امر ازدواج و آرامش جامعه تزریق شود.

وی افزود: به جای تزریق این میزان پول به دو بنگاه اقتصادی بهتر بود به ۲ هزار بنگاه اقتصادی کشور اختصاص می‌یافت تا حفظ اشتغال بالا برود، اینکه این دو خورو ساز اظهار مشکل نقدینگی می‌کنند دروغ است چرا که سهم بانک پارسیان را می‌خرند یا چرا ۳۰۰ میلیارد تومان سود سهام تقسیم می‌کنند و چرا این سهم‌ها را نمی‌فروشند تا نقدینگی خود را تأمین کنند. این‌ها به این دلیل است که آن ۲ هزار بنگاه در حاکمیت زبان ندارند اما آن دو بنگاه ذکر شده صدا و نفوذ دارند، چراکه برخی نمایندگان یا وزرا و افراد متنفذ بستگان خود را به این دو بنگاه معرفی می‌کنند تا پست و مقام بگیرند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در شورای پول و اعتبار در زمان دولت قبلی طرحی را آوردند که به ایران خودرو و سایپا هرکدام یکهزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی بیش از سهم اعتباری آن‌ها پرداخت شود که من در مقابل این طرح ایستادم و با نطق من و همراهی عده‌ای دیگر، شورای پول و اعتبار به این طرح رأی نداد و زمانی که ما برای نماز رفتیم دیدیم مدیر ایران خودرو پشت در شورای پول و اعتبار است، یعنی این‌ها می‌توانند تا آنجا بیایند، در حالی که آن ۲ هزار بنگاه اقتصادی و تولیدی دیگر چنین توانی ندارند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بیان کرد: با وجود مخالفت ما هفته بعد تمام اعضای دولتی شورا حاضر شده بودند و گفتند دستور مجدد جلسه آمده که موضوع رد شده دوباره بررسی شود و در ‌‌نهایت با اعمال نفوذ توانستند هر کدام به میزان ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات در یافت کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تبیین کرد: تصمیمات غلط بنابر همین اعمال نفوذ‌ها تصویب و این گونه می‌شود که به جای زنده کردن چند هزار بنگاه اقتصادی، منابع به سمت چند جای خاص می‌رود.

توکلی عنوان کرد: ما در بودجه‌ریزی قواعد عقلانی را رعایت نمی‌کنیم و فشار سیاسی می‌آوریم و بودجه را دچار اعوجاج می‌‌کنیم که این مسائل با عقل و منطق سازگار نیست و نمونه آن بحث مناطق آزاد است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه این نشست گفت: مناطق آزاد تجاری در همه جای دنیا برای توسعه صادرات تشکیل می‌شود، در حالی که مناطق آزاد ما مدخل واردات است و به ازای هر کانتینر کالای وارداتی دو فرصت شغلی در کشور از بین می‌رود.

وی تصریح کرد: مناطق آزاد بر طبق قانون برای ایجاد اشتغال سالم و مولد، حضور فعال در بازار تجارت جهانی و منطقه‌ای، رشد گردشگری، تولید و رونق صنایع تبدیلی ایجاد می‌شوند.

توکلی با ذکر مثالی در این مورد، تشریح کرد: قشم قرار بود طی پنج سال، ۵۰۰ هزار شغل ایجاد کند اما در ۱۰ سال ۲۴ هزار شغل ایجاد کرده که به معنای نتیجه ندادن این مناطق است.

وی دلیل اشتیاق فعلی برای تشکیل مناطق آزاد را استفاده برخی سودجویان بخش خصوصی و رانتخواران دولتی دانست و گفت: با منطقه آزاد شدن، قیمت زمین‌های اطراف آن بالا می‌رود و به سبب آنکه مردم عادی و زارع از این تغییرات بی‌خبر هستند افرادی سودجو وارد کار شده و می‌توانند زمین‌ها را ارزان می‌خرند تا بفروشند و تمام پولی که باید برای زیربناسازی برود باید به خرید دوباره همین زمین‌ها از سودجویان اختصاص پیدا کند.

این نماینده مجلس عنوان داشت: یکی از مسائل غیراقتصادی که در استقلال اقتصادی تأثیر می‌گذارد کشمکش‌های سیاسی است و دعوا‌ها به طولانی شدن فرایند تصمیم‌گیری منجر شده و بی‌اطمینانی به سرمایه‌گذاری و بالا رفتن ریسک سرمایه‌گذاری را موجب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تعارضات در دولت قبل بیشتر بود، گفت: ایده‌پردازی و نوآوری دیربازده است و در شرایطی که سرمایه‌گذاران و ایده‌پردازان ندانند شرایط به چه سمتی می‌رود و تصمیم‌گیران چه زمانی به اجماع می‌رسند در سرمایه‌گذاری تجدیدنظر می‌کنند.

به گفته وی، این اعتقاد دولتمردان فعلی که گمان می‌کنند اگر روابط خارجی و بحث تحریم درست شود مشکلات اقتصادی کشور حل خواهد شد، پایه علمی ندارد چراکه عوامل غیر اقتصادی متعدد ضد تولید و ضد عدالت از قبیل فساد اداری وجود دارد که ریشه در داخل دارد و تا ریشه‌کن نشود تحول رخ نمی‌دهد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در زمان جنگ کسی اساساً به جمع آوری پول از طریق قدرت و رانت حتی فکر هم نمی‌کرد ولی در شرایط فعلی برخی فسادهای سازمان یافته انسان را به شگفتی وامی‌دارد.

توکلی در پایان گفت: قدرت نظامی استکبار، توطئه‌های صهیونیسم، حماقت‌های وهابیون و تکفیری‌ها، تحریم اقتصادی و آب در هاون کوبیدن ورشکسته‌های سیاسی داخلی هیچ کدام نمی‌تواند به نظام مقدس جمهوری اسلامی را با مشکل مواجه کند و تنها چیزی که نظام مقدس جمهوری اسلامی را با مشکل مواجه می‌کند، فساد داخلی و اقتصادی است.
نظرات بینندگان