کد خبر: ۸۰۷۸۳
تاریخ انتشار: ۲۱:۳۶ - ۲۱ آذر ۱۳۹۴
رئیس دیوان محاسبات فارس:

2500 میلیارد تومان فرار مالیاتی و 1250 میلیارد تومان معوقات بانکی در فارس/ ورود دیوان محاسبات به مباحث مالی شهرداریهای کلانشهرها

مدیر کل دیوان محاسبات استان فارس با رئیس هیأت امناء آستان مقدس حضرت سید علاءالدین حسین دیدار کرد.
به گزارش شیرازه، مدیر کل دیوان محاسبات استان فارس در دیدار با رئیس هیأت امناء آستان مقدس حضرت سید علاءالدین حسین(علیه السلام) گفت: دیوان محاسبات در حال حاضر 30 درصد ظرفیت مالی کشور را بررسی می کند ولی 70 درصد، تحت رسیدگی ما قرار ندارد.

ساسان مبینی با اشاره به 714 میلیارد تومان مطالبات معوق مالیاتی در استان، افزود: در حوزه مالیات که یکی از شاخص های اصلی مالی و اقتصادی است، حدود 2500 میلیارد تومان فرار مالیاتی داریم.

مبینی با تأکید بر اینکه از مؤدیان مالیاتی اطلاعات ناقصی در دست است، عنوان کرد: تا این اطلاعات تکمیل نشود، مالیاتی که کسب می شود بسیار ناچیز است.

وی با انتقاد از اینکه اطلاعات ما از مؤدیان اطلاعلات جامعی نیست، افزود: عده ای در کشور بیشترین درآمد را دارند ولی کمترین مالیات را می دهند و سرمایه گذاری هایشان هم عموماً در خارج از کشور است.

مدیر کل دیوان محاسبات فارس مطالبات معوق در حوزه بانک ها را که به صورت اقساط معوق تسهیلات بانکی است، تا پایان سال 92 ، یک هزار و 100 ملیارد تومان عنوان کرد و افزود: هم اکنون این مبلغ به یک هزار و 250 میلیارد تومان رسیده است.

وی با اشاره به اینکه 257 هزار فقره چک معوق بانکی داریم که مبلغ آن به 2700 میلیارد تومان می رسد، خاطرنشان کرد: در حالی که نرخ مجاز تسهیلات، 80 درصد منابع بانکی است، بانک ها 90 درصد از منابعشان را تسهیلات داده اند که ده درصد از حد مجاز عدول کرده اند.

وی تصریح کرد: بانک ها تنها 25 درصد از منابع قرض الحسنه اشان را تسهیلات می دهند.

وی با بیان اینکه استان فارس درتولید ناخالص ملی در سطح کشور، رتبه 5 را داراست، یادآور شد: با این وجود استان در درآمد سرانه در سطح کشور رتبه 17 را داراست که علت آن جمعیت مهاجر داخلی و خارجی در استان است؛ بدین معنی که نسبت جمعیت مولد به جمعیت ساکن پایین است.

مبینی با یادآوری این مطلب که ارزش هر تن کالای صادراتی ما 1.025 تن دلار است، مطرح کرد: در صورتی که ارزش هرتن کالای وارداتی، 5.381 تن دلار است و این بدین معناست که ما مواد خام صادر می کنیم اما با ارزش افزوده خیلی بالاتر کالا را وارد می کنیم.

وی با اشاره به این مطلب که در این استان در حوزه آب به لحاظ اینکه سهم تأمین آب، از سفره های آب زیرزمینی و آب های روان است،وضعیت بسیار بحرانی است، افزود: تعداد چاه های غیر مجاز 15 هزار حلقه است که یک چهارم کل چاه های غیر مجاز کشور را به خود اختصاص می دهد.

مدیر کل دیوان محاسبات فارس با اعلام اینکه رتبه استان در اشتغال 13 و در کسب و کار، به رتبه 9 رسیده ایم، خاطر نشان کرد: در مجموع این رتبه ها مناسب استان فارس نیست چرا که ما در تولید رتبه 5 را دارا هستیم و در اشتغال هم باید به همین حد برسیم.

مبینی با بیان اینکه اگر نتوانیم در حوزه مالی و اقتصادی استان یک اقدام جدی، ضربتی و جهادی داشته باشیم و نتوانیم منابع را درست مدیریت کنیم، با وضعیت خیلی بدتری در شاخص های مالی مواجه می شویم.

مدیر کل دیوان محاسبات فارس با تصریح اینکه دیوان محاسبات قصد ورود به شهرداری های کلان شهرها را دارد، ادامه داد: هر چقدر نظارت ها بر همه نهادها قوی تر باشد، پاسخگویی به مردم سریع تر و سرمایه اجتماعی که مهمترین سرمایه جامعه ماست، قطعاً بیشتر می شود.

وی با اشاره به این مورد که دیوان محاسبات در حال حاضر 30 درصد ظرفیت مالی کشور را بررسی می کند و 70 درصد تحت رسیدگی ما قرار ندارد، عنوان کرد: با ورود به نهاد هایی مثل تأمین اجتماعی، بانک ها، شهرداری و ... 40 تا 50 درصد دیگر به این نظارت ها افزوده می شود.


سالاد

نظرات بینندگان